הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד האוצר: מחירי המים יוזלו בכ-5% בשנתיים הבאות


משרד האוצר ומרכז השלטון המקומי הגיעו להסכם על רפורמה במשק תאגידי המים והביוב. ההסכם אמור להוביל להתייעלות בעבודת התאגידים ולצמצום הוצאותיהם, וכתוצאה מכך להפחתת תעריף המים לצרכנים כבר ב-2014. על פי דיווח חדשות 2, ברשות המים לא מאמינים בהתכנות הרפורמה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  28-05-2013


משרד האוצר ומרכז השלטון המקומי הגיעו אמש להסכם על יישום רפורמה מקיפה במשק תאגידי המים והביוב. ההסכם, כך אומרים במשרד האוצר, יוביל להתייעלות בעבודת תאגידי המים, יביא לצמצום הוצאותיהם, וכתוצאה מכך יופחת תעריף המים לצרכנים כבר ב-2014. מלוא ההפחתה בשיעור של כ-5% תושלם עד סוף 2015.

שר האוצר יאיר לפיד אמר היום כי ''הוזלת מחירי המים לציבור הצרכנים וצמצום המערך הבירוקרטי המסורבל של תאגידי המים הינם צעדים משמעותיים בטיפול ביוקר המחיה ובהגברת יעילות משק המים''.

על פי מתווה ההסכם, החל משנת 2014 יוכרו כל תאגידי המים הקיימים כתאגידים אזוריים לצורך חישוב עלויות התפעול, כך שסך התשלומים עבור פעילותם יהיה נמוך משמעותית מהמצב כיום. המתווה החדש יאפשר לתאגידי המים לבחור אחת מבין 3 חלופות: מיזוג מלא בין תאגידים קיימים, כך שכל הנכסים יאוחדו לתאגיד אחד, תאגוד אזורי במתווה שיאפשר שיתוף בין תאגידים בנושאי תפעול והנהלה, או השארת התאגידים הקיימים במתכונתם הנוכחית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מידי שנה תיבחן מידת עמידתם של התאגידים בפרמטרים שגובשו, באופן שיבטיח התנהלות יעילה, תוך אספקת שירותים נאותה לציבור ושמירה על חיסכון ביעילות התפעול. הפרמטרים שייבחנו הם: עמידה בתכנית ההשקעות, יציבות פיננסית ושמירה על אמות מידה לשירות עבור הצרכנים. תאגידים שלא יעמדו בפרמטרים שנקבעו בהסכם, יצורפו לתאגיד אזורי על מנת למקסם את יתרונות הגודל ולהוזיל את העלויות לצרכן. התהליך ילווה על ידי צוות הכולל את נציגי משרד האוצר, מרכז השלטון המקומי ורשות המים. החקיקה שתאפשר תאגוד אזורי, תוגש במסגרת התכנית הכלכלית לשנים 2013-2014 שתכלול גם את השלמת החקיקה על פי המלצות "ועדת ניסן", להסדרת יחסי השלטון המקומי עם תאגידי המים.

''ברשות המים לא מאמינים בהתכנות הרפורמה''

יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט אומר כי ההבטחה שניתנה לציבור הוכחה כאפשרית. ''מרכז השלטון המקומי שם את האזרח במרכז ורושם הישג נוסף שיקל על אזרחי המדינה את יוקר המחיה. שתוף הפעולה עם האוצר וההסדר החדש יביא להתייעלות של תאגידי המים ולהוזלה בתעריפי המים לאזרחים כבר בשנה הבאה, כשאני מתחייב בפני הציבור, כי לא ארפה, ואמשיך לפעול להוזלה נוספת במחירי המים'' אמר בוחבוט.

אלא שברשות המים, מי שאמונה על ישום הרפורמה, לא מאמינים בהתכנות שלה ובאפשרות להורדת מחירי המים. במכתב ששלח נציב רשות המים ושהגיע לחדשות 2, נכתב כי אין כל התכנות לרפורמה הזו, והיא יכולה אף לגרום לכך שיוקמו 4 עד 7 תאגידי מים נוספים. במשרד האוצר, על פי דיווח חדשות 2, מרימים גבה ואומרים כי ברשות המים היו שותפים לדיונים והתחרטו ברגע האחרון.

שר האנרגיה והמים סילבן שלום, אמר בתגובה להסכם: "מדובר בהצעה קוסמטית בלבד, שתוביל להוזלה, אם בכלל, של 2.5% לשנה. זאת לעומת הצעה לרפורמה מקיפה שהוגשה לאוצר על ידי משרד האנרגיה והמים ורשות המים, שיכולה להוזיל את תעריפי המים בכ-15% ולטפל באופן אמיתי ביוקר המחייה".