הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רשות המים: ישראל מוכנה לבצורת קשה הצפויה בעוד מספר שנים


על פי מודלים של השרות ההידרולוגי שברשות המים,ישראל עומדת בפני תקופה בה צפויה להתפתח בצורת ממושכת וקשה, אף יותר מהבצורות החריגות של העשור האחרון. ברשות המים מרגיעים: ''כל צרכי המים של ישראל יסופקו''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-05-2013


לקראת סוף העשור הזה צפוי אזורנו להיות שחון באופן דרמטי וחמור אף מתקופות הבצורת החריגות שחווינו באזורנו בעשור האחרון: 2004-2010 ו-1999-2002. תקופת הבצורת העומדת לפנינו תהיה ארוכה וקשה, וההשפעה על הצרכנים, הטבע והחקלאים עלולה להיות דרמטית. כך נמסר היום מרשות המים.

הבצורת הצפויה נראית במודל שפותח בשרות ההידרולוגי שברשות המים, בשיתוף עם חברת מקורות וחוקרים בכירים באוניברסיטת תל אביב. המודל משחזר את תקופות הבצורת שהיו בישראל בעזרת מודלים אקלימיים ומבצע בעזרתם סימולציות לעשורים הקרובים ומנתח את המחזוריות של תקופות הבצורת ואת עוצמתן. המודל מצביע על עליה בתדירות שנות הבצורת, בעוצמתן, ובמשך הזמן.

רמזים לבצורת המתקרבת ולהתגברות המגמות האקלימיות באזורנו, ניתן למצוא כבר כיום בממצאי חורף 2013.  שלושת החודשים הראשונים של החורף האחרון (נובמבר-ינואר) התחילו בגשמי ברכה מרובים והעניקו תחושת ביטחון בממטרי שמיים, זאת לאחר רצף של מספר שנים שחונות. עם זאת החודשים פברואר – מרץ היו חודשי בצורת, היבשים ביותר מאז שנת 1957.



למרות התחזיות הקשות, רשות המים מרגיעה את צרכני המים במדינת ישראל כי לא יסבלו בעת הבצורת ממחסור במים. משק המים הישראלי ערוך גם לשינויי אקלים קיצוניים. ההשקעות הגדולות, מתקני ההתפלה שהקמתם תסתיים לקראת סוף השנה, בשילוב עם השבת מי הביוב המטוהרים להשקיה חקלאית, אפשרו למשק המים לעבור מתקופת משבר, למשק מים יציב ואמין.

ברשות המים אומרים, כי משק המים הישראלי עבר מהפכה של ממש - ממשק הנשען רק על מקורות מים טבעיים ישראל עברה בתוך כעשור למשק יציב, כשכבר היום כ-50% מהמים שבהם אנו משתמשים: מיוצרים ע"י אדם. כלומר מקורם בהתפלה ובשימוש חוזר ולא מגיעים ישירות מהטבע. '' ההשקעה הגדולה במשק המים, בהתפלה, השבת מים, שימוש יעיל של האזרחים וניהול יעיל של משק המים הוביל למצב בו הצרכנים לא יהיו נתונים במחסור בתקופת הבצורת הבאה''.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

אלכסנדר קושניר מנהל רשות המים: "משק המים של מדינת ישראל יידרש להתמודד עם תקופות בצורת ארוכות וקשות בהרבה מהבצורת האחרונה שעברנו. אנו נעמוד בחובתנו לספק כל כמויות המים הנדרשות לכל צרכי מדינת ישראל ותושביה. המאמץ האדיר של השנים האחרונות להקמת מתקני התפלה מודרניים ויעילים ביותר, תכנון, תיקצוב וביצוע תשתיות להשבת מי ביוב מטוהרים להשקיה חקלאית (המוביל בעולם בהיקפו ובאיכותו) העמידו לרשותנו את הכלים הנדרשים להתמודדות עם שינויי אקלים קיצוניים והבטחת אספקת מים אמינה ויציבה לצרכי בית, תעשייה וחקלאות. מעבר ליצירת מקורות מים אלטרנטיביים מתבצעת עבודה ענקית בשדרוג ופתוח מערכת המים הארצית אשר נדרשת לקלוט מים מותפלים ממתקנים חדשים ולהוביל אותן לצרכי קצה".