הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


בכנס מדעי הבקר: "חייבים חקיקה לייצוב ענף החלב בישראל"


נציגי משרד החקלאות, מועצת החלב, התאחדות מגדלי הבקר והמחלבות בכנס השנתי למדעי הבקר בירושלים: במדינה מתוקנת ובמציאות בה ענף החלב עובר לידיים פרטיות חייבים חקיקה לייצוב ענף החלב בישראל ליצרנים ולצרכנים

שלומית קידר, פורטל החקלאות הישראלי  4-5-2010


מעל 2000 רפתנים, חוקרים, מנהלי המחלבות המובילות, אנשי תעשיית החלב והחקלאות משתתפים בכנס מדעי הבקר המתקיים 3 ימים בירושלים.

שר החקלאות שלום שמחון שפתח היום את הכנס התייחס בדבריו לחוק החלב שיוצג להצבעה בוועדת הכלכלה של הכנסת ב- 17 במאי. לראשונה מאז הקמת המדינה יוסדר ענף החלב לחקיקה לטובת הצרכן והעוסקים בענף.

השר שמחון אמר, כי חשוב להשלים את מעשה החקיקה בחוק החלב. החוק שהוגש מאוזן ומשרת הן את טובת הרפתנים באמצעות הבטחת רווחיותם והן את טובת הצרכנים ובנוסף יבטיח תנאים הולמים לפעילות המחלבות.

שייקה דרורי, מנכ"ל מועצת החלב אמר, כי חוק החלב נועד להסדיר את ענף החלב, אחד הענפים המרכזיים והחשובים בחקלאות שמטרתו לפתח, לייעל ולבסס את משק החלב בישראל תוך הבטחת איכות ובטיחות, ייצור חלב ושיווקו וכן להבטיח אספקה סדירה של חלב ומוצריו במחירים נאותים לצרכן.

יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר בישראל אמר, "לאחר שענף החלב התקיים שנים רבות על הסכמות ולא בחקיקה, התחוללו בשנים האחרונות שינויים בענף החלב הבינלאומי וכן בישראל, במעבר הענף לידיים פרטיות (בתנובה 69% משוק החלב בישראל, הבעלות כיום של חברה פרטית) ולכן לא ניתן להמשיך ולבסס ענף רב חשיבות זה בישראל על הסכמות, וכמו בכל מדינה מתוקנת יש לעגן הסכמות אלו בחקיקה, במטרה להמשיך את יציבות הענף, להגן על יצרני החלב הישראלים כמו גם על המחיר לצרכנים.

עבור הרפתנים, יצרני החלב, יבטיח חוק החלב כי יהיה רוכש לתוצרתם, וימנע מצב בו אין פיקוח על כמות החלב המיוצרת לשווקים או גלי ייבוא שיסכנו את המערכות של ייצור החלב בישראל, בשל החלטות פוליטיות או אחרות. בנוסף יגן החוק על שוק החלב כולו ללא העדפה של מחלבה זו או אחרת. כמו כן יובטח קיומו של חלב מתוצרת הארץ ופרנסה לתושבי המדינה ולא לתמיכה של רפתנים וענף החלב בארצות אחרות, עקב הגברת הייבוא שבדרך כלל נובע משיקולים כלכליים של בעלי הון ועלול לגרום לקריסת המערכת בישראל. לצרכנים תובטח אספקה רציפה ובטוחה של חלב ומוצריו ויובטח מחיר הוגן לאורך שנים ללא פערי תיווך לאורך שרשרת שיווק החלב, וכמובן תובטח כשרותו של החלב המיוצר בישראל בפיקוח מתמיד".

בשנת 2009 יוצרו בארץ 1,217 מיליוני ליטרים של חלב בקר.

בישראל סך הכל 969 רפתות ומעל 3000 רפתנים, כאשר 167 רפתות שייכות למגזר השיתופי המייצר 58% מהחלב, 787 הן רפתות משפחתיות המייצרות 41% מהחלב ו-15 רפתות הן של בתי ספר חקלאיים המייצרים 1% מכלל ייצור החלב בארץ.