הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אושרו תקנות תכנון משק החלב


על פי התקנות הרפתנים במושבים יוכלו לקבל אישור מיוחד להקים שותפות של 7 יצרני חלב. הרפתנים: ''הטייקונים השתלטו על הביצים והם ישתלטו גם על החלב'' יו''ר ועדת הכלכלה ביקש ממשרד החקלאות לגבש נייר עבודה במטרה לקדם אגודות שיתופיות במושבים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  27-04-2014



צילום: הפורטל לחקלאות טבע וסביבה 

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן, אישרה היום (א') את תקנות תכנון משק החלב, אשר קובעות ומגדירות את עקרונות הקצאת המכסות ליצרנים, שינויים בהקצאה - גריעה או תוספת, התנאים לאישור שותפויות וכו'. התקנות אושרו לאחר חודשים רבים של דיונים על מנת להגיע לכדי הסכמות על הנוסח שלהן, במהלכם הבהיר היו"ר ברוורמן כי בכוונת הוועדה לוודא שלא תהייה פגיעה ברפתות הקטנות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בדיונים הקודמים הזהירו הרפתנים הקטנים במושבים מחיסול הרפתות הקטנות והבינוניות, מאחר שאין באפשרותם להתרחב ולהקים רפתות המייצרות מעל 700 אלף ליטר חלב, כפי שדורש מתווה לוקר. המתווה שאושר בהחלטת ממשלה במטרה להוזיל את מחיר מוצרי החלב, אמור להיות מיושם במהלך 4 שנים, והוא כולל הורדת המחיר שמקבל הרפתן מהמחלבות עבור ליטר חלב גולמי, עידוד בעלי רפתות קטנות להפוך ליצרני חלב גדולים, או לחילופין פרישתם מהענף. כך יגיע גודל הרפתות בישראל למינימום של 70 פרות חולבות, בהיקף כושר ייצור שנתי שלא יפחת מ-700 אלף ליטר. כתוצאה מכך מאות רפתות קטנות במשקים משפחתיים במושבים ייסגרו בתמורה לפיצוי של מיליון שקלים לבעליהן. כמו כן תתבצע הורדת מכסים על מוצרים נוספים לייבוא והשוק ייפתח ליבוא מתחרה בהדרגה ובאופן חלקי.

בדיון האחרון שהתקיים לפני כחודש, שבה ועלתה המחלוקת בין נציגי הרפתנים במושבים לנציגי משרד החקלאות, באשר להגבלות על שותפויות בין יצרנים מסוגים שונים.  המחלוקת יושבה בהסכמה לפיה השותפויות יוגבלו ל-3 יצרנים, למעט חריגים בהם, מטעמים מיוחדים, יאושרו גם שותפויות של עד 7 יצרנים, ובלבד שכל היצרנים השותפים מתגוררים באותו ישוב או במרחק של עד שלושה קילומטר.

הרפתנים: הטייקונים השתלטו על הביצים והם ישתלטו גם על החלב

מיכאל דוד, רפתן מהמושב מנוחה אמר בדיון: "למעלה מ-50 שותפויות התפרקו בשנים האחרונות. משרד החקלאות לא רוצה שותפויות. הטייקונים השתלטו על הביצים והם ישתלטו גם על החלב. הפתרון - שיאפשרו לנו להקים אגודות יצרנים יחידים".

שמשון תנחלסון, רפתן מהמושב אליעד: "הנציגים היו אמורים לייצג אותנו אבל הלכו בניגוד למה שאנחנו החלטנו. צריך לבטל את כל סעיף 35 (מגבלות על קביעת מכסה לאגודה שיתופית). זו הידרדרות ערכית של כל הציונות. רק לפני שנה עמדתי בליטא מול אנדרטה של סבתא שלי ואמרנו לה הנה הקמנו מדינה, אנו יושבים בגבולות. אבל רוצים לחסל אותי".

תניב רופא, משרד החקלאות: "ועדת המכסות בודקת עיסוק בפועל. ככל שמספר השותפים עולה, היא צריכה להשתכנע יותר בעזרת טעמים מיוחדים. המבקשים צריכים לשכנע שהם אכן יהיו מעורבים בעיסוק ברפת".

יו"ר הוועדה ח"כ אבישי ברוורמן: "אני רוצה לדון באגודות השיתופיות, אבל הסורים על הגדרות וצריכים להחליט על התקנות היום. המעבר משותפות של 3 ל-7 הוא לא קפיצת הדרך אלא החמרה ככל שעולה מספר השותפים. אני ממליץ על הצעה שברוח הדברים קוראת להקים אגודות שיתופיות".

ח"כ יצחק וקנין אמר כי "צריך לתת דד-ליין לנושא. תוך חצי שנה. עמדת משרד החקלאות משמרת את הקיבוצים, שזה חשוב בפני עצמו, אבל המושבים יתחסלו". יו"ר הוועדה ח"כ ברוורמן קיבל את עמדת ח"כ וקנין וקבע כי עד אוקטובר יגבשו במשרד החקלאות נייר עבודה שיאמר איך מתקדמים לקראת אגודות שיתופיות, ובאוקטובר הוועדה תתחיל לטפל בנושא.