הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


משרד החקלאות: מים לחקלאות יוקצו לשלוש שנים מראש


הצעת החלטה משותפת של משרד החקלאות עם רשות המים, תאפשר הקצאת מים שפירים לחקלאות מראש למשך שלוש שנים, בהיקף הגדול ב-30% מההקצאה הקיימת. שינוי זה יאפשר ודאות גדולה יותר באשר לכמויות המים הזמינות לשימוש החקלאים, כדי שניתן יהיה לתכנן את סוג הגידולים לאורך זמן

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-06-2013


מועצת רשות המים אישרה בישיבתה האחרונה, כי המים לחקלאות טבע ונוף יוקצו מעתה לשלוש שנים מראש. עד היום ההקצאה אושרה לשנה בלבד, מה שמנע מהחקלאים לתכנן מראש מה יגדלו מספר שנים קדימה. אי וודאות זו לא אפשרה לזרוע גידולים שצורכים יותר מים מאחרים, מחשש שלא יהיו להם מי השקיה זמינים, וכי העבודה והכסף ירדו לטמיון.

בתקופה האחרונה קידם משרד החקלאות הצעת ההחלטה המשותפת עם רשות המים, שתאפשר הקצאת מים שפירים לחקלאות מראש למשך שלוש שנים, בהיקף הגדול ב- 30% מההקצאה הקיימת. שינוי זה יאפשר ודאות גדולה יותר באשר לכמויות המים הזמינות, בכדי לתכנן את העונות הבאות באופן מיטבי.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

התנאים שאפשרו לקדם הקצאה תלת-שנתית נובעים משיפור מצב מקורות המים הטבעיים הודות למתקני ההתפלה, ביחד עם השבה מסיבית של מי ביוב מטוהרים לצרכי השקיה. הכמות שנקבעה למטרות חקלאות תעמוד על לא יותר מ- 1,800 מלמ"ק בשלוש השנים הבאות. ההקצאה השנתית תהיה בטווח של בין 570 מלמ"ק ל- 640 מלמ"ק, על פי החלטת משרד החקלאות. השנה (2013) הוקצו לחקלאות 530 מלמ"ק. החלוקה הפנימית לענפי החקלאות השונים, תתבצע על ידי משרד החקלאות בהתאם לתקנות המים.

בנוסף לכך, נקבעה הקצאה שנתית של מים עיליים (מים זורמים או נאגרים מעל פני האדמה - אגמים, מי גשמים וכו') לשימוש חקלאי עבור מדגה מתועש, בשיעור של עד 70 מלמ"ק, כאשר בתום השימוש יוחזרו למקור המים. וכן, הקצאה של 135 מלמ"ק מים שפירים למטרת טבע ונוף, על מנת לשפר את איכות המים בנחלים.

מנכ"ל משרד החקלאות ופיתוח הכפר רמי כהן אומר כי הצעת ההחלטה שקידם משרד החקלאות מקנה לחקלאים, לראשונה אי פעם, הזדמנות אמיתית לתכנון לטווח ארוך, ומסייעת בידי משרד החקלאות לדאוג לאספקת מזון לאוכלוסיה.

החלטת מועצת רשות המים תאושר באופן סופי על ידי המועצה לאחר שמיעת עמדות הציבור ובמידת הצורך ביצוע השינויים המתבקשים.