הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


קריאה לציבור להצטרף למאבק ברכבי שטח שפוגעים בנחלים


פקחים של רשות ניקוז ונחלים קישון תיעדו בתקופה האחרונה רכבי שטח וטרקטורונים משתוללים בערוצי נחלים וגורמים נזקים קשים לצומח והחי במקום. נתקלתם במקרה של פגיעה בנחל ובסביבתו? צלמו והעלו לעמוד הפייסבוק של רשות ניקוז ונחלים קישון

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  12-03-2014



רכב שטח משתולל בנחל ציפורי, צילום: רשות ניקוז ונחלים קישון 

הגשם שיורד בימים האחרונים הביא איתו ברכה מסוימת לחקלאים, אך גם מחזות אחרים ומכוערים: רכבי השטח והטרקטורונים חיכו במשך שבועות ארוכים לגשם הזה, שמאפשר להם להשתולל במים הזורמים בנחלים ובתוך המאגרים הטבעיים. בסוף השבוע האחרון, תיעד פקח רשות ניקוז ונחלים קישון חבורה של צעירים אשר בטשו בגלגליהם בפראות שטחים בנחלים ציפורי ויפתחאל סמוך לצומת המוביל. שוב ושוב נכנסו כלי הרכב אל תוך סבך הצמחייה, הרסו את המבנה הטבעי של הנחל ופגעו קשות בצומח ובאוכלוסיית בעלי-החיים במקום.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

"מדובר בנזק קשה ביותר לכל החיים בנחל ובסביבתו. שיקום של נזק כזה הוא תהליך שאורך שנה ואף יותר'' אומרת טל רטנר, מנהלת היחידה לחינוך וקשרי קהילה של רשות ניקוז ונחלים קישון. "חשוב מאד להסביר לאנשי הג'יפים ולרוכבי אופנועי השטח והטרקטורונים שנחל הוא ישות חיה. בנחל חיים בעלי חיים רבים כגון צב ביצה, צפרדע נחלים, סרטנים ועוד והם נרמסים למוות בנסיעות פרועות כאלו. נגרם גם נזק קשה לצמחיית הנחל והגדות המהווה חלק חשוב מהמערכת האקולוגית של הנחל. אנו מכירים מקרים שבהם על גדות רמוסות לא צומח דבר והן נותרות חשופות. המבנה הפיזי של הנחל נפגע אף הוא מנסיעה באפיק. צורתו של הנחל, שהתהוותה בתהליך טבעי, משרתת את צרכיו ועונה על צרכיהם של היצורים החיים בו וסביבו. פגיעה בנחל היא פגיעה קשה שהשלכותיה הן מעבר למה שנראה בעין".

חיים חמי, מנכ"ל רשות ניקוז ונחלים קישון, קורא לבעלי רכבי השטח לחדול מהמעשים הללו. "מדובר במפגע חמור ביותר. זו תופעה החוזרת על עצמה כאשר רכבי שטח וטרקטורונים משתעשעים בערוצי הנחלים בעיקר בימים שלאחר גשם. הם גורמים נזקים לחי ולצומח, לגדות הנחל ולגידולים חקלאיים הסמוכים לו. רשות ניקוז ונחלים קישון משקיעה משאבים רבים, בסיוע המשרד להגנת הסביבה, כדי להילחם בתופעה ללא פשרות ולהביא למודעות הציבור את הנזק האקולוגי והרס בתי הגידול שבסביבת הנחלים. הנחלים באגן ההיקוות של הקישון עוברים שיקום אינטנסיבי. לתהליך שיקום כזה דרוש לא מעט זמן. כניסה של רכבים אל הנחל גורמת להחזרת המצב אחורה, לתקופה שלפני השיקום".

חמי הוסיף  כי רשות ניקוז ונחלים קישון מקיימת מזה זמן רב דיאלוג עם הגורמים הרלוונטיים, כדי לקבל סמכויות אכיפה שיסייעו לאנשי הרשות להילחם בתופעה. אנשי רשות ניקוז ונחלים קישון לציבור הרחב בבקשה: ''אם אתם נתקלים באנשים או ברכבים הגורמים נזק לנחל – צלמו והעלו לעמוד הפייסבוק של רשות ניקוז ונחלים קישון.