הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ברכת שר החקלאות יאיר שמיר לקראת ועידת ישראל לחקלאות


התוצרת החקלאית הטרייה מהווה מקור של גאווה בקרב הציבור הישראלי מראשית ימי היישוב העברי בארץ-ישראל. המגוון העשיר של מוצרי החלב, הפירות והירקות, איכות התוצרת, טעמה וערכה התזונתי, מהווה חלק בלתי נפרד מהרגלי האכילה והתרבות בישראל. האתגר להרחיב את שיווקה של התוצרת החקלאית הטרייה בשווקים בחו''ל מהווה אתגר חשוב לחקלאות הישראלית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  10-06-2013


לקראת ועידת ישראל לחקלאות ותערוכת "פרש אגרו משוב 2013'' שתפתח מחר (ג') בגני התערוכה בתל אביב, מובאת כאן ברכת שר החקלאות ופיתוח הכפר, יאיר שמיר :

'תערוכת "Fresh AgroMashov", המתקיימת זו השנה ה-23 ברציפות הפכה לפלטפורמה מרכזית להצגת חידושים טכנולוגיים פורצי דרך, מחקרים חדשים ופתרונות יישומים בתחום החקלאות, זאת בנוסף להזדמנות להחליף רעיונות ולדון בנושאים שעל סדר היום הציבורי.

התוצרת החקלאית הטרייה מהווה מקור של גאווה בקרב הציבור הישראלי מראשית ימי היישוב העברי בארץ ישראל ומימיה הראשונים של מדינת ישראל. המגוון העשיר של מוצרי החלב ושל פירות וירקות בישראל, איכות התוצרת, טעמה וערכה התזונתי, מהווה חלק בלתי נפרד מהרגלי האכילה והתרבות בישראל. האתגר להרחיב את שיווקה של התוצרת החקלאית הטרייה מישראל בשווקים בחו"ל מהווה אתגר חשוב לחקלאות הישראלית.

בזכות ההשקעה במחקר ופיתוח, בזכות ההקפדה על סטנדרטים בינלאומיים בגידולים, בזכות שיפור המקצועיות האגרונומית וההתייעלות המתמדת, חקלאי ישראל רכשו לעצמם מוניטין מקצועי רב ערך ונמנים על מובילי המגמות העולמיות בענפי החקלאות השונים. אולם בעולם המודרני אין די בכך. מדינות רבות דוגמת ספרד, מרוקו, הולנד ואף מצרים גוברים על ישראל בתחום שיווק התוצרת הטרייה. לצד השבחת הגידולים ושיפור הרווחיות, חשוב לייצר את הכלים לפיתוח השווקים לתוצרת ישראלית בתנאים יציבים לטווח ארוך.

זה לא סוד והיום כמעט כל אחד יודע, שמוצרים ממותגים יותר – שווים יותר ולכן יכולים להניב פדיונות גבוהים יותר.

הגברת הייצוא והמכירה היא עבורינו, כאן, מטרה אסטרטגית ממדרגה ראשונה, בפרט כאשר המוצרים איכותיים ומניבים פדיון נאה. לשם כך, אנו מזמינים קניינים ונציגי רשתות שיווק, מהשווקים המסורתיים של החקלאות הישראלית (מערב ומזרח אירופה, רוסיה ואוקראינה), כדי שיבואו לכאן לעשות עסקים.

אם בעבר הותירו החקלאים את כל מלאכת השיווק והמיתוג ל"אגרקסקו", היום השתנה המצב מן הקצה אל הקצה והם נאלצים לעשות הכול בעצמם. כאן התפקידים התהפכו. נהוג בימים אלה לדבר על ספרד בהקשרים שליליים, אבל דווקא לעניין זה, חשוב שנדע גם ללמוד מהם: בעבר, הספרדים התנהלו באופן לא יעיל בעליל בתחום יצוא ומכירת מוצריהם החקלאיים, למרות הקרבה הפיזית שלהם לשווקים. עם השנים הם למדו (המודל שלהם היה אגרקסקו) והקימו "מגה קואופרטיבים", שמשווקים ב"יד אחת" את התוצרת של כל הקואופרטיבים. היום לכל קואופרטיב ספרדי יש כ-15 אריזות שונות, איתן הוא משתמש לפי דרישות הספק, כאשר כל קואופרטיב כזה מגדל תוצרת למועד אחר בעונה. כך הם יכולים לספק סחורה לאורך כל השנה ולא נוצרים חורים (חלונות שיווק) שמהם דווקא אנחנו נהננו בעבר.

המודל החדש של ספרד בתחום החקלאי מייצר מצב, שבו כל רשת שיווק או כל לקוח פוטנציאלי המבקש לרכוש תוצרת, מקבל את כל הסחורה החקלאית לה הוא זקוק מגוף מקשר אחד, מגה קואופרטיב. אצלנו לעומת זאת, מאז קריסת אגרקסקו צצו להן כ-80 חברות ייצוא וזוהי בהחלט בעייה, שמחייבת אותנו להטות את אזנינו אל עבר ספרד ולא לחזור על הטעות שהם עשו עד לא מזמן.

נושא השיפור והייעול של מערכת ייצוא ומכירת התוצרת החקלאית האיכותית והמגוונת של חקלאי ישראל הוא, אם כן, אחד הנדבכים המרכזיים בכל הקשור למדיניות שלי, העומד בראש המשרד הכל כך חשוב הזה. משום כך, למשל, הכנס הבינלאומי הכי חשוב בתערוכה יעסוק בשיווק ומיתוג תוצרת חקלאית טרייה.

אני מאחל לכולם וועידה מהנה ומפרה.

יאיר שמיר
שר החקלאות ופיתוח הכפר

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק


11-12.6.2013 בגני התערוכה ת"א
שעות פעילות: יום ג': 18:00-10:00; יום ד': 18:00-10:00
לפרטים נוספים: טל': 08.6273838, אתר התערוכה: www.agro.mashovgroup.net