הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ניהול מערכות מים: אתגרים מהודו - פתרונות מישראל


בכירי ממשל, מהנדסים ומנהלים בתחום המים מרחבי הודו הגיעו לישראל ללמוד על טכנולוגיות לשדרוג וייעול תשתיות מים בערי הענק של תת היבשת. חברי המשלחת ישתתפו בסדנא בת חמישה ימים, שתסייע למקבלי החלטות בתחום המים בהודו להניע תהליכי הקמה והתייעלות של מערכות מים וביוב, ולשדך בין האתגרים ההודים לפתרונות הישראלים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-06-2013


קבוצה של 15 בכירי ממשל, מהנדסים ומנהלים בתחום המים מרחבי הודו הגיעה לישראל ללמוד על טכנולוגיות לשדרוג וייעול תשתיות מים בערי הענק של תת היבשת. המשלחת שכוללת בין היתר את השרה הממונה על תחום בריאות הציבור במדינת המחוז ההודית האריאנה, תשתתף בסמינר מיוחד שיימשך חמישה ימים, במהלכו יחשפו המשתתפים למגוון טכנולוגיות תוצרת כחול-לבן ולידע הנוגע לפיתוח מדיניות ניהול מערכות מים.

מטרת הסמינר היא לסייע למקבלי ההחלטות בתחום המים בהודו להניע תהליכי הקמה והתייעלות של מערכות מים וביוב, ולשדך בין האתגרים ההודים לפתרונות הישראלים. הסמינר הינו פרי יוזמה משותפת של תכנית "ישראל ניוטק" במשרד הכלכלה בראשות מר עודד דיסטל, הנספחות המסחרית של משרד הכלכלה בניו-דלהי, מכון התקנים הישראלי, רשות המים ותאגיד המים של עיריית ירושלים "הגיחון". ניהול הסדנא מתבצע בשיתוף "מרכז וייץ" ברחובות.

בהודו ישנן שלוש ערי ענק ("מגה-ערים") אשר בכל אחת מהן מתגוררים למעלה מעשרה מיליון תושבים, וכמאה ערים נוספות עם מיליון תושבים או יותר. על רקע האתגרים שמרכזים אורבניים בסדר גודל זה מציבים לרשויות המים והתכנון בתת היבשת, יזמה הממשלה המרכזית בדלהי בשנים האחרונות, שורה של פרויקטים עם חברות במגזר פרטי במטרה לייעל את התשתיות. לפיכך, לפי הערכות, מידי שנה מתגבשות בהודו הזדמנויות בשווי של 30 מיליארד דולרים לחברות במגזר הפרטי בתחום תשתיות המים.

לדברי הנספח המסחרי של משרד הכלכלה בניו דלהי, יוני בן זקן, הודו ניצבת בפני אתגרים רבים ומורכבים בתחום המים. בתת היבשת קיימים צרכים אדירי ממדים בטיפול בשפכים, אשר ברובם אינם מטופלים כלל, וכן בהקמת מערכות מים מתקדמות באזורים רבים. בנוסף, קיימים אתגרים בנושא אספקת מי שתייה לאור העובדה כי במקומות רבים אין אספקת מים שוטפת במהלך כל היממה. ישנו גם אובדן גדול של מים ואנרגיה כתוצאה מנזילות רבות ויעילות נמוכה של התשתיות העירוניות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במסגרת הסדנא יעברו המשתתפים הכשרה בת יומיים במתקני חברת המים העירונית של ירושלים "הגיחון" ויום נוסף בתאגיד המים העירוני של עיריית רעננה "מי רעננה", במהלכם ילמדו על בניית תכנית אב לרשות מים עירונית, שירות לקוחות, טיפול והשבה של מי קלחין, תפעול הנדסי של המערכות, בטחון מים ועוד. יום נוסף יוקדש ללמידה בחברת "מקורות" אשר יתמקד בנושאים של הפקת מי שתייה, טיפול בשפכים ומערכות מים לאומיות. המשתלמים ייפגשו עם בכירים ממכון התקנים ומרשות המים וילמדו על נושאי רגולציה ותכנון ארוך-טווח. להשלמת התמונה ייערכו מפגשים עם חברות טכנולוגיית מים ישראליות המציעות פתרונות לאתגרים בתחומים הנ"ל הנפוצים ברחבי הודו.

הסדנא מהווה פעילות המשך למזכר הבנות שנחתם בשנה שעברה בין משרד הכלכלה למשרד לפיתוח עירוני של הודו, במסגרתו הוקמה קבוצת עבודה משותפת לתחום המים, הסניטציה והחקלאות. במסגרת זו ביקרה בחודש דצמבר בעיר ראיפור שבמזרח הודו משלחת מומחים שכללה נציגים ממשרד הכלכלה, מכון התקנים, רשות המים ו"הגיחון" על מנת לבחון שיתוף-פעולה מעשי בתחום של הקמת מערכות ביוב ומי שתייה עירוניות.

ד"ר יהונתן בר-יוסף, היועץ המדעי של תכנית "ישראל ניוטק": "התכנים המקצועיים של הסמינר גובשו בקפידה על בסיס לימוד יסודי ומתמשך של הצרכים בהודו, זאת במטרה לתת את המענה המתאים ביותר לבעיות המים והסניטציה בהודו, ועל מנת לקדם שיתוף פעולה ברמה המקצועית מול הרשויות במדינה זו"

עודד דיסטל, מנהל המטה לקידום השקעות ותוכנית "ישראל ניוטק" במשרד הכלכלה: סקטור המים העירוני בישראל מהווה מודל לשילוב של גישות ניהול וטכנולוגיות חדשות התורמות תרומה משמעותית ליעילותן של מערכות מים עירוניות, כמו גם את שיעור ניצול האנרגיה ולהפחתת המדרך הסביבתי. אנו רואים בשוק ההודי שוק חשוב ועתיר הזדמנויות לחברות ישראלית המציעות פתרונות חדשניים בתחום המים. הודו מוגדרת כ'מדינת יעד' לייצוא ובמסגרת זו מקצה מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה משאבים רבים במטרה לסלול את הדרך לשווקים במדינה זו עבור היצואן הישראלי".