הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


התחמס הנובי חוזר לאזור מלחת סדום


מלחת סדום היא בית גידול ייחודי ונדיר לבעלי חיים בישראל, אלא שהקמת הבריכות הדרומיות של מפעלי ים המלח והפיתוח החקלאי המואץ בעשורים האחרונים, צמצמו מאד שטחי המלחה. בשנים האחרונות משקיע מרכז הצפרות הישראלי משאבים גדולים בשמירה על האזור. התוצאה - עליה משמעותית בנוכחות התחמס הנובי, ציפור לילית שכמעט ונכחדה מישראל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  05-06-2013



תחמס נובי, צילום: יואב פרלמן - החברה להגנת הטבע

לאנשי מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע ציפתה הפתעה גדולה בסוף השבוע האחרון: עלייה עצומה נרשמה בכמות העופות הנדירים מסוג התחמס הנובי באזור מלחת סדום שבאזור ים המלח.  במסגרת פעולות מרכז הצפרות הישראלי של החברה להגנת הטבע בסיוע קרן הדוכיפת, בניטור ומיפוי עופות נדירים בישראל, תעדו חוקרי מרכז הצפרות באזור מלחת סדום 55 טריטוריות פעילות של תחמסים נוביים, לעומת 28 טריטוריות פעילות שמופו בשנה שעברה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

התחמס הנובי הוא עוף לילה חולף נדיר שניזון מחרקים. צבעו אפרפר עם כתמים בהירים, הצווארון אדמדם וכיפתו מפוספסת. הכנפיים קצרות וקהות בקצה באופן יחסי לתחמסים אחרים, וכתם לבן מופיע על אברות היד. הזנב של התחמס קצר ובשוליו כתמים לבנים.  בשנים האחרונות משקיע מרכז הצפרות הישראלי משאבים גדולים בניטור התחמס הנובי ובשמירה על מלחת סדום, בשל רגישות ערכי הטבע במקום.

מלחת סדום היא בית גידול ייחודי ונדיר בישראל, אלא שבעקבות הקמת הבריכות הדרומיות של מפעלי ים המלח והפיתוח החקלאי המואץ בעשורים האחרונים, צומצמו מאד שטחיה בדרום ים המלח. בבית גידול זה מתקיימת מערכת אקולוגית ייחודית, הכוללת מינים רבים של חולייתנים הנמצאים בסכנת הכחדה. הבולט מביניהם הוא התחמס הנובי. מלחת סדום הוא המקום האחרון בישראל בו נותרה אוכלוסייה משמעותית של מין זה.


מלחת סדום, צילום: יואב פרלמן, החברה להגנת הטבע

"לצד השיפור בשיטות העבודה עם השנים לאיתור טריטוריות התחמסים, העלייה בכמות התחמסים הנוביים השנה ככל הנראה נובעת גם מהתאוששות של שטחים שהופרעו בעבר ומהמשך השמירה דה-פקטו על חלק ניכר משטחי המלחה הקיימים כיום" מסביר יואב פרלמן, צפר וחוקר בחברה להגנת הטבע ומבצע הספירה. "תוצאות אלו מדגישות שוב את החשיבות הרבה בשמירה על המערכת הטבעית בכיכר סדום. זהו נכס בעל ערך שלא יתואר ויש לשאוף לשמר את מקסימום השטח בצורתו הטבעית''.

פרלמן מוסיף, כי התוצאות העדכניות הן הוכחה לכך שכאשר נותנים למערכת טבעית את התנאים להשתקם, יש לה יכולות מופלאות. ''צריך להמשיך ולקיים את התנאים האלה, המאפשרים שיקום של המערכות הטבעיות בכיכר סדום. המשך שיתופי הפעולה הטובים בין החברה להגנת הטבע, רשות הטבע והגנים, מפעלי ים המלח והמועצה האזורית תמר, בראשותו של דב ליטבינוף, בעניין קידום תכנית המתאר לאזור, יכול בהחלט להביא לתוצאות הרצויות''.

לדברי פרלמן, עדיין קיים לחץ גדול על המערכת הטבעית בכיכר סדום, בשל הרצון להגדיל את שטחי החקלאות במרחב. צמצום השטחים הטבעיים, יחד עם השפעות שוליים גוברות והולכות, מאיימים על המערכת הטבעית ועל התחמסים. תכנית המתאר ליישובי הכיכר, שמקודמת על ידי המועצה האזורית תמר, בשיתוף עם החברה להגנת הטבע ורשות הטבע והגנים, אמורה להבטיח שמירה טובה על המערכת הטבעית בכיכר סדום, תוך שמירה על האינטרסים החקלאיים באזור.