הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה מאז 1964: החלה הזרמת מים מהכנרת לירדן הדרומי


לראשונה מאז הקמת המוביל הארצי, היום (א') החלה רשות המים להזרים מים מהכנרת לנהר הירדן, במסגרת תוכנית לשיקום קטע הירדן שמדרום לכנרת ועד לאזור שפך נחל בזק. היעד המרכזי של הפרויקט הוא הפסקת הזרמת השפכים לנהר, הורדת רמת המליחות של המים, הזרמה קבועה של מי כנרת עד לכמות כוללת של 30 מיליון מ''ק בשנה, שיקום אקולוגי רחב ופיתוח התיירות והאזור

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  26-05-2013



גשר הישנה, צילום: רשות ניקוז ונחלים ירדן דרומי

לראשונה מאז הקמת המוביל הארצי בשנת 1964, היום (א') בשעה 15:00 החלה רשות המים להזרים מים מהכנרת לנהר הירדן, זאת כחלק מתוכנית לשיקום קטע הירדן שמדרום לכנרת ועד לאזור שפך נחל בזק לנהר. מאז הקמת סכר דגניה בדרום הכנרת לא שוחררו באופן יזום מים מהאגם למורד הירדן, למעט מקרים בודדים, בהם נפתח הסכר בשל עליית מפלס הכנרת עד סמוך לקו האדום העליון. הפעם האחרונה שבה נפתח סכר דגניה בשל מפלס גבוה של האגם היתה בשנת 1995.

במסגרת הפתרונות לשיקום נחלים ולהשבת המים לטבע שיוזמת רשות המים בשיתוף עם רשות הטבע והגנים והמשרד להגנת הסביבה, הוכנה תכנית השיקום לנהר הירדן שעלותה הכוללת נאמדת  במאות מיליוני שקלים. הפרויקט ממומן כולו ע"י כל הגורמים הנוגעים בדבר.

היעד המרכזי של הפרויקט הוא הפסקת הזרמת השפכים המגיעים כיום לנהר, הורדת רמת המליחות ע"י הטיית מים מליחים, הזרמה קבועה של מי כנרת עד לכמות כוללת של 30 מיליון מ"ק בשנה, שיקום אקולוגי רחב ופיתוח התיירות והאזור. בשלב המיידי תוזרם לנהר הירדן על ידי חברת מקורות ספיקה של 1000 מק"ש של מים מהכנרת, שתוגדל בהדרגה עד ליישום התוכנית במלואה תוך כשנתיים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

עיקרי התוכנית שנשפטה ואושרה ברשות המים:
החלפת מובל המים המליחים בשלושה מובלים נפרדים - מובל ביוב, מובל מים מלוחים (מליחות גבוהה) ומובל מים מליחים (מליחות נמוכה)
שפכי טבריה ועמק הירדן יטופלו תוך השבת כל הקולחים לשימוש חקלאי ומניעת הזרמת קולחים לנהר. ניצול הקולחים (המליחים יחסית – כ-400 מגכ"ל) יתאפשר באמצעות מיהולם במים מליחים מותפלים
מי חמי טבריה וקידוחים מלוחים אחרים וחלק מהמים המליחים יוטו במובל נפרד במטרה לעשות בהם שימוש לגידול דגים בדרום עמק המעיינות. מים אלו בפרט ומי בריכות הדגים בכלל יוזרמו למורד הירדן בהתאם לתקנות שיקבעו לעניין ("תקנות פלט מי מדגה").
לירדן יוזרמו יתרת המים המליחים וכ- 17 עד 20 מלמ"ק מי כנרת. סך הכמות שתוזרם למורד הירדן תעמוד 30 מלמ"ק לשנה.

השר להגנת הסביבה, ח"כ עמיר פרץ: ״נהר הירדן הוא שם דבר בעולם, ועלינו לעשות הכל על מנת שנוכל לחזור ולהתפאר בו וכך גם ימשוך מבקרים מהעולם. שיקום הירדן הוא המשך ישיר לפרויקטים כמו שיקום הקישון ושיקום נחלים נוספים שהופכים את הנחלים מהחצר האחורית והמוזנחת למוקד בילוי ופנאי עבור התושבים, וכמו כן משפר ומשמר את ערכי הטבע״.

מנכ"ל רשות המים, אלכסנדר קושניר: "משק המים הישראלי התאושש מהמשבר הגדול שפקד אותנו בשמונה השנים האחרונות. הקמנו מערך מתקני התפלה, מערכות לטיהור והשבת קולחין, לצד ייעול השימוש והחיסכון של האזרחים, הם שאפשרו לרשות המים להגדיל משמעותית את כמויות המים המוקצות לטבע, לצד שיקום הולך וגובר של מקורות המים הטבעיים, תוך ראייה ברת קיימא ומבלי לפגוע באמינות אספקת המים לכלל הצרכנים והצרכים".

מנכ"ל רשות הטבע והגנים, שאול גולדשטיין: "החזרת זרימה מהכנרת לירדן היא עוד שלב סמלי אבל חשוב בשיקום המערכת הטבעית של הארץ. שיתוף הפעולה המוצלח בין הרשויות בתוספת של פיתוח הטכנולוגיה להתפלת מים מביאים לשינוי כיוון ברווחה של הטבע"

מנכ"ל "מקורות", שמעון בן-חמו: "שבע שנות הבצורת הרצופות הביאו לחוסר של למעלה ממיליארד מ"ק מים באקוויפרים. מהפכת משק המים לה שותפה "מקורות", באמצעות הקמת "המוביל הארצי החדש" להעברת המים המותפלים לרחבי הארץ תאפשר להפחית את היקף השאיבות מהאקוויפרים ולהתחיל בשיקומם למען הדורות הבאים. בנוסף, הפחתת כמות השאיבה מהכנרת, בעקבות הכניסה לעידן ההתפלה, מאפשרת להפנות מים גם לשיקום נחלים, ביניהם גם הירדן הדרומי".