הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מה עושה עיט ערבות בכלוב הנשרים בשמורת גמלא ?


לפני מספר ימים הופתעו פקחי שמורת גמלא ברמת הגולן לגלות עיט ערבות יפה ומרשים עומד לו בתוך כלוב הנשרים הנעול. העיט שבגופו נמצא חץ באורך 17 ס''מ הועבר לבית החולים לחיות בספארי ברמת גן, שם נערך לו ניתוח ארוך ומסובך. כעת מקווים כי הוא יחלים במהרה וישוב לטבע

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-05-2013



עיט הערבות בכלוב הנשרים בגמלא, צילום: עידו שקד - רשות הטבע והגנים

בחבל ארץ הגולן ישנה שמורת טבע מיוחדת במינה - שמורת טבע גמלא, ביתם של דורסים רבים וביניהם הנשר המקראי, אשר מקנן במצוקי הנחלים גמלא ודליות. בעוד שלושה חודשים יפתח כלוב האקלום בשמורה, הפקחים יוודאו שמצב בריאותם של הנשרים תקין ויסמנו אותם. אז, לראשונה בחייהם, יקפצו הגוזלים מהמצוק ויהפכו ל"פרחונים".

אלא שאתמול, זמן רב לפני עונת הלכידה, בבדיקה לנשרים בכלוב, הופתעו פקחי השמורה לגלות עיט ערבות יפה ומרשים עומד לו בתוך כלוב הנשרים הנעול. כיצד הצליח להכנס כאשר חלון הכניסה של הכלוב סגור?! עובדה, הוא הצליח. כנראה שהיה מאד רעב שכן בכלוב האקלום ישנו אוכל לנשרים.

שמוליק הרשקוביץ "זקן השבט" לכד בזהירות ובמיומנות את העיט וביחד עם אליה מעטוף, אלדד איתן ועידו שקד זכה העיט לבדיקה וטיפול ראשוני לקראת העברתו לבית החולים לחיות בר בספארי ברמת גן. מבית החולים התקבל עדכון כי את גוף העיט פילח חץ, 17 ס"מ אורכו, כאשר רובו נעוץ בגופו וחלקו בולט מהאגן. היה ברור כי הוא יזדקק לניתוח ארוך ומסובך. צוות בית החולים ביצע בעיט ניתוח שארך שלוש שעות. ''לעיט היה גם קצת מזל'' אומרים בבית החולים ''מילימטר לפה או לשם ואיברים חיוניים היו נפגעים והכול היה מסתיים אחרת''. ככל הנראה העיט נפגע מהחץ באפריקה, וכעת מקווים כולם שהוא יבריא ושעוד נזכה לראותו מעופף בשמים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עיט ערבות (Aquila nipalensis) הוא עוף נודד שמשתייך למשפחת הנציים. זהו עוף דורס גדול שמגיע לגודל של 62-81 ס"מ, בעל מוטת כנפיים של עד 2 מטרים ומשקלו 2.3-4.9 ק"ג. עיט הערבות נמצא במזרח אירופה מרומניה דרך דרום רוסיה ועד מונגוליה. העיטים האירופאים ואלה ממרכז אסיה נודדים בחורף לאפריקה בעוד שהעיטים המזרחיים יותר נודדים להודו. בכל אזור תפוצתו מעדיף עיט הערבות אזורים יבשים ופתוחים כמו מדבריות או סוואנות, והוא ניזון בעיקר מפגרים, אך יצוד גם מכרסמים ויונקים קטנים, עופות ואף יגנוב מזון מדורסי יום אחרים. עיט הערבות הוא החיה הלאומית של מצרים ושל קזחסטן ואף נמצא בדגל של קזחסטן.


כלוב הנשרים בגמלא, צילום: עידו שקד - רשות הטבע והגנים


העיט מקבל טיפול ראשוני בשמורה. צילום: עידו שקד - רשות הטבע והגנים