הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הרפת על הגל הירוק - מצמצמים את כמות השפכים


ניסוי חדש מעניק פתרונות מהפכניים לשפכי הרפת מבלי להוציאם החוצה, ואף תוך שימוש יעיל בהם - הרפת כבועה אקולוגית. פרטי הניסוי ומחקרים חדשים נוספים מוצגים בכנס השנתי ה- 22 למדעי הבקר לחלב, שמתקיים בין התאריכים 4 - 6 במאי בירושלים

משרד החקלאות ופיתוח הכפר  4-5-2010


בכנס השנתי ה-22 למדעי הבקר תוצג שיטה חדשה ומהפכנית שמטרתה לצמצם את כמויות השפכים היוצאות מהרפתות. באמצעות השיטה המוצעת יטופלו השפכים של הרפת בתוך הרפת, מבלי לצאת ממנה, ואלו שיצאו - ישמשו כדשן לפיזור ולהשבחת השדות. המדובר בחזון חדשני במיוחד היות ושפכי הרפת הם רבים ודורשים טיפול מקיף שעלותו גבוהה, הן כלכלית והן סביבתית.

השיטה החדשה עושה צעדיה הראשונים בימים אלו ממש, עם פתיחתו של ניסוי בן 3 שנים, שיתקיים ברפתות הרדוף ויזרעאל. רפת הרדוף הנה הרפת האורגנית היחידה בישראל והיא עוסקת רבות בפיתוח ממשקי גידול וסביבה אקולוגיים. רפת יזרעאל, גם היא, לקחה על עצמה לקדם פיתוח של ממשקים אקולוגיים. הניסוי מבוצע בראשותו והנחייתו של הלל מלכה, מדריך בקר בשה"מ (שירות ההדרכה והמקצוע) במשרד החקלאות, ובהשתתפות התאחדות מגדלי הבקר ומועצת החלב. במהלך הניסוי ינסו החוקרים להפוך את הרפת לבועה אקולוגית באמצעות הענקת טיפול מיוחד לשפכים, בתוך הרפת.

במסגרת הניסוי יפוזרו שפכי הרפתות על המרבצים בהם שוהות הפרות ברפתות. מרבצי הפרות במרבית הרפתות בארץ עוברים טיפול יומיומי ששומר עליהם יבשים ומפוררים. מבצעי הניסוי ינסו להראות כי לא רק שהמרבצים מסוגלים לקלוט חלק ניכר מהשפכים, הם אף משתבחים בדרך זו. בנוסף, יבדקו במהלך הניסוי את האפשרות להשתמש בשפכים מהרפת באזורים ברפת שבהם מרוכז זבל, כך שהשפכים יתרמו בקיום תהליך ראשוני של קומפוסטציה לזבל. באמצעות כלים אלו, תוכל הרפת להקטין בצורה משמעותית את כמות הנוזלים המופנית למערכת הביוב המרכזית והארצית.

הלל מלכה, מדריך בקר בשה"מ (שירות ההדרכה והמקצוע) במשרד החקלאות: "התועלות של התהליך המתוכנן הן רבות, ביניהן חיסכון בעלויות פינוי הזבל, שיפור באיכות הזבל הנוצר ברפת ושימוש יעיל בו וכמובן, השתלבות בצרכי הסביבה".

יוסי מלול מהתאחדות מגדלי הבקר, אומר כי הרעיון הוא שכל הזבל מטופל ברפת ויוצא ממנה כזבל בעל ערך מקצועי וכלכלי. לפיו, יש לחתור שהרפת תרוויח מפעילות הזבל שיש לו תועלות בעלות משמעות.

נתונים אלו ונתונים נוספים, מחקרים חדשים ומידע רב על הענף מוצגים בכנס השנתי ה- 22 למדעי הבקר שמארגנים המחלקה לבקר בשירות ההדרכה והמקצוע (שה"מ) במשרד החקלאות בשיתוף עם התאחדות מגדלי הבקר בישראל ומועצת החלב. הכנס, במעמד כל ראשי הענף והעוסקים בו, יצרני חלב, אנשי תעשיית החלב, מדריכים, חוקרים, רופאים ווטרינרים וספקים, יתקיים בין התאריכים 6-4 במאי בירושלים.