הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ערכיו הבריאותיים המעולים של הרימון - עכשיו גם בחלב


מחקר חדש שבוצע ע"י חוקרי מינהל המחקר החקלאי במשרד החקלאות, מראה כי שימוש בקליפות רימונים בתזונת הפרות משפר באופן מיוחד את איכות החלב. נתונים אלה ונוספים יוצגו בכנס השנתי ה- 22 למדעי הבקר לחלב

משרד החקלאות ופיתוח הכפר  2-5-2010


על ערכיהם הבריאותיים הגבוהים של גרגירי הרימון בוודאי כבר שמעתם. מסתבר שלקליפות הרימון ערכים בריאותיים גבוהים עוד יותר! ועכשיו, משגידול הרימון בישראל הפך למשמעותי במיוחד הודות לטכניקות פריטת גרגיריו ומכירתם בצורה המוכנה לאכילה, נוכל ליהנות גם מהערכים בקליפתו, שאחרת הייתה הופכת לפסולת ייצור בכמויות מאוד גדולות. בישראל נטועים כיום 10,500 דונם של עצי רימון, בשנת 2010 יינטעו עוד עצי רימון ושטחם הכולל יגיע לכ- 28,000 דונם של עצי רימון.

חוקרי מינהל המחקר החקלאי (וולקני) במשרד החקלאות, בראשותם של ד"ר יהושע מירון וד"ר אריאל שבתאי, בדקו ומצאו כי הוספת קליפות הרימון לתזונת הפרות ברפת, משפיעה באופן ישיר על איכות החלב ואף מגבירה את ייצורו. קליפות הרימון ידועות כמזרזות ריפוי של פצעים, מעוררות את מערכת החיסון, מונעות טרשת עורקים ועשירות בנוגדי חימצון. כעת, השפעות חיוביות אלו והערכים התזונתיים של קליפת הרימון יועברו אלינו באמצעות החלב שאנו שותים וגם הפרות ייהנו מהערכים הבריאותיים הגבוהים.

החוקרים מצאו כי בקרב הפרות שהשתתפו במחקר עלתה תנובת החלב בלמעלה מ- 7%, זאת מבלי ששינו את כמות המזון שהן צורכות. יתרה מכך, מצאו כי תכולת החומרי נוגדי החימצון בחלב עלתה ב- 22%!

על פי התקדמות המחקר, להערכת החוקרים השימוש בקליפות רימונים בתזונת הפרות יביא לשיפור בבריאות הפרה ולעלייה בכמות החומרים הנצברים בחלב, בעלי השפעה חיובית על בריאות האדם.

ד"ר יהושע מירון, חוקר במכון לחקר בעלי חיים, מינהל המחקר החקלאי במשרד החקלאות: "המחקר נמצא בתחילת דרכו אך ממצאיו הראשוניים מלמדים כי תרומתו של הרימון גבוהה גם לאדם וגם לפרות, אפילו בריכוזים נמוכים. נוסף על כך, קליפות הרימונים הפכו בשנים האחרונות לפסולת תעשייתית אשר כמותה הולכת וגדלה, כתוצאה מהתפתחות ענף הרימונים. ככל שעולה המודעות לצריכת הרימון ומוצריו, כך גם עולה כמות קליפות הרימונים, שכעת יש להן דורש ותרומה מרובה".

נתונים אלו ונתונים נוספים, מחקרים חדשים ומידע רב על הענף יוצגו בכנס השנתי למדעי הבקר, שמארגנים המחלקה לבקר בשירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות בשיתוף עם התאחדות מגדלי הבקר בישראל ומועצת החלב. הכנס, במעמד כל ראשי הענף והעוסקים בו, יצרני חלב, אנשי תעשיית החלב, מדריכים, חוקרים, רופאים ווטרינרים וספקים, יתקיים בין התאריכים 6-4 במאי בירושלים.