הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ראש הממשלה הורה לבחון שוב את ביטול המכס על יבוא עגלים


בעקבות המחאה הציבורית ופניית השר עמיר פרץ לראש הממשלה, הורה נתניהו לדחות את החתימה על הצו לביטול המכס על יבוא עגלים כדי לבחון את ההשלכות של ההחלטה. אנונימוס ותנו לחיות לחיות: ''אנו מקווים שההצעה תרד מהפרק ושהממשלה תפעל לאיסור על המשלוחים החיים שגורמים להתעללות בבעלי החיים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  04-05-2014



ההפגנה ביום שישי בתל אביב , צילום: רויטל טופיול 

בעקבות פניית השר להגנת הסביבה עמיר פרץ והמחאה הציבורית בימים האחרונים, הורה היום (א') ראש הממשלה בנימין נתניהו לשר האוצר, לקיים דיונים עם ארגוני הסביבה בטרם ייחתם הצו המבטל את המכס על יבוא עגלים לישראל, זאת על מנת לבדוק את השלכותיה.  בפניה ששלח השר להגנת הסביבה לראש הממשלה נתניהו כתב השר פרץ: "התכנית יוצרת מגמה הפוכה של עידוד צריכת בשר שספק גדול אם תוריד את מחירי הבשר, וזאת במחיר של פגיעה בסביבה, בבריאות ובעלי החיים".

למרות הביקורת הקשה על מהלך הפחתת המכסים, אישרה היום (א') הממשלה את הצעת המלצות הצוות המשותף להורדת מחירי החלב והבשר בראשות מנכ"לית משרד האוצר, יעל אנדורן ובהשתתפות מנכ"ל משרד החקלאות רמי כהן, מנכ"ל משרד הכלכלה עמית לנג, הממונה על התקציבים אמיר לוי והממונה על ההגבלים העסקיים דיוויד גילה. בין הצעדים הכלולים בהחלטה: ביטול המכס על ייבוא עגלים ופתיחת מכסה משמעותית פטורה ממכס לייבוא בשר טרי, פתיחת מכסות ייבוא פטורות ממכס בגבינות קשות, יוגורט ושמנת בהיקף של אלפי טונות בשנה, המהוות כ-20% מסך הצריכה של מוצרים אלה בשוק החלב.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ראש הממשלה נתניהו אמר היום בדיון: "שמעתי טיעונים על צער בעלי חיים ואני תוהה האם דנו עם ארגוני בעלי החיים בעניין הזה". שר החקלאות יאיר שמיר ענה כי הסוגיה אינה קשורה אליהם והשר פרץ הציע בתגובה להראות בדיון את התחקיר של "כלבוטק" על ההתעללות שנגרמת לבעלי החיים. נתניהו ענה לשמיר ואמר: "למה לא? בטח שכן. האם יש צעדים בייבוא שמורידים את הסבל? עלתה צעקה של ארגוני בעלי החיים שלא קיבלה מענה".

בעקבות הדברים, דרש נתניהו כי שר האוצר יאיר לפיד יקיים דיון עם ארגוני בעלי החיים בטרם ייחתם הצו המבטל את המכס על יבוא עגלים חיים לישראל, ויעביר דיווח לראש הממשלה על תוצאות הדיונים לפני החתימה על הצו.

בישיבת ממשלה שהתקיימה בחודש אוקטובר האחרון, אשר עסקה בין היתר בבקשת השר להגנת הסביבה להעביר את סמכויות האכיפה בחוק צער בע''ח למשרדו, אמר ראש הממשלה: "קראתי את הספר 'קיצור תולדות האנושות' של יובל נוח. הבנתי מהספר שיש לבעלי חיים תודעה יותר ממה שחשבנו, זה מטריד וגורם לי למחשבה שנייה". כעבור כחודש, בפגישה עם מגישת הטלוויזיה מיקי חיימוביץ', במסגרת "יום שני ללא בשר'' שהתקיים בכנסת, הסבירה חיימוביץ' לבני הזוג נתניהו את הנזקים שבצריכת בשר, והם סיפרו לה כי הם ממעטים בצריכת בשר וכי בנם יאיר הוא צמחוני.

במהלך ישיבת הממשלה שהתקיימה היום, הפגינו פעילים למען בעלי-חיים ופעילים סביבתיים מהארגון "מגמה ירוקה" מול משרדי הממשלה נגד התכנית. מעמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות נמסר: "אנו מקווים שההצעה תרד מהפרק ושהממשלה תפעל לאיסור על המשלוחים החיים מאוסטרליה ומאירופה. יבוא עגלים בעודם בחיים באוניות צפופות ומזהמות, במשך שבועות ארוכים, זו אכזריות שצריכה לחלוף מהעולם".

יבוא בעלי-חיים באוניות צפופות ומזוהמות מעורר ביקורת חריפה בעולם כולו. עגלים רבים אינם שורדים את המסע – רק לפני חודשיים מתו 1,795 בעלי-חיים בשל תקלה באוניה בדרכה לישראל וירדן. בעמותות אנונימוס לזכויות בעלי-חיים ותנו לחיות לחיות כי היקף המשלוחים החיים עלה בתלילות בעשור האחרון ולמרות זאת, מחירי הבשר רק עלו. ''המרוויחים מהמהלך הם לא הצרכנים אלא תאגידי הבשר, שייהנו מביטול המכס, ובנוסף, יקבלו מאות מיליוני שקלים מכספי ציבור – שיושקעו, בין היתר, בהקמת מפטמות עגלים, ובשיווק ומיתוג בשר".

רק לאחרונה פרסום משרד החקלאות האוסטרלי פרסם לאחרונה כי בשנת 2013 מתו 14,897 בעלי-חיים במשלוחים החיים מאוסטרליה לאסיה והמזרח התיכון. יעד היצוא המרכזי של תעשיית הבשר האוסטרלית הוא אינדונזיה, והשני אחריו ישראל. מדי שנה מיובאים לישראל מאוסטרליה מעל 100 אלף עגלים וכבשים, כאשר שתיים מהיבואניות הגדולות הן "תנובה" ("אדום אדום") ו"דבאח".