הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות הקים חדר מצב לטיפול בארבה


במשרד מעריכים כי בעקבות המתקפה המתמשכת ולנוכח התחזיות על חדירת להקות ארבה חדשות ממצרים עלולים להיגרם נזקים לחקלאות. חדר המצב ירכז את הפעילות בכל הגזרות ויקבל החלטות אד-הוק לגבי דרכי הטיפול בחגבים. שר החקלאות יאיר שמיר שוחח עם שר הביטחון משה יעלון, ועדכן אותו על ההיערכות בשטח

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-05-2013


במשרד החקלאות עולים מדרגה במלחמה בארבה אשר החלה לפני כחודשיים, עם פלישת להקות גדולות של חגבים מחצי האי סיני לאזור הנגב.

בישיבת מטה שהתקיימה הבוקר (א') הוחלט על הקמת חדר מצב בשטח שירכז את הפעילות בכל הגזרות ויקבל החלטות אד-הוק בהתאם לצורך. כמו כן, חדר המצב יתאם בין כלל הגורמים לרבות אנשי משרד הביטחון, החקלאים ונציגי המועצות האזוריות. שר החקלאות יאיר שמיר שוחח הבוקר עם שר הביטחון משה (בוגי) יעלון, ועדכן אותו על ההיערכות בשטח.

מהלך זה ננקט לאחר ששר החקלאות יאיר שמיר הגיע אתמול לסיור בנגב כדי לבחון מקרוב את המצב בשטח.  כזכור, בימים האחרונים החלו מיליארדים של חגבים שבקעו מביצי נקבות הארבה שהגיעו ממצרים, לפשוט על ישובים ושטחים רבים במערב הנגב. בשל החשש כי בעוד ימים ספורים יחל הארבה להתעופף, ולאור התחזית להגעת להקות ארבה נוספות מסיני, הנחה השר שמיר את אנשי משרדו לגבש תוכנית חירום חדשה שתתן מענה אפקטיבי לבעיה.

במשרד החקלאות מעריכים כי למרות שעד כה הנזקים לחקלאות הם מינוריים, עלולים להיגרם נזקים בעתיד כיוון שמדובר במתקפה מתמשכת, וגם לנוכח התחזיות על חדירת להקות ארבה חדשות ממצרים. ''לא ידוע על תקדים לאירוע בסדר גודל כזה במדינת ישראל, וכיוון שבשלב זה לא ברור כמה זמן הוא ימשך, לא ניתן להעריך את היקף הנזקים העתידיים'' אומרים במשרד.

החגבים בדרכם לגבול ישראל

ממשרד החקלאות נמסר כי אנשיו כבר רואים בשטח את תחילת החדירה של הארבה שבקע בשטח סיני, אשר עושה את דרכו ב"הליכה" לתוך גבולות ישראל, דבר שמגדיל משמעותית את היקף הטיפול המקומי. הבוקר שיגר משרד החקלאות מכתב דחוף לארגון המזון והחקלאות של האו"ם (FAO) בבקשה לסייע למצרים לרסס את הבקיעות בסיני, שלא רחוק היום שינדדו לתוך ישראל, כפי שקרה עם הנחילים בחודש מרץ.

לדברי שר החקלאות יאיר שמיר, במקביל לתגבור פעולות ההדברה בשטח במאמץ למנוע התפשטות הארבה לעבר השטחים החקלאים או היישובים העירוניים בנגב הצפוני והפעולות במישור הבינלאומי, משרד החקלאות פועל לרכז את מאגר הנתונים והידע שנצבר לצרכים עתידים.

מרים פרוינד, מנהלת השירות להגנת הצומח במשרד החקלאות מעריכה כי השבוע הקרוב יהווה נקודת המפנה בין המעבר מהשלב הקרקעי לשלב התעופתי של הארבה, וכי תוך כשבוע ימים חלק מלהקות הארבה יתרוממו לאוויר וחלקן ימשיך להתקדם על הקרקע, דבר שיפתח במקביל שתי חזיתות לטיפול בחגבים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק