הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ישראל מצטרפת ליוזמת Grand Challenges העולמית


המדען הראשי במשרד הכלכלה ומשרד החוץ יחלקו מענקים בסכום של עד 6 מיליון ₪ בכל שנה, לבעלי רעיונות חדשניים שיתרמו לפתרון בעיות בתחום הבריאות הגלובאלית וביטחון המזון. זאת במסגרת הצטרפותה של ישראל היום (א') ליוזמת Grand Challenges העולמית

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-01-2014



צילום: רבקה אופנבך - מומחית לגידול ירקות, בשליחות מש''ב בניגריה

המדען הראשי במשרד הכלכלה בשיתוף מש''ב - הסוכנות הישראלית לסיוע ולשת''פ בינ''ל של משרד החוץ, ומשרד רה"מ משיקים היום את תכנית Grand challenges Israel (אתגר), המעודדת פיתוח פתרונות טכנולוגיים או חברתיים חדשניים בתחומי בריאות עולמית וביטחון מזון, בדגש על מדינות מתפתחות. התוכנית מעודדת חדשנות טכנולוגית ישראלית לשווקים חדשים ובמקביל מבטאת את המחויבות הישראלית לסייע למדינות אלה.

תכנית Grand challenges הינה יוזמה בינלאומית הפועלת במדינות כגון ארה"ב, קנדה, הודו, ברזיל ואחרות. ממשלת קנדה חלקה עם ישראל את הידע והניסיון שברשותה לשם הקמת והפעלת תכנית חדשנית זו, כסממן נוסף ליחסים המדיניים המצוינים בין שתי המדינות.  התכנית תופעל ע''י לשכת המדען הראשי במשרד הכלכלה ובמסגרתה  יוקצו עד 500,000 ₪ כמענק פיתוח לצורך הוכחת היתכנות של רעיון חדשני שיתרום לפתרון בעיות בתחום הבריאות הגלובאלית ובטחון המזון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדינות מתפתחות סובלות מאתגרים מורכבים של תת פיתוח ,היעדר משאבים, טכנולוגיות, כוח אדם מיומן ותשתיות מתקדמות, ולפיכך דרושים פתרונות חדשניים המתאימים לסביבה מורכבת זו. בישראל קיימים ידע ויכולות מחקר ופיתוח תעשייתי בתחומי מדעי החיים בכלל, ובתחום בריאות הציבור על היבטיה השונים בפרט. קהילת המפתחים והיזמים בישראל מתמקדת בעיקר בשווקים של מערב אירופה וצפון אמריקה, ומטרת התוכנית היא לנתב אותה לחפש פתרונות גם לשווקים במדינות מתפתחות, בהם קיים צורך דחוף לפתרונות מחד. ופוטנציאל עסקי גדול ובלתי ממומש לתעשיין והיזם הישראלי מאידך.

רשאים להגיש הצעות: חוקרים, יזמים, חברות קטנות ובינוניות - עד 100 עובדים, מוסדות מחקר ועמותות. הצעות שיימצאו מתאימות יזכו במענק בשיעור של 90% מהתקציב המאושר למיזם, עד לתקרת מענק של 500,000 ₪ - לצורך הוכחת היתכנות. לאור מורכבות הסביבה העסקית במדינות המתפתחות, יסייעו לשכת המדען הראשי ומש"ב, ליזמים המעוניינים בכך, באיתור שותפים מתאימים לפיתוח ויישום המיזם במדינות היעד.

אמות המידה לבחינת ההצעות הינן: השפעה פוטנציאלית על מצב הבריאות במדינות המתפתחות – מידת התרומה של תוצרי המו"פ לפתרון אתגרי בריאות במדינות המתפתחות. אפשרות ליישום תוצרי המו"פ במדינות המתפתחות לצורך שיפור הבריאות, הצלת חיים ו/או הפחתת נכויות, המוצר והטכנולוגיה – גישה שונה ומקורית, התכנות טכנולוגית, יתרונות לעומת פתרונות קיימים, יכולת להגיע לאבני דרך משמעותיים תוך תקופת הביצוע וקיום תכנית מו"פ ריאלית לתקופת הביצוע, איכות הצוות – ידע וניסיון של המבקש בתחום הרלוונטי, יכולות כוח האדם העומדות לרשות המבקש לשם השגת יעדי התכנית המאושרת, גמלון (Scalability) - קיום תכנית ברורה ליישום תוצרי המו"פ לפתרון אתגרי בריאות במדינות המתפתחות בקנה מידה מסחרי, בתוך מסגרת זמן סבירה, לרבות הסיכוי לגייס מימון ו/או שותפים מתאימים להמשך הפיתוח והמסחור, חדשנות משולבת – שילוב החדשנות הטכנולוגית עם חדשנות חברתית ועסקית, בדרך שתסייע להשיג השפעה מרבית של תוצרי המו"פ על התמודדות עם אתגרי בריאות, לרבות שיתוף פעולה עם מיזמים חברתיים רלוונטיים במדינות המתפתחות.



המדען הראשי, אבי חסון: "עם השקת תכנית 'אתגר', ישראל מצטרפת למשפחת Grand Challenges העולמית ובכך מביאה לידי ביטוי את היכולות הישראליות בתחום החדשנות הטכנולוגית יחד עם רוח היזמות הישראלית הידועה בעולם. שילוב של עשיית טוב, תרומה לאתגרים הגלובליים לצד חדירה לשווקים חדשים והתנסות במיזמים הפונים לקהלים וצרכים בלתי שגרתיים לתעשייה הישראלית עשויה להביא את היזם הישראלי להזדמנויות עסקיות נרחבות חדשות".

ראש מש''ב במשרד החוץ, דני כרמון:" תכנית ייחודית זו משקפת את רצונה של ישראל להמשיך ולסייע למדינות מתפתחות בתחומים הרלבנטיים להן, ומהווה את נקודת ההשקה בין הדיפלומטיה והחדשנות הטכנולוגית הישראלית ".

שר הכלכלה, נפתלי בנט: "הצטרפות ישראל ליוזמה עולה בקנה אחד עם המיתוג של ישראל כאומת החדשנות וכמגדלור המפיץ חדשנות, שמשפרת חיים ברחבי העולם. רב אוכלוסיית העולם מוטרדת היום ממחסור במזון, מים ומחלות ואנו במשרד הכלכלה, מסייעים לחברות שמפתחות טכנולוגיות שישפרו את איכות החיים של מיליארדים ברחבי העולם. החדשנות הישראלית היא אור לגויים, אור של תרומה, אור של יצירתיות, אור כלכלי וחברתי".

בימים הקרובים יתפרסמו נתונים נוספים באתר www.grandchallenges.org.il
מועד אחרון להגשת הצעות לקול הקורא הראשון בשנת 2014 הינו 31 במרץ.