הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ועדת השרים אישרה: יאסר סחר בכבד אווז שעבר פיטום


ישראל אסרה על פיטום עופות מים כבר לפני עשור, כאשר בג''ץ פסק שהפיטום הוא התעללות בלתי חוקית בבעלי חיים. כיוון שעד כה לא נאסר על יבוא המוצר, ניתן עדיין למצוא בארץ כבד של אווזים וברווזים שפוטמו בחו''ל. יוזם ההצעה הרב ליפמן: ''החברה הישראלית החליטה לאסור על פיטום בכפייה על מנת לשים קץ להתעללות, ולא כדי לשנות את מיקומה. זו חובתנו להגן על בעלי חיים חסרי ישע''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-06-2013


עשר שנים לאחר שנאסר על פיטום עופות מים בישראל, מסתמן כי ייאסר גם היבוא מחו''ל: ועדת השרים לחקיקה אישרה היום (א') את הצעת החוק המבקשת לאסור על סחר בכבד שומני של אווזים וברווזים שעברו פיטום בכפייה. "אני מודה לשרי הממשלה, שהתאחדו למען מטרה המגלמת ערכים יהודיים ומוסר אנושי בסיסי", אמר ח"כ הרב דב ליפמן (יש עתיד) שהגיש את הצעת החוק. "החברה הישראלית החליטה לאסור על פיטום בכפייה על מנת לשים קץ להתעללות הזו, ולא כדי לשנות את מיקומה. לכן זה מתבקש לאסור גם על הסחר בכבד שומני. זו חובתנו להגן על חסרי הישע. זה עניין של היגיון והגינות אלמנטריים, המתחייב גם מהאיסור ההלכתי על גרימת צער בעלי-חיים".

בעמותות להגנת בעלי-חיים ברכו על ההחלטה. מ"אנונימוס" ו"תנו לחיות לחיות" נמסר: "פיטום בכפייה הוא עינוי ברברי שצריך לחלוף מן העולם. מחדירים צינור לגרונם של אווזים וברווזים ומלעיטים אותם בכמויות מפלצתיות של מזון, כדי שהכבד שלהם יתנפח לממדים חולניים. לאחר שפיטום בכפייה נאסר בישראל, איסור הסחר בכבד מפוטם הוא צעד מתבקש".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ישראל אסרה על פיטום עופות מים כבר לפני עשור, כאשר בג"ץ פסק שהפיטום הוא התעללות בלתי חוקית. ואולם כיוון שעד כה לא נאסר על יבוא המוצר, ניתן עדיין למצוא בארץ כבד שומני של אווזים וברווזים שפוטמו ועברו התעללות בחו"ל. לאחרונה אף פרסם משרד החקלאות כי קיים חשש לחידוש הפיטום, על רקע זיכוי מחמת הספק של מפטם אווזים. הצעת החוק נועדה לסתום את הפרצה הזו, ובקרוב היא תובא להצבעה במליאת הכנסת. 20 חברי כנסת מכל קצות הקשת הפוליטית חתמו על הצעת החוק, ובניהם אמנון כהן (ש"ס) מרב מיכאלי (עבודה), משה פייגלין (ליכוד) שמעון אוחיון (ישראל ביתנו) איתן כבל (עבודה) ודב חנין (חד"ש). הצעת החוק מלווה גם בקמפיין אינטנסיבי ברשתות החברתיות.

ייצור כבד שומני נאסר בישראל, איטליה, בריטניה, פולין, צ'כיה, לוקסמבורג, דנמרק, פינלנד, נורווגיה, שוודיה, שווייץ, אוסטריה, גרמניה, תורכיה, אוסטרליה וארגנטינה. בקליפורניה נאסר הן הייצור של כבד שומני והן הסחר בו, בחוק שעליו חתם לפני מספר שנים המושל לשעבר ארנולד שוורצנגר, ונכנס לתוקף בקיץ האחרון.

"הצעת החוק מבקשת להשלים את האיסור על פיטום עופות מים, ברוח החקיקה בקליפורניה, משום שהפיטום, בין אם נעשה בארץ ובין אם נעשה בחו"ל, מנוגד לתקנת הציבור הישראלית", נכתב בדברי ההסבר להצעה. "הצעת החוק תסייע גם להגנת בעלי-חיים, משום שהאחריות על הפגיעה מוטלת לא רק על המתעלל הישיר אלא גם על מי שיוצר את הביקוש למוצר הכרוך בהתעללות".