הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הישג לתעשייה, די לחשדנות העסקית


למה ווייז ואקזיטים אחרים מוצלחים מבית היוצר הישראלי קיבלו תהילת עולם, ומכירת תנובה לסינים לא זכתה לכך? מדוע מכירה של חברה ישראלית פרטית לתאגיד גלובלי לא הוצגה בתקשורת במהלך השבוע שעבר כבשורה למשק? מאמר דיעה של מזכ''ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב

אביתר דותן *  25-05-2014



אביתר דותן, צילום: באדיבות התאחדות מגדלי הבקר

במהלך הימים האחרונים חיפשתי בעיתונות ובכלי התקשורת השונים תמונה קבוצתית של עובדי תנובה. אולי גם של רפתנים עם כותרת ענקית על המכירה המדוברת לברייט פוד. כותרת המשנה היתה מציינת גם את סכום המכירה ואת התועלת הכלכלית מהעיסקה. ציפיתי לקרוא מחמאות למוח ולביצוע הישראלי ולהיסטוריה יוצאת דופן של משק החלב הישראלי, שעליו מושתתת כל התיישבות בארץ ישראל. לאורך הארץ כולה, היה נכתב באותם דברי שבח, פרוש משק החלב הלאומי - מהערבה וחבל אשכול, רמת נגב, יישובי מרחבים ושער הנגב ועמק יזרעאל ועמק המעיינות, בקעת הירדן ועמק הירדן, הגליל המערבי, הגליל העליון ורמת הגולן, יישובי פריפריה וצמודי גבול והשומרים על הקרקעות של הארץ המובטחת, אלו שהבטיחו את ביטחון המזון הישראלי עוד לפני הקמת המדינה. לכל המילים הללו לא היה כל זכר.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

למה ווייז ואקזיטים אחרים מוצלחים מבית היוצר הישראלי קיבלו תהילת עולם, ומכירת תנובה לסינים לא זכתה לכך? מדוע מכירה של חברה ישראלית פרטית לתאגיד גלובלי לא הוצגה בתקשורת במהלך השבוע שעבר כבשורה למשק?

אנשים החיים במדינתנו, הנלחמת בחרם האירופי של התוצרת החקלאית מבקעת הירדן ומרמת הגולן, מוכנים כעת לנסות להחרים תאגיד גדול מסין. מדוע מעצמה כלכלית מתפתחת וצומחת, המחזיקה את רוב איגרות החוב האמריקניות, כזאת שבונה בכל חלקי העולם, זוכה מאיתנו לכתף קרה? מה קרה לנו?

חשדנות עסקית היא נכונה לכל עיסקה, ובוודאי לעיסקה שבה מעורבת חברה המסמלת את ההיסטוריה הלאומית שלנו. אך מדובר בהישג לתעשייה הישראלית, לייצור המקומי, לביטחון המזון ולהתרחבות הכלכלה החקלאית אל מעבר לגבולות המדינה. האיומים, קולניים ככל שיהיו, אינם במקומם, מאחר שתנובה כבר בשליטה זרה ואינה חברה ישראלית אלא בריטית מאז שנת 2007. מדוע בזמנו לא נשמעו מחאות כגון אלו?

ההסכם מבטיח ניהול ישראלי ואת המשך מימושו של הסכם קיים משנת 2007 בין הרפתנים לבין תנובה, שהסינים הבטיחו את הארכתו מעבר לכתוב בו עד 2022 והתאמתו למציאות הקיימת. יש לזכור כי את הרפתות הישראליות המצטיינות ואת המחקר והפיתוח הישראלי שצבר הישגים ברמה גבוהה אי אפשר לייצא או להעביר מכאן לסין. רפתות אינן תוכנות מחשב שאפשר לנייד. לכן רק הגיוני כי מי שרכש את תנובה מעוניין בהמשך הייצור המקומי. מכירת הידע בתחום החלב היתה מינורית במשך השנים ולא בהיקפים גדולים, וסין היא הכתובת העולמית המשמעותית להתפתחות בתחום זה.

האתגר של ענף החלב מעיסקת ברייט פוד הוא למצוא במשותף את היכולות לצמוח כלכלית - גם בישראל. ממשלת ישראל חייבת לשמור על תכנון הענף ולהעמיק את ההשקעות בענף החקלאי החזק ביותר ולשמר בכל מחיר את המשקים המשפחתיים במושבים השיתופיים ובקיבוצים.

* הכותב הוא מזכ"ל התאחדות מגדלי הבקר לחלב