הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרה כניסתם של 3,700 עובדים זרים לחקלאות


רשות ההגירה החליטה לאפשר הבאתם של עוד 3,700 עובדים זרים לישראל, בעקבות המחסור בידיים עובודת בענף החקלאות. בנוסף, יוכשרו לעבודה בענף 1,100 עובדים זרים שכבר שוהים בארץ

פורטל החקלאות הישראלי  2-5-2010


סוף טוב למאבק החקלאים. בתום הליך האיזון, הודיע היום (א') משרד הפנים כי החליט לאשר לחברות כוח האדם להביא מתאילנד 3,000 עובדים נוספים לעבודה בחקלאות ועוד 700 עובדים זרים ממדינות אחרות להשלמת מכסת העובדים הזרים לחקלאות עליה החליטה הממשלה. כמו כן יפעל המשרד להעביר למשקים החקלאיים כ- 1,100 עובדים תאילנדים נוספים הנמצאים בארץ אך אינם מועסקים בחקלאות.

משרד הפנים מאשר בכך את טענת החקלאים וארגוני המגדלים אשר מצפים כבר זמן רב להודעה זו, כי ענף החקלאות סובל ממחסור גדול בידיים עובדות וכי חסרים אלפי עובדים זרים להשלמת המכסה שאושרה לענף החקלאות בשנת 2010.

בימים האחרונים הסתיים הליך 'איזון התיקים' של החקלאים. בסופו של ההליך אותו השלימו מרבית החקלאים (98%) נמצא כי קיים חוסר של 4,800 עובדים.

מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה אמנון בן עמי, אמר היום כי השלמת המכסה התאפשרה לאחר שהחקלאים שיתפו פעולה עם המשרד בהליך בדיקת העובדים הזרים המועסקים במשקיהם וכי השלמת המחסור בעובדים לחקלאות נעשתה מתוך ראייה כוללת של כלל המעסיקים וכל מעסיק בנפרד מתוך רצון לסייע להם.

בנוסף לכך הודיע בן עמי כי בצעד חריג, תאפשר הרשות לחקלאים שסבלו מנטישת עובד זר ב-3 השנים האחרונות להעסיק עובד נוסף במקומו. בשנה האחרונה ספג ענף החקלאות הפסדים הנאמדים במאות מיליוני שקלים בשל המחסור בעובדים. בעיקר הפסידו היצואנים שחלקם נאלץ להשליך אלפי טונות של תוצרת חקלאית שלא נקטפה במועד ונפסלה ליצוא.

חקלאי הערבה מברכים על ההחלטה

חקלאי הערבה התיכונה שעמדו בחוד החנית של המאבק המתמשך של החקלאים, מברכים על החלטת מנכ"ל רשות האוכלוסין וההגירה. בחודשים האחרונים יזמו חקלאי הערבי וארגוני המגדלים הפגנות גדולות ברחבי הארץ בתביעה לאפשר הבאת עובדים זרים לישראל, בשל המצב הקשה שאליו נקלעו עקב המחסור הקשה בידיים עובדות. "אנחנו טוענים כבר תקופה ארוכה שיש מחסור גדול. על המחסור הזה, שגרם נזקים גדולים מאוד לחקלאים היו המאבקים שלנו", אומר עזרא רבינס, יושב ראש המועצה האזורית ערבה תיכונה. "לנו נותר רק לברך על היוזמה של הרשות. אני מקווה, שההבטחה הזאת לא תישאר על הנייר ונוכל לממש אותה ממש בימים הקרובים" הוסיף רבינס

חיים חבלין, יו"ר הוועדה החקלאית במועצה האזורית ערבה תיכונה אמר, כי ההחלטה הינה נכונה ומגיעה בנקודה קריטית לענף החקלאות לקראת פתיחת עונת הקטיף הקרבה וכי חקלאי הערבה מברכים על ההחלטה שתציל משקים רבים מקריסה כלכלית. חבלין אמר, כי היקף הייצור בערבה כיום עומד על יותר מ- 150 אלף טון בשנה, שנמצאו בסכנת חיסול בשל המחסור בידיים עובדות לקטיף הירקות המיועדים לייצוא לחו"ל. "הפגיעה אינה רק בחקלאים אלא במעגלים גדולים הקשורים לענף החקלאות.

הנזק שנגרם למשקים בערבה מוערך בסכום של מעל 150 מיליון ₪.  "משמעות ההחלטה החשובה של מחלקת ההגירה בראשותו של בן עמי ואישור הממשלה הינה הצלת המשקים החקלאיים אך גם אמירה ברורה של תמיכה בציונות ובהתיישבות. אני מקווה כי לא נאלץ להמשיך ולהלחם על ידיים עובדות לחקלאות וכי הממשלה תתגייס ותמשיך לסייע לנו להפריח את השממה הלכה למעשה" אמר חבלין