הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


זרעים גדרה מסכמת פרוייקט פלפלים מוצלח עם חקלאי הערבה


בכנס סיכום עונת הפלפל בחצבה, הציגה החברה את תוצאות הפרויקט המבוסס על ניטור מדדים בצמח בזמן אמת ושיפור היבול במהלך עונת הגידול. היבול הממוצע בחממות עמד על כ-8.5 טון לדונם - עליה של כ-20%. ד''ר איתי מיארה: ''זרעים גדרה אינה רואה את עצמה רק כחברת זרעים, אלא כחברה שמביאה פתרונות לחקלאות בת קיימא''. בפרויקט השתתפו למעלה מ-130 חקלאים בערבה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-06-2013



בחממות הפלפלים בערבה

דומה שהפלפלים כבר הפכו מזמן לשם נרדף לערבה. ואכן, כ-70% מהשטח הירוק, דהיינו משטחי הגידול בערבה, משמשים לגידול פלפלים איכותיים וטעימים. הזן הוותיק ביותר הוא ה'קנון' אשר חוגג השנה 10 שנים, עם "נתח שוק" של מעל 70% מזני הפלפלים האדומים בערבה. השמחה אומנם גדולה, אבל יש לציין כי לא הכל ורוד בענף הפלפלים בערבה, והבעיות הגדולות איתן צריכים להתמודד המגדלים הן רבות: אקלים מדברי, הקצאת מים נמוכה ומליחות גבוהה. ועוד לא דיברנו על התחרות הגדולה באירופה.

בחברת זרעים גדרה זיהו את מצוקת המגדלים, הרימו את הכפפה והחלו בפרויקט לווי שמיישם שיטת גידול חדישה, המבוססת על ניטור מדדים בצמח בזמן אמת ושיפור היבול במהלך עונת הגידול. "החלטנו לפתור את התסכול של מגדלי הפלפלים ובשיתוף החקלאים בשטח פיתחנו שיטת גידול חדשה, כאשר השאיפה שלנו היא להגדיל את היבול הממוצע לדונם בערבה ל-10 טון ואף יותר", מספר ד"ר איתי מיארה, מנהל יחידת GroNTec בזרעים גדרה. "אנחנו מאמינים שלזן הקנון יש את הפוטנציאל, והיחידה שלנו יודעת לממש אותו. דרך הפעולה שלנו היא ניהול הגידול באמצעות מעקב - לדוגמא שיטת הפטוטרות לניטור רמת הניטראט בצמח שהכנסנו השנה לערבה; ניהול עקות דוגמת עקת החנקן המפורסמת, בה למעשה ע''י דיאטת אוכל עובר הצמח משלב הצמיחה לשלב יצירת הפרחים והפירות בזמן יותר קצר, ובניית צמח בריא הנושא עליו מסת יבול גבוהה לאורך העונה" .

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

חזי קאלו, מנהל מוצר הפלפלים בחברת זרעים גדרה, מספר כי בפרויקט השתתפו בעונת הגידול 2012-2013 למעלה מ-130 חקלאים בערבה, אותם ליוותה החברה משבוע לשבוע בשיתוף פעולה על שליטה ובקרה גבוהה יותר בשדה שתוביל להגברת היבול.  "על מנת להעריך את ביצועי פרויקט הליווי ביצענו מדגם מקיף בו נשקלו רוב החלקות בפרויקט ליווי המגדלים בערבה. במקביל ביצענו סקרי עומק עם המגדלים על מנת להבין מה טוב ומה כדאי לשפר'' אומר קאלו.

בכנס סיכום עונת פלפל שערכה זרעים גדרה בחצבה, הציגה היחידה את התוצאות לחקלאים: אפשר לבשר שהיבול הממוצע בפרויקט עומד על כ-8.5 טון לדונם - עליה של כ-20%, כאשר במושבים פארן וצופר הממוצע עבר את ה-9 טון. "אנו נמצאים באמצע הדרך מבחינת היעדים שקבענו לעצמנו" אומר ד''ר איתי מיארה, "רואים עלייה בכמות היבול ובשנה הקרובה נתקדם צעד נוסף. עשרה טון לדונם כיעד סופי נקבעו על פי חישוב כלכלי שמצא שברמת מחירים נמוכה, זו תנובה המאפשרת רווחיות טובה למגדלים. יפה לראות שלחלק לא מבוטל מהמשקים עשרה טון הוא לא יעד שבשמיים והם כבר עוברים אותו ובגדול''. מיארה מוסיף כי בשנה הבאה תלווה זרעים גדרה גם מגדלים של זן הסובק, זן שמקודם על-ידי החברה בהצלחה יתרה בערבה ובמספר אזורי גידול של פלפל בעולם. ''בשנתיים האחרונות למדנו כיצד לגדל את הזן, המיועד לעסקאות פרימיום, ולהשיא את יבולו. הזן ייכנס השנה תחת הליווי שאנחנו מציעים לחקלאים".
'
בכנס סיכום עונת פלפל הציגה היחידה לחקלאים גם את הפלטפורמה החדשה לאיסוף מידע וניתוחו שכוללת שדרוג תוכנת הליווי בה יוכל כל חקלאי לצפות בנתונים שיוזנו אוטומטית ע''י הסנסורים השונים בשטח. לדברי מיארה, זרעים גדרה אינה רואה את עצמה רק כחברת זרעים, אלא כחברה שמביאה פתרונות לחקלאות בת קיימא.  בסקר שנערך בקרב משתתפי פרויקט הליווי, מעל 70% מהנשאלים הביעו שביעות רצון גבוהה מאד מהליווי. לסיכום, אומר מיארה, כי לצוות ה-GroNTec ישנם כלים נוספים כדי להמשיך ולשמור על רמת שביעות רצון גבוהה של מגדלים מתוכניות הליווי וזני החברה.


כנס מגדלי הפלפלים בערבה