הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה: יורחבו ההגדרות לפעילות עסקית בקיבוצים ובמושבים


בדיון שהתקיים היום בועדה לפניות הציבור בכנסת, הוצגו לראשונה פרטי ההחלטה העתידה להתקבל במועצת מקרקעי ישראל בעוד כחודש. חברי מושבים וקיבוצים שנכחו בדיון שמעו על המתווה בפעם הראשונה. ''אם המדינה החליטה לאפשר לחקלאים להתפרנס גם מעיסוקים לא חקלאיים, עליה להסדיר את העניין'' אמרה יו''ר הוועדה לפניות הציבור חה''כ עדי קול

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-12-2013



רפת תיירותית במושב יבניאל. צילום: מועצת החלב

הועדה לפניות הציבור קיימה היום דיון המשך בנוגע לאנומליה הקיימת בפעילות הלא חקלאית בהתיישבות הכפרית ואי ההסדרה המתמשכת של הנושא. "אם המדינה החליטה לאפשר לחקלאים להתפרנס גם מעיסוקים לא חקלאיים, עליה להסדיר את העניין", אמרה יו"ר הוועדה לפניות הציבור חה"כ עדי קול.

בדיון בו השתתפו נציגי המשרדים ופונים רבים, בני מושבים וקיבוצים, הוצגו לראשונה פרטי ההחלטה העתידה להתקבל בנושא במועצת מקרקעי ישראל בעוד כחודש, בעקבות ועדת הבר.  שלושת סוגי הפעילויות שיוגדרו לראשונה כפעילות לא חקלאית ויהיו מותרים בקרקע, הינם: תיירות חקלאית, להצגת ענף חקלאי, כמו טעימות גבינות בדיר ורפת; עיבוד תוצרת חקלאית, כגון יקב;  ועסקים קטנים שאופיים מחייב שיהיו בישוב חקלאי, כדוגמת אורוות טיפוליות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

חברי הקיבוצים והמושבים שנכחו בדיון, לא הכירו את מתווה ההצעה שעתידה לעבור במועצת מקרקעי ישראל, והייתה זו להם הפעם הראשונה לשמוע על סוגי הפעילויות שיאושרו בקרקעותיהם.

חה"כ קול שמחה על היענות משרד החקלאות והגורמים הנוספים לנסות לסייע בפתרון הבעיה, ולהרחיב את הגדרות הפעילויות שיותרו במשקים. עם זאת, קראה לעשות זאת בדיאלוג, ולשתף את הציבור הרלוונטי בקבלת ההחלטות מסוג זה. "כוחה של הועדה לפניות הציבור הוא במפגש הבלתי אמצעי, לעיתים הראשון מסוגו, בין נבחרי הציבור, פקידי הממשל, והציבור- לשמו כולנו התכנסו כאן ואותו מתפקידנו לשרת. אני רואה בדיאלוג הזה שבוועדה כלי משמעותי לפתרון בעיות וכשלים, ושמחה כי יש בידנו לסייע בפתיחת חסמים מהסוג הזה, ולו מתוף השיח המשותף והנדיר הנוצר בדיונים בין הממשלה לציבור".

חה"כ קול בירכה על ההודעה שניתנה בוועדה, לפיה השמאי הממשלתי החליט כי שמאויות קרקעות אלה, המיועדות לפעילות לא חקלאית, ייקחו בחשבון את העובדה שהנכס אינו סחיר, ובכך יסייעו סיוע נוסף לתושבים. עם זאת, ישנם נושאים רבים שטרם הוסדרו, כגון איסור השכרת השטח והמחיר הגבוה להיוון הקרקע (כיום, על התושב לשלם 91% משווי הקרקע על מנת לקיים בה פעילות לא חקלאית שאינה נכללת בהגדרות המנהל), ויש להסדירם במהרה.