הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רפתנים בועדת הכלכלה: הממשלה מאפשרת לטייקונים להשתלט על הענף


ועדת הכלכלה של הכנסת דנה היום בתקנות לתכנון משק החלב שנועדו בין היתר לקבוע עקרונות ודרכים לחלוקת מכסות ייצור חלב. חה''כ יצחק וקנין הצטרף לטענת הרפתנים והזהיר מחיסול הרפתות הקטנות. ''הצעד לא יוביל להורדת המחיר לצרכן, אלא רק יאפשר לרפתנים הגדולים להרוויח יותר. מישהו ניווט לכיוון של הגדלת הגדולים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  03-12-2013



צילום: שלומית קידר - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, החלה היום (ג') לדון בתקנות לתכנון משק החלב, שנועדו בין היתר לקבוע עקרונות ודרכים לחלוקת מכסות ייצור חלב ליצרנים קיימים וחדשים.  סגנית מנהל הרשות לתכנון במשרד החקלאות, תניב רופא, הסבירה כי התקנות הוגשו לוועדה מתוקף חוק תכנון משק החלב, אותו אישרה הוועדה בכנסת הקודמת, והן נועדו לצלם את המצב הקיים לפיו עובדת ועדת המכסות במשרד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

התיקון לחוק תכנון משק החלב מתבסס על מתווה שגיבש מנכ"ל משרד ראש הממשלה הראל לוקר, ונחתם בין משרדי האוצר, החקלאות ורוה"מ לבין מועצת החלב והתאחדות מגדלי בקר לחלב, ואושר בהחלטת ממשלה. על פי המתווה, שייושם במהלך 4 שנים, ההתייעלות תושג באמצעות הורדת מחיר המטרה ב-4 פעימות, עידוד בעלי רפתות קטנות להפוך ליצרני חלב גדולים, או לחילופין פרישתם מהענף. כך יגיע גודל הרפתות בישראל למינימום של 70 פרות חולבות, בהיקף כושר ייצור שנתי שלא יפחת מ-700 אלף ליטר. כתוצאה מכך מאות רפתות קטנות במשקים משפחתיים במושבים ייסגרו בתמורה לפיצוי של מיליון שקלים לבעליהן. כמו כן תתבצע הורדת מכסים על מוצרים נוספים לייבוא והשוק ייפתח ליבוא מתחרה בהדרגה ובאופן חלקי.

הממשלה מאפשרת לטייקונים להשתלט על הענף

נציגי הרפתנים הקטנים והבינוניים טענו בועדה כי הממשלה משנה מדיניות חדשות לבקרים, ולא מאפשרת להם לשרוד. הרפתן מיכאל דוד אמר כי זמן קצר לאחר שאושר חוק החלב הוקמה ועדת קדמי, שהפכה את הקערה על פיה. לדבריו, לאחר מכן שוב שונתה ההסדרה בענף עם אישור מתווה לוקר. הוא הזהיר כי התקנות ימנעו הישרדות של רפתות קטנות ויצרו מצב שבו טייקונים ישתלטו על הענף. עירא גור אריה, דור שלישי לרפתנים מגבעת יואב, הוסיף כי במצב שנותר הוא אינו יכול להתרחב מעל ייצור של 700 אלף ליטר בשנה ולא יכול לפרנס גם את משפחתו וגם את הוריו. הרפתן שמשון תנחלסון מהישוב אליעד שבגבול סוריה אמר כי מדיניות הממשלה תובל למצב של 3 רפתות ענקיות, אחת בצפון, אחת במרכז ואחת בדרום. הוא קרא לחברי הכנסת שלא לתת יד למהלך הזה ולעצור את אישור התקנות.

הרפורמה לא תוביל להורדת המחיר לצרכן

ח"כ יצחק וקנין הצטרף לדברי הרפתנים והזהיר גם הוא מחיסול החקלאים הקטנים. לדבריו, הצעד לא יוביל להורדת המחיר לצרכן, אלא רק יאפשר לרפתנים הגדולים להרוויח יותר. ח"כ וקנין הזכיר כי במהלך הדיונים בוועדה בחוק עצמו דרשו חברי הכנסת לפעול לסייע לרפתנים הקטנים לגדול. "מישהו ניווט לכיוון של הגדלת הגדולים. בסוף יהיו טייקונים ברפתות הגדולות בקיבוצים", אמר.

היו"ר ברוורמן סיכם את הדיון ואמר כי במסגרת הדיון בתקנות בכוונת הוועדה לוודא שהרפתות הקטנות לא יפגעו. בדיון היום החלה הוועדה לאשר את הסעיפים הנוגעים לעקרונות הכלליים לקביעת המכסות, ובשבועות הקרובים תמשיך הוועדה לדון בתקנות.