הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מה אסור לשר החקלאות הנוכחי לפספס ?


טעות לחשוב כי החקלאות האורגנית היא חקלאות של ''סוס ועגלה''. מדובר בחקלאות מתוחכמת, אך כזו שמתבססת על עקרונות פשוטים: ''לעבדה ולשמרה''. חקלאות שמשתמשת בטרמינולוגיה אחרת לגמרי מזו שכולנו מכירים. ניתן וצריך למנף את יתרונותיה הגיאוגרפיים, הטופוגרפיים והאקלימיים של ישראל כדי ליצור אשכול תעשיות אורגניות משגשג

אורנית רז *  07-05-2013


טעות לחשוב כי מדובר בחקלאות של "סוס ועגלה". מדובר בחקלאות מתוחכמת, אך כזו שמתבססת על עקרונות פשוטים: "לעבדה ולשמרה". חקלאות שמשתמשת בטרמינולוגיה אחרת לגמרי מזו שכולנו מכירים. לא "כובשים" יותר קרקעות, וגם לא "משמידים" עשבים, אלא מנסים ליצור ממשק חקלאי מניעתי, שמראש מפחית את הצורך בטיפול התערבותי.

גם פה, המוח הישראלי ממציא לנו הרבה פטנטים. אלא, שזה לא מספיק. המצב כיום הוא שהמגדלים האורגניים נאלצים לשאת במרבית עלויות ההדרכה והפיתוח מכיסם הפרטי, ובשל כך סובל ענף החקלאות האורגנית ממחסור אקוטי במשאבים כלכליים שיכולים לתרום להתפתחותו. חוסר הוודאות של מקור תקציבי מונע תכנון לטווח ארוך, ולמעשה, מונע את פיתוחו של הענף. שגשוגו של הענף וההתפתחות שחלה בשנים האחרונות, נעשו על אף משענת קנה רצוץ זו, נוכח המודעות הציבורית הגדלה והולכת. ישראל זקוקה לשר חקלאות חזק שיצעיד את התחום קדימה. כזה שלא מפחד מהממסד החקלאי השמרני, ושלא יפול לתוך מלכודת הדבש, העשויה מכימיקלים. שר חזק, שבאמת יאהב את המדינה.

מדינות רבות בעולם, בהן מדינות שכנות לנו, מרוחקות, עניות, עשירות, נחשלות ומתפתחות - כולן נוקטות פעולות יזומות, הכוללות תמריצים מגוונים, כדי לעודד הסבת שטחי חקלאות קונוונציונליים לשטחים אורגניים. לא מדובר רק במהפכה סביבתית חשובה, אלא גם בתוספת של מאות מקומות תעסוקה, בהכפלת היצוא ובפיתוח השוק המקומי לצריכת תוצרת חקלאית טרייה ובריאה. שוק המזון האורגני בישראל הוערך בשנה החולפת בכמיליארד שקל. יותר מ–90% מהתוצרת האורגנית מיועדת ליצוא. לצד ההיצע הגובר והולך ברשתות המזון, החלו להתפתח גני ירק מקומיים, המוכרים תוצרת אורגנית ישירה לצרכנים, ללא פערי תיווך.

ניתן וצריך למנף את יתרונותיה הגיאוגרפיים, הטופוגרפיים והאקלימיים של ישראל כדי ליצור אשכול תעשיות אורגניות משגשג, ובכך לעודד פעילות עסקית חדשה בישראל. טוב יעשה שר החקלאות החדש אם יחרות על דגלו את קידומה של החקלאות האורגנית בישראל - לטובת החקלאים, הצרכנים והסביבה, ולטובת כולנו.
 
הכותבת - ד''ר אורנית רז היא מנכ''לית הארגון לחקלאות אורגנית, ארגון גג המרכז את כלל החקלאים, יצרני המזון האורגני והתעשייה בישראל. 
חוקרת בבית הספר למינהל עסקים ב-MIT

 


לטורים נוספים של ד''ר אורנית רז בפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה:
כנגד ארבעה בנים - התשובה האורגנית
החקלאות האורגנית היא לא "דת"
10 מיתוסים על מזון אורגני
לא יוצאים מהפוך - משלוח סלים אורגנים
חייבים לשמור על המגזר ההתיישבותי
זה הסתיו עם הענן: טיפים לגידול תוצרת אורגנית
משרד החקלאות יגביר את הפיקוח על יבוא שמן זית אורגני
אפשר אחרת: שמן זית בלי כימיקלים ומזיקים
לא רק ג'אנק פוד: ארה''ב היא מעצמה אורנית
לפתוח את השנה עם תפוח בדבש אורגני
על הדבש האורגני - ועל העוקץ