הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות מקיים תרגיל מוכנות להתמודדות עם שפעת העופות


במהלך התרגיל שיחל בתאריך 6.5.13 וימשך יומיים בחווה בקיבוץ ברעם, יבדקו השינויים שבוצעו בהיערכות משרד החקלאות מאז התפרצות המחלה בישראל במרץ 2006, יבחנו שיטות לטיפול מהיר ויעיל במחלה, ריענון ושדרוג נהלי עבודה וכן תיבדק רמת המוכנות, על מנת להמשיך ולשפרה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  01-05-2013



שפעת העופות במושב שלווה. צילום: נפתלי דדון, משרד החקלאות

ביום שני 6.5.13 ייערך בחוות פטם בקיבוץ ברעם תרגיל התמודדות עם גילוי מחלת שפעת העופות. התרגיל שעורך משרד החקלאות יימשך יומיים ויסתיים ביום שלישי 7.5.13. זאת כחלק מסדרת פעולות להעלאת המוכנות ולהתמודדות יעילה עם המחלה בישראל. במהלך התרגיל יבדקו השינויים שבוצעו בהיערכות המשרד מאז התפרצות המחלה בישראל במרץ 2006, יבחנו שיטות לטיפול מהיר ויעיל במחלה, ריענון ושדרוג נהלי עבודה וכן תיבדק רמת המוכנות, על מנת להמשיך ולשפרה.
  
אזור הצפון מאופיין בצפיפות רבה של משקים מהשלוחות השונות (מטילות, פטמים, הודים ורבייה). התפרצות של מחלת שפעת העופות באחד מהלולים עלולה להתפשט במהירות למשקים סמוכים, ומפה נובעת החשיבות הרבה לתרגול ההתמודדות וביעור המחלה במהירות באזור זה. ענף הלול מהווה כ-17% מכלל ענפי החקלאות בישראל, רובו נמצא באזור הצפון - כ-65% מלולי המטילות וכ-25% ממשקי הפטמים. אזור הצפון מייצר כשני מיליארד ביצים וכ-100,000 טון פטמים מדי שנה, המשווקים לציבור הרחב בישראל.
  
» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

הפעם האחרונה בה התגלתה מחלת שפעת העופות בישראל הייתה במהלך חודש מרץ בשנה שעברה, ולפני כן בשנים 2011, 2010 ו- 2008. המחלה פרצה לראשונה בישראל בשנת 2006. בכל הפעמים טופלו מוקדי ההתפרצות ביעילות ובמהירות, גם בקנה מידה בינלאומיים, עד למיגורם.

ממשרד החקלאות נמסר כי אנשיו שוקדים על תהליכי היערכות לקראת אפשרות של התפרצות נוספת של המחלה בישראל, במסגרתה שודרגו הנהלים הקיימים להתמודדות עם המחלה, והותוו דרכי פעולה במקרה שהמחלה תגיע שוב לישראל; נערך פרויקט מיפוי לולים כלל ארצי מקיף, הכולל מידע על כל הלולים הפעילים הקיימים בישראל. מידע זה ישמש את אנשי המשרד בעת התגלות המחלה; נחתמו התקשרויות עם קבלני ביצוע לייעול העבודה ולזירוזה ונקנה ציוד להתמודדות מהירה במקרה של התפרצות.