הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הרפתנים: תקנות מתווה לוקר כבר יושמו בפועל – 130 משקים הושמדו


ועדת הכלכלה נעתרה לבקשת הרפתנים לדחות את הדיון בתקנות תכנון משק החלב בכדי לנסות הגיע להסכמות עם משרד החקלאות. בדיון חזרו החקלאים במושבים על דרישתם לאפשר להם להקים אגודות של יותר מ-3 שותפים. במקביל אישרה הוועדה את תקנות התכנון לשנים 2014-2016 שנועדו להסדיר את מתווה לוקר

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-03-2014



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, המשיכה היום לדון בתקנות תכנון משק החלב, הקובעות עקרונות ודרכים לחלוקת מכסות ייצור חלב ליצרנים קיימים וחדשים. הוועדה החלה לדון בתקנות בראשית החודש, והיו"ר ברוורמן הבהיר כי בכוונת הוועדה לוודא שהרפתות הקטנות לא יפגעו כתוצאה מאישורן.

נציגי הרפתנים במושבים לא הגיעו להסכמות עם נציגי משרד החקלאות, באשר להגבלות על שותפויות בין יצרנים מסוגים שונים. לפי הצעת משרד החקלאות, השותפויות יוגבלו ל-3 יצרנים, למעט חריגים בתנאים מסוימים. עם זאת, הרפתנים ביקשו לאשר שותפויות בהן מספר השותפים גדול יותר, וביקשו ארכה של שבועיים להגיע להסכמות. נציגי משרד החקלאות הסכימו לדחות את ההכרעה בשבועיים. היו"ר ברוורמן קיבל זאת ואמר כי "צריך לדאוג להמשכיות במשקים המשפחתיים, לצד כניסה של רפתנים צעירים לענף". הוא הוסיף כי הוא מקווה שבעוד כשבועיים יוצגו פתרונות שיאפשרו זאת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בדיון היום חזרו החקלאים במושבים על עמדתם ודרישתם לאפשר להם להקים אגודות שיתופיות של יותר מ-3 שותפים. הרפתן יואב צור מבאר טוביה אמר: "מישהו החליט שהרפתנים במושבים לא יכולים להקים אגודה, בעוד שהקיבוצים מסביבנו כן יכולים, כך ניטלת מאתנו הזכות להתחרות, להתייעל ולהתנהל כשווה בין שווים. הרפתן ארנון אושרי מכפר ויתקין הוסיף כי מנסים לכפות על המושבניקים להישאר קטנים ולא יעילים, כשכל המשק משתנה. לדבריו, צריך לאפשר ליצרנים להתאחד לפי רצונו ולאגם משאבים, במסגרת החוק ומבלי להפוך אותם לפורעי חוק.''

מזכיר התאחדות מגדלי הבקר לחלב, אביתר דותן, אמר כי נושא השותפויות נמצא בדיונים בארגוני הרפתנים וביקש לדחות את ההחלטה בנושא לעוד כשבועיים. המנכ"ל הפורש של מועצת החלב, שייקה דרורי, אמר כי המהות היא שהמכסה שייכת למגדל והחשש הוא שמהר מאוד לא יהיה ברור מי בעל המכסה, ואת המצב הזה צריך למנוע. מזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור, אמר כי הרפתנים במושבים רוצים להוזיל את מחיר החלב ולהתייעל, אך מבקשים שהשינויים יעשו בתיאום איתם, תוך מתן אפשרות לשותפויות גדולות יותר של עד 7 שותפים. לדבריו, הנושא לא בשל כרגע אך בעוד כשבועיים ניתן יהיה להציג פתרון שיהיה מוסכם על כל הצדדים.

בדיונים הקודמים הזהירו הרפתנים הקטנים במושבים מחיסול הרפתות הקטנות והבינוניות, מאחר שהם אינם יכולים להתרחב ולהקים רפתות לייצור מעל 700 אלף ליטר חלב, כפי שדורש מתווה לוקר (הסכם שנחתם בין הממשלה לרפתנים הכולל מתווה רב-שנתי להתייעלות משק החלב והפחתת מחיר המטרה).

עם זאת, הוועדה אישרה היום תקנות אחרות העוסקות בהעברת מכסות חלב ומדיניות הפיתוח בענף הבקר לשנת 2014. התקנות נועדו לקבוע את אופן הקצאת תוספות המכסה ליצרני חלב הבקר בשנת 2014, שלפי משרד החקלאות תעמוד על 30 מיליון ליטר יותר מהמכסה לשנת 2013, ואת האופן בו יבוצע ניוד המכסות בין היצרנים. כמו כן, לפי משרד החקלאות, התקנות נועדו ליישם גם את מתווה לוקר. היו"ר ברוורמן מתח ביקורת על משרד החקלאות, שהעביר לאישור הוועדה את תקנות הפיתוח לשנים 2014-2016 רק בחודש מרץ השנה. "כשעושים מדיניות פיתוח ל-2014 היה סביר שיגישו אותה לאישור הוועדה ב-2013", אמר. סגנית היועצת המשפטית של משרד החקלאות, עו"ד אפרת אביאני, הסבירה כי התקנות לא הוגשו בגלל תקופת הבחירות ומאחר שהוגשה עתירה לבג"ץ בנושא.

עו"ד אביאני הוסיפה כי התקנות הן הוראת שעה בעניין ניוד מכסות, בעקבות ועדת לוקר, שמיושמות בפועל לפי נהלים ומצריכות הסדרה ואישור התקנות בוועדה. היא הסבירה כי הסכם ההתייעלות במשק החלב שנחתם באוקטובר 2012 בעקבות המחאה החברתית, המכונה מתווה לוקר, כלל עידוד התייעלות בענף הבקר ועידוד פרישה של יצרנים קטנים, ובמקביל כלל מתווה של הפחתת מחיר המטרה של החלב. סגנית מנהל הרשות לתכנון במשרד החקלאות, תניב רופא, אמרה כי התקנות נועדו לחלק את המכסות של הפורשים וכן את מכסות הגידול הטבעי על מנת לאפשר לרפתנים הקטנים לגדול ולהתייעל.

הרפתן יואב צור טען כי המתווה כבר יושם בפועל, עוד לפני הדיון הציבורי ואישור הוועדה, תוך מסע הפחדה שעברו הרפתנים. לדבריו, "עוד לפני הגשת התקנות ובלי אישור הוועדה השמידו 130 משקים ולא נתנו לנו את הזכות לקיים דיון ציבורי אמיתי בזמן, ועכשיו אנחנו עושים דיון רטרואקטיבי". הוא תהה לשם מה נדרש עכשיו אישור הוועדה, אם הדברים כבר נעשו. עו"ד אביאני התייחסה לדברים ואמרה כי במתווה הוסכם לחלק 200 מיליון שקלים כמענקי פרישה, ולא כל הסכום חולק. היא הוסיפה כי מדובר במתווה שיהיה בתוקף עד 2016 וכעת נדרש אישור הוועדה להמשך התהליך.

כאמור, הוועדה אישרה את התקנות ובמסגרתן אושר לאפשר לרפתות הקטנות לקבל תוספות גדולות יותר למכסות, על מנת שיוכלו לגדול מהר יותר, להתייעל ולהדביק את הפער מול הרפתות הקטנות. כמו כן נקבע כי תוספת המכסות בשל הגידול הטבעי, שעומדת על כ-30 מיליון ליטר, תחולק כך שהיצרנים הקטנים יקבלו תוספות גדולות יותר מהיצרנים הגדולים. לפי התקנות שאישרה הוועדה, יצרן יחיד קטן יקבל תוספת של 14 אלף ליטר, בעוד יצרן יחיד שאינו קטן יקבל תוספת של 5,000 ליטר בלבד. עוד אישרה הוועדה הקצאת מכסה אחת של 800 אלף ליטר להקמת רפת קיבוצית ביישובי עוטף עזה. רופא הסבירה כי למרות שכיום לא ניתנים אישורים להקמת רפתות גדולות בקיבוצים, הכוונה הייתה לעודד את יישובי עוטף עזה ולאפשר לקיבוץ אחד שאין לו רפת, הקיבוץ סופה, להקים רפת על מנת לחזק אותו.

היו"ר ברוורמן התייחס לפיתוח העתידי בענף החלב ואמר כי צריך לעודד צעירים להיכנס לענפי החקלאות ולסייע להם. "אם לא תהייה מדיניות ברורה של הממשלה לתמוך בחקלאות, ואם הממשלה לא תקצה לכך תקציבים, צעירים חדשים לא יכנסו לתחום והגדולים ישתלטו עליו", אמר ח"כ ברוורמן. רופא התייחסה לדברים ואמרה כי שר החקלאות מבין זאת, אך זה יצטרך לעלות לדיון בשנת 2017. לדבריה, לפי מתווה לוקר עד סוף 2016 לא אמורים להיכנס רפתנים חדשים לענף.