הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


אלופת יצרניות החלב בישראל: הפרה "סופה" מכרמיה


התאחדות מגדלי הבקר מכתירה את אלופת יצרניות החלב - הפרה "סופה" מכרמיה שהניבה 21,400 ליטר חלב בשנה. פרת החלב הישראלית מייצרת חלב עם הכמות השנתית הגבוהה ביותר בעולם של שומן וחלבון חלב

שלומית קידר, פורטל החקלאות הישראלי  4-5-2010


לקראת חג השבועות נמסר סיכום נתוני החלב מהתאחדות מגדלי הבקר בישראל לשנת 2009 והזוכה היא הפרה "סופה" מקיבוץ כרמיה שבעוטף עזה שיצרה 21,400 ליטר חלב בשנה!

קיבוץ כרמיה קטף תואר נוסף - הרפת השיתופית המניבה ביותר, זאת למרות התקופה הביטחונית המורכבת באזור, וסיימה עם ממוצע של 13,976 ק"ג חלב לפרה.

תואר הרפת המשפחתית המניבה ביותר שייך לחוות השחפים, שכל פרה ברפת בה מייצרת 13,789 ליטרים בממוצע. הרפת הגדולה ביותר בישראל היא רשת שיתופית בבעלות הקיבוצים יפעת, מרחביה ומגידו בעמק יזרעאל, המונה 1,055 פרות.

בתואר הפרה עם תנובת החיים הגדולה בישראל לשנת 2009 , זכתה הפרה "האלופה" מקיבוץ מעוז חיים, עם 189,147 ליטר ו- 14 המלטות (תחלובות), והפרה המבוגרת ביותר "אגרוזן" מרפת תבור בעין דור.

יעקב בכר, מנכ"ל התאחדות מגדלי הבקר בישראל אומר, כי הפרה הישראלית נחשבת לשיאנית העולם בייצור חלב שומן וחלבון חלב, וכי ייצור החלב בישראל עומד על 11,653 ליטר בממוצע לפרה. הפרה הישראלית עברה אף את הפרה ההולנדית והאמריקאית (ייצור החלב בארה"ב עומד על כ- 9,970 ליטר לפרה בשנה ובאירופה המערבית על 8,000 ליטר לפרה לשנה). פרת החלב ההולנדית המפורסמת בכל העולם מייצרת פחות מ- 90% מרכיבי חלב אלה בתנובתה השנתית בהשוואה לפרה הישראלית, זאת למרות העובדה שהיא מניבה בתנאי אקלים וסביבה נוחים יותר.

בכר מוסיף, כי העלייה המתמשכת בכמות ואיכות החלב בישראל נובעת ממאמץ של מו"פ (מחקר ופיתוח), מידע גנטי ומאמץ בשיפור הזנת הפרות, הדרכת הרפתנים והשקעה גדולה בממשק של מבני הפרות ותנאי מחייתן. תכולת החלבון והשומן בחלב מהווה את אחד המדדים המשפיעים על איכות החלב, טעימותו ויעילות הייצור שלו. עוד אומר בכר, כי בהשוואה לתכולת החלב בתחילת שנות ה- 90, עלתה איכותו: בליטר חלב המיוצר כיום, כ- 10% יותר חלבון וכ- 20% יותר שומן חלב, הישג בקנה מידה בינ"ל, זאת תוך המשך עלייה מתמדת בתנובה השנתית של הפרה הישראלית, וכן עלייה מתמדת במדדים המעידים על בריאות הפרה ומשפיעים על רמת איכות החלב. כמו כן, עדר החלב הישראלי מונה כיום כ- 120,000 פרות אשר תייצרנה בשנת 2010 כ- 1,255 מיליון ליטר חלב (עלייה של כ- 3% ביחס לשנה קודמת).

אוכלוסיית ישראל מונה 7.4 מיליון תושבים, הצורכים קרוב ל- 170 ליטר לנפש מוצרי חלב (מגולם) בשנה (לצורך השוואה: בארה"ב- 250 ליטר לנפש, בשוודיה- 300 ליטר לנפש, בהולנד- 250 ליטר לנפש, באיטליה 263 ליטר לנפש).

לקראת חג שבועות-חג החלב, יקיימו התאחדות מגדלי הבקר לחלב, חברת שיאון והרפתן הוותיק יואב צור מבאר טוביה, תערוכת פרות מגזעים מובחרים, שתכלול בנות של פרים משושלת משפחת ג'סטיס (ג'סטיס, ג'ורדן, ג'רמין) ודוגית. במסגרת התחרות תבחר הפרה היפה ביותר לשנת 2010. האירוע פתוח לקהל הרחב ללא תשלום.

בתחרות תשתתפנה עשרים פרות מובחרות מרפתות ברחבי הארץ, שתגענה לתחרות, נשואות על גבי עגלות. המועמדות לתחרות הפרה היפה ביותר, אותרו על ידי שופטי בקר מקצועיים אשר בוחנים את הפרות עוד טרם הגעתן לתערוכה ונבחרו על-פי שורה של קריטריונים מקצועיים: מבנה העטין המעיד על איכות החליבה ובריאות העטין, מבנה הרגליים, מבנה גוף כללי ואופי צעידתן. להבדיל מתחרויות יופי רגילות, בתחרות הפרה היפה, נבדקת גם איכות חלב הפרה ומרכיביו, ההתמדה בחליבה ופוריות הפרה.

ד"ר יואל זרון, המנהל המקצועי של חברת שיאון וממארגני התחרות אומר: "הפרות בישראל ידועות בתכונותיהן הגנטיות הטובות לייצור חלב ומרכיביו. תכונות כגון: פוריות הנקבות, איכות החלב, אופן ההמלטה ושיפוט גופני מהוות יחד את יכולת ההישרדות של הפרות בעדר". פרטים על תחרות הפרה היפה - חברת שיאון - 08-8592812, שלוחה1.