הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד הבריאות: שימוש בחלב לא מפוסטר לריפוי פצעים בפה - מסוכן


חלב לא מפוסטר על סוגיו השונים, עלול להכיל מחוללי מחלות וביניהם ברוצלה, סלמונלה, אי-קולי וליסטריה. בעונת הקיץ קיימת עלייה בשכיחות של כיבים בפה, והמנהג העממי לשימוש בחלב לא מפוסטר לריפוי הפצעים עלול לגרום למחלות קשות ואף למוות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  02-06-2013


בעונת הקיץ קיימת עלייה בשכיחות של נגיפי Entero שהם אחד הגורמים להיווצרות כיבים בפה. המנהג העממי לשימוש בחלב עיזים לא מפוסטר לריפוי פצעים או כיבים בפה, עלול לסכן את המטופל ולחשוף אותו למחוללי מחלות זיהומיות גם אם מדובר בגרגור החלב ללא בליעתו או במריחתו על פצעים בלבד. משרד הבריאות מזהיר את הציבור בנוגע לריפוי תוך שימוש בחלב לא מפוסטר שאף אסור לממכר במדינת ישראל לפי צו הפיקוח למצרכים ושירותים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

המקור למחלה הוא בעדרי צאן לא מחוסנים והיא מועברת בין בעלי החיים במהירות גדולה. על פי משרד החקלאות, בצפון הארץ מבוצעים החיסון, האבחון והשליטה בצורה טובה. אולם בנגב, בשל גודל האוכלוסייה, פיזורה והיענות נמוכה יותר למניעה וחיסון , ישנם יותר מקרים של המחלה בבעלי חיים.

משרד הבריאות מבקשה לציין, כי חלב לא מפוסטר על סוגיו השונים - חלב פרה, כבשים, עיזים, נאקות וכד', עלול להכיל מחוללי מחלות וביניהם ברוצלה, סלמונלה, אי-קולי וליסטריה. מחוללי מחלה אלה עלולים לגרום למחלה המתבטאת בחום, כאב בטן, הקאה ושלשול ואף לסיבוכים רפואיים קשים ומוות. באוכלוסייה מועדת כדוגמת תינוקות ופעוטות, קשישים, נשים הרות ואנשים מדוכאי חיסון כגון חולי סרטן ומושתלי איברים, הסיכון למחלה קשה והסיכון לתמותה אף גבוה יותר. צבעו, טעמו או ריחו של החלב אינם מושפעים מנוכחותם של מחוללי המחלות ולכן אין סימנים המעידים על נוכחותם בחלב.