הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הסכם גבולות היסטורי: רמת הנגב תעביר את שטחי עיר הבה''דים לירוחם


על פי ההסכם יועברו שטחי קרית ההדרכה של צה''ל מתחום השיפוט של רמת הנגב לירוחם והרשויות יפעלו במשותף להקמה ופיתוח מיזמים שיניבו הכנסות לקידומן של שתי הרשויות. ההסכם הושג לאחר חודשים ארוכים של הידברות ומו''מ בין ראשי המועצות, תוך הבנה משותפת כי ישנו צורך באיחוד כוחות אזורי במקום מחלוקות

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  19-05-2014



עיר הבה''דים - הדמייה

שנים ארוכות של סכסוך בגין חלוקת הכנסות הגיעו לקיצן: הסכם היסטורי נחתם אמש (א') בין המועצה האזורית רמת הנגב והמועצה המקומית ירוחם. בבסיס ההסכם עומדת ההחלטה על העברת שטחה של קריית ההדרכה (עיר הבה"דים) משטחה של מועצה אזורית רמת הנגב לשטחה של ירוחם, והגדרת שטח נרחב מצומת הנגב בצפון ועד למכתש הגדול במזרח שבו תפעלה שתי הרשויות במשותף לפיתוח מיזמים משותפים חדשים שהכנסותיהם יתחלקו ביניהן באופן שווה. כמו כן הוחלט כי שתי הרשויות תפעלנה במשותף בתחומי התרבות, תעשייה, תיירות, חקלאות, חינוך, קהילה, איכות סביבה ונושאים נוספים הקשורים בשיפור רמת ואיכות החיים לתושבים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ההסכם שנרקם בחודשים האחרונים בין שמוליק ריפמן יו"ר המועצה האזורית רמת הנגב, ובין מיכאל ביטון ראש המועצה המקומית ירוחם, הושלם אמש לאחרי שאושר על ידי שתי מליאות הרשויות . רשויות בנגב מצויות במחלוקות דומות בשנים האחרונות, היות ומרבית השטחים ניתנו למועצות האזוריות שהיו ותיקות ומבוססות יותר. במהלך השנים טענו רשויות מקומיות כמו נתניה, ירוחם ודימונה, כי יש לגבש חלוקת שטחים שוויונית. לאחרונה חתם שר הפנים גדעון סער, על צו המורה להוציא לפועל המלצות של ועדות שונות בעניין שינוי שטחי רשויות בארץ. השינוי המשמעותי ביותר צפוי בנתניה כאשר לשטחה ייתווספו 6,095 דונם משטחי המועצות הסמוכות. בירוחם וברמת הנגב מעריכים כי שר הפנים יאמץ את המהלך שגובש בהסכמה וצפוי לקבל תוקף כבר במהלך 2014.

ראש המועצה האזורית רמת הנגב, שמוליק ריפמן: "כמי שליווה, דחף וקידם מאז הולדתה ובמשך למעלה מעשור את הקמת קריית ההדרכה, ביחד עם אריאל שרון, חשבתי כי ההחלטה לוותר עליה ולהעבירה לתחום שטח השיפוט של ירוחם היא הביטוי הנכון לבחירה בהקמתה באזור- יצירת מנוף לפיתוח האזור כולו למען תושביו. אני מלא הערכה לשיתוף הפעולה עם מיכאל ביטון שמנהיגותו תרמה לגיבוש הסכם חשוב זה ותאפשר לכולנו להתמקד בתנופת הפיתוח שתצעיד את האזור. טובת התושבים והאזור כולו היא המניע החשוב לגיבוש ההסכם. אני מאוד מקווה שיישום ההסכם לא יתעכב, ויאושר על לידי כל הגורמים במהרה".


מימין: שמוליק ריפמן ומיכאל ביטון, צילום באדיבות מ''א רמת נגב

מיכאל ביטון ראש המועצה המקומית ירוחם :"ההחלטה המשותפת להכריע את סוגיות הגבולות וההכנסות בין רמת נגב לירוחם היא בעלת משמעות היסטורית ומרחיקת לכת עבור ירוחם, עבור רמת נגב וכלל הנגב ובמידה מסוימת עבור מדינת ישראל כולה. עבור ירוחם מדובר בהזדמנות לביסוס המועצה והקהילה באמצעות חיבור משמעותי ומלא אל העוגן הכלכלי המתפתח צמוד אלינו קריית ההדרכה - עיר הבה"דים . על מנת להגיע להסכמה נדרש מכל אחת מהרשויות והנהגתה לויתור לאומץ לב ציבורי ונחישות להכרעת הסוגיה. פשרה היסטורית זאת מאפשרת לנו להפנות מבט ומאמצים לשיתופי פעולה גדולים ומשמעותיים בתחומי התעשייה, התיירות, הפיתוח הכלכלי החינוך, התרבות הקהילה והחקלאות. אני מאמין שיו"ר ועדת הגבולות יאמץ את המסקנות במהירות האפשרית ויחד נפעל לכך ששר הפנים ח"כ גדעון סער ייתן לפשרה זו תוקף חוקי ומעשי עוד בשנת 2014 ''.

בתנועה הקיבוצית מברכים היום על הסכם הגבולות ההיסטורי. איתן ברושי מזכ"ל התנועה הקיבוצית: "אני מברך את חבריי שמוליק ריפמן ומיכאל ביטון על ההסכם שיאפשר את מעבר עיר הבהד"ים לנגב. מהלך זה הוא הזדמנות בלתי רגילה לשיפור וקידום מצבו של הנגב, ההסכם בין המועצה האזורית רמת נגב לבין ירוחם הוא היסטורי וראוי לברכות. המשא ומתן שנערך בין הצדדים הוא דוגמה לרצון אמתי של שני אנשים אחראיים ובעלי חזון לפתור את הבעיות העומדות לפניהם במטרה לשפר את חייהם של התושבים באזור ואזרחי המדינה כולה. התנועה הקיבוצית קוראת לרשויות המדינה לסייע ולתמוך ככל הניתן בביצוע המהלך ולא להערים בפניו מחסומים וקשיים".