הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


היקף הנזק שנגרם לחקלאים בחורף: 55 מיליון שקל


כך מעריכה הנהלת הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות. הענף העיקרי שנפגע: גידולי הפירות, שספגו נזק של למעלה מ-20 מיליון שקל

שלומית קידר, פורטל החקלאות  29-4-2010


היקף נזקי הטבע שנגרמו לחקלאים בחורף האחרון עמדו על כ-55 מליון ₪. כך עולה מסיכום חורף 2009-2010 שנערך בקנט, הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות. על פי נתוני החברה, חלק ניכר מהנזקים נגרם בענף המטעים כתוצאה מהחורף החם שהביא לחוסר יבול במטעי הנשירים בצפון הארץ ובדרומה. עוד עולה מהסיכום, כי מתוך כ- 8,000 הודעות על נזק שהתקבלו במהלך החודשים נובמבר 2009-אפריל 2010, 33% היו על נזקים שהתרחשו באזור הדרום, 37% מההודעות היו על נזקים באזור הצפון ו- 30% באזור המרכז.

על פי נתוני קנט, הענף העיקרי שנפגע החורף היה ענף הפירות שספג נזק של למעלה מ – 20 מיליון ₪, בעיקר כתוצאה מחוסר יבול בפירות הנשירים הזקוקים למנות קור במהלך החורף כדי להניב יבולים טובים. נפגעו בעיקר גידולי המשמש, אפרסק הנקטרינה והדובדבן. בנוסף היינו עדים לנזקים באגסים שנפגעו השנה גם ממחלת החרכון שתקפה מטעים רבים באופן חמור. בקנט מעריכים כי סכום זה צפוי לגדול שכן מגדלים רבים טרם דיווחו על נזקיהם.

ענף ההדרים ספג נזקים של כמיליון ₪, בעיקר בשל נזקי סערה וברד.

בענף הירקות נרשמו פגיעות בעיקר מנזקי הברד והשיטפונות, ובכללם השיטפון שפגע בחודש פברואר באזור הדרום-הבשור והערבה. בין השאר נפגעו גידולי העגבניות, פלפל, תבלינים ועוד. בסה"כ נאמד הנזק למגדלי הירקות בלמעלה מ-12 מליון ₪.

בתחום זיתי השמן, בחברה התקבלו למעלה מ-1,000 פניות של מגדלים כתוצאה מחוסר יבול בזיתים. היבול הנמוך במיוחד בזיתים השנה נובע מן החורף השחון בעונת 2008/09 וגרם לנזק של כ-9 מליון ₪.

לגידולי הפלחה נגרם נזק מהותי, בעיקר בדרום, כתוצאה מגשם שירד בסוף מרץ. בעקבות הגשם המאוחר ניזוקו, ברמות שונות, כ-37 אלף דונם גידולי שחת והנזק נאמד בכ-4 מליון ₪. בנוסף לנזק הישיר, קנט תפצה את החקלאים על אובדן ההכנסה, בעקבות הביטוח הראשון מסוגו שהשיקה החברה השנה.

תחום צמחי הנוי ספג נזקים בהיקף של כ-1.5 מליון ₪, בעיקר בשל נזקי סערה וברד.

לא רק נזקי מזג האוויר - עוד עולה מסיכום נתוני החברה כי נזקים בהיקף של כ-4.5 מליון ₪ נגרמו לענף הלול בשל תמותת עופות בעיקר כתוצאה מברונכיטיס ושפעת.

לדברי דוד גינזבורג, מנכ"ל קנט, "גם בחורף סטנדרטי יחסית היקף הנזקים הוא גדול ועלול לגרום לחקלאים שלא ביטחו את יבוליהם לנזק בלתי הפיך שאת השלכותיו הכלכליות גורר החקלאי במשך שנים". לדבריו, ביטוח ההכנסה הייחודי בפלחה נכנס לתוקף בראשית 2010 ותוצאותיו יתבררו בסוף חודש מאי כאשר יתקבלו נתוני היבול ומחיר החיטה.

חברת הביטוח קנט - קרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות, פועלת משנת 1967 כחברת ביטוח ממשלתית עסקית בשותפות עם 14 ארגונים חקלאיים נוספים, ביניהם: התאחדות האיכרים, האיחוד החקלאי, מועצת הייצור החקלאית וארגוני מגדלים. לחברה למעלה מ – 17,000 מבוטחים והיא נחשבת לבין המובילות בעולם המערבי במתן פתרונות ביטוחיים לענפי החקלאות השונים.