הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לטייל בעקבות העצים


לרגל ט''ו בשבט, הפיק פקיד היערות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר, מפה לטיולים בעקבות עצים. למפת הטיולים נבחרו 72 עצים מיוחדים עם סיפורים היסטוריים הראויים לביקור ולשימור. בתוך המפה תוכלו למצוא את תעודת הזהות של כל עץ ודרכי ההגעה אליו

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  16-01-2014



אלה בבקעת קדש, צילום: משרד החקלאות ופיתוח הכפר

בשנים האחרונות נוספה מסורת חדשה לט"ו בשבט והוא הפך גם לחג שמציין את שמירת הטבע והסביבה והגנת על האילנות. ברוח זו, ולרגל ט''ו בשבט, הפיק פקיד היערות במשרד החקלאות ופיתוח הכפר לציבור הרחב, מפה לטיולים בעקבות עצים, בחודש שבט ובכל השנה.

פקיד היערות בחר ב-72 עצים מצפון הארץ ועד לדרומה, עצים מיוחדים בנופם ובעלי סיפורים היסטוריים, אישיים וותיקים הראויים לביקור ולשימור. בתוך המפה תוכלו למצוא את תעודת הזהות של כל עץ, המשפחה אליה הוא משתייך, מקום הנטיעה, גילו, ממדיו ודרך ההגעה אליו. 

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מתוך העצים שנבחרו למפת הטיולים, פיקוס השקמה באום חאלד בנתניה - אחד העצים הוותיקים ביותר בישראל, שגילו על פי ההערכות הינו לפחות כ-600 שנה, ויש המעריכים את גילו ב- 1,200 שנה. העץ נבחר כיוון שצויר על ידי וילסון במסעותיו בארץ במאה ה- 18. הצבא של נפוליאון חנה בצלו במסעותיו בשנת 1799, משה ויהודית מונטפיורי נחו בצלו בסיורם במושבות בשנת 1839 והגברת אום חאלד ישבה תחת העץ כשופטת. גובהו כ- 10 מטרים, קוטר צמרתו כ-25 מטרים והיקף הגזע שלו כ-8 מטרים.

עץ נוסף מבין העצים שנבחרו במפה, הוא האלון הבודד בגוש עציון שגילו מעל 500 שנה, גובהו 10 מטרים וקוטר הנוף שלו כ-12 מטרים. בזמן העתיק העץ שימש כציון הגבול בין מחוז יהודה למחוז בית לחם. במלחמת העצמאות כבש הלגיון הירדני את יהודה ושומרון והחריב את יישובי הגוש. האלון הבודד נצפה משטח ישראל וסימל את הכמיהה לשיבה למקום. בין מלחמת העצמאות למלחמת ששת הימים נהגו פליטי גוש עציון שנשארו בחיים וצאצאיהם, לצפות בעץ מאזור נס הרים או מבוא ביתר, ולייחל ליום בו ישובו לאדמתם.

לאחר מלחמת ששת הימים האלון הפך לסמל לשיבת האזור לשליטה יהודית. קרן קיימת לישראל הקימה ליד העץ אנדרטה למתיישבי גוש עציון. על שם האלון נקרא היישוב אלון שבות שבגוש עציון.

ישראל גלון, פקיד היערות ומנהל אגף פרחים והנדסת הצומח במשרד החקלאות ופיתוח הכפר: "בארץ ישראל יש מספר רב של עצים מיוחדים, בגילם, בסיפורם האישי ובהיסטוריה שצברו עם השנים. שימור והעצמת העצים הוותיקים הופך אותם לאתרי ביקור ועליה לרגל כאשר לחלקם סיפורים הקושרים אותם להיסטוריה של ארץ ישראל ולמורשת אבות. ביקור וטיולי בעקבות עצים, התרשמות והנאה בצלם מחברים את הציבור לאהבת העצים ולשמירה עליהם".

עוד מוסיף גלון על החשיבות הרבה בשמירה על עצים וותיקים וגדולים והגנה עליהם. ''עצים גדולים תורמים לאיכות הסביבה לאין ערוך מעשרות עצים צעירים, ולכן חשוב להגן ולשמור עליהם, תרומתם של העצים בישראל היא רבה לנוף, לאסתטיקה, לאקלים, לאיכות הסביבה, למגוון הביולוגי, למורשתו של עם ולתרבות שלנו. העצים הינם הייצור החי בעל הממדים הגדולים ביותר ובעל משך חיים הארוך ביותר. העצים מהווים זכר לעבר, סמל ההווה ותקווה לעתיד".


להורדת המפה לחצו על התמונה