הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הכנסת מציינת את יום הסביבה הבינלאומי


יום הסביבה הבין-לאומי צוין היום (ג') בכנסת ובמהלכו נערכו דיונים סביבתיים בוועדות השונות ובאולם המליאה. את האירוע חתם טקס הגלובוס הירוק המתארח לראשונה בכנסת. בטקס הוענקו זו השנה ה-11 ברציפות פרסים למצטיינים בפעילות למען הסביבה ע''י ארגון 'חיים וסביבה'

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  17-06-2014



יום הסביבה בכנסת. צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

איכות הסביבה על סדר היום: במסגרת יום הסביבה הבין-לאומי שצוין היום (ג') בכנסת בשיתוף 'חיים וסביבה' – ארגון הגג של ארגוני הסביבה בישראל, קיימה מליאת הכנסת ישיבה מיוחדת בנושא, ובוועדות התקיימו דיונים בנושאים סביבתיים שונים.

יו"ר הכנסת יולי יואל אדלשטיין שפתח את הישיבה במליאה אמר: "אני שמח לבשר כי לפני כשבועיים סיימה הכנסת את המכרז להקמה של מערכת סולרית לייצור חשמל מאנרגיה מתחדשת. מערכת זו תוקם על 4650 מ"ר מגגות הכנסת, תהיה הגדולה בפרלמנטים בעולם ותציין את מחויבותה של הכנסת להפחתת פליטת גזי חממה במסגרת הפעילות הכלל-עולמית להפחתת שינויי האקלים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

יו''ר הכנסת ציין גם את הפעולות הרבות שננקטות על ידי עובדי הכנסת בתחומי הפחתת פסולת, הפחתת השימוש בנייר, מעבר לנייר ממוחזר, חיסכון במים ועוד. הכנסת גם עושה מאמץ לחשוף את עובדי המשכן לעקרונות הקיימות ולעודד את החשיבה והאחריות הסביבתית.

ח"כ דב חנין (חד"ש): "זה היה יום עשיר בפעילות ובדיונים כמעט בכל ועדות הכנסת, בהם עסקנו בשאלות סביבתיות, קיימנו כנס גדול של השדולה הסביבתית, ועוד. השתתפנו בטקס הגלובוס הירוק בו זכתה הכנסת וקיום האירוע הזה באולם המכובד ביותר במדינה מהווה עבורי סגירת מעגל".

השר להגנת הסביבה עמיר פרץ (התנועה): "המאבק למודעות הוא היכולת שלנו לנצח במאבק הסביבתי. לראשונה מזה שנים שבמסגרת יום הסביבה מקדישות מרבית ועדות הכנסת את הדיונים לנושא הסביבה. היום ברור לכולם שלנושא הסביבה יש השלכות רחבות ואי אפשר לנתק בין צדק חברתי לצדק סביבתי. גם במלחמה הסביבתית ישנם לוחמים שנלחמים להגן על איכות החיים בישראל. הקול הציבורי בנושא הסביבתי מגיע לשולחן הממשלה ומשפיע על ההחלטות.

בדיון בועדת ועדת הפנים והגנת הסביבה, בראשות חה"כ מירי רגב, הסבירה היו''ר כי הוועדה שבראשותה מובילה את הנושא הסביבתי ונאבקת רבות בשם הערכים הסביבתיים. "אזרחי המדינה מבינים כיום כי איכות הסביבה היא למעשה איכות חייהם. טוב עשה השר עמיר פרץ כשכרך את נושא הצדק הסביבתי בצדק החברתי משום שסוגיית הסביבה היא חברתית לכל דבר ועניין". עוד ציינה ח"כ רגב כי שני נושאים בהם הוועדה מתמקדת, בין היתר, הם נושא החופים ונושא פסולת הבניין אשר פושה בכל רחבי הארץ וגורמת נזק סביבתי שמוערך ב-5 מיליארד שקלים.

השר להגנת הסביבה ח"כ עמיר פרץ, הודה בתחילה לחברי הוועדה אשר פועלים בלהט רב בנושא הסביבתי. בהתייחס לנושא פסולת הבניין הסביר כי קיים מחסור חמור בתקנים בקרב המשטרה הירוקה, דבר אשר פוגע באכיפה. בנוסף, הסביר השר כי בכוונתו להטיל חובה על קבלנים ויזמים להשתמש בלא פחות מ30% פסולת ממוחזרת בכל פרויקט בנייה.

לאחר מכן הציג השר את הפרויקט המשמעותי אותו יש בכוונתו להשיק מוקדם ככל האפשר – מהפכת המחזור בשקיות הניילון. "מדובר בתרבות ובגישה, לא רק בשקיות. מדינת ישראל צורכת כ-2 מיליארד שקיות ואת זה עלינו לשנות. אנחנו בדרך להסכם סופי עם רשתות השיווק שבמסגרתו לא תחולקנה יותר שקיות ניילון בחינם, אלא כל אזרח יקבל מספר שקיות רב פעמיות בהתאם לקופונים אותם יקבל מהמשרד להגנת הסביבה. שקית ניילון תעלה לצרכן כ-60 אגורות שמתוכן 50 אגורות תושקענה בקרן שתעסוק בנושאים סביבתיים".

כמו כן, הציג השר פרץ את המשאבים המושקעים בהטמעת הנושא הסביבתי בקרב המיעוטים, בדגש על המגזרים הבדואי והדרוזי. במגזרים אלה הושקעו מאות מיליוני שקלים, במתקני אשפה, מחזור, ניצול אנרגיה וכן בחינוך ובהסברה.

גם נציגי החברה להגנת הטבע לקחו חלק מרכזי ביום הסביבה בכנסת, עם נוכחות מכובדת של נציגים בוועדות ובדיונים השונים – המנכ"ל קושה פקמן, סמנכ"ל שמירת סביבה וטבע ניר פפאי, סמנכ"ל חינוך וקהילות יעקב שהרבני, אנשי חינוך, אנשי שמירת טבע, יועצים משפטיים ועוד.

נציגי החברה להגנת הטבע השתתפו בדיון בוועדת החינוך, שעסק בחינוך סביבתי; בוועדת הפנים והגנת הסביבה בדיון בנוכחות השר להגנת הסביבה עמיר פרץ; בשדולה הסביבתית-חברתית שדנה בנושא מצב החופים והים; בוועדת החינוך בנושא ארגוני ילדים ונוער; בוועדת הכלכלה בדיון בנושא חוק הרעייה; בוועדת הקליטה והעלייה בדיון בנושא גינות קהילתיות; בטקס הגלובוס הירוק, בו זכתה החברה להגנת הטבע בשני פרסים – טבע עירוני בירושלים, בשיתוף העירייה, ועזריה אלון, ממייסדי החברה להגנת הטבע. אחר הצהרים, במסגרת יום הסביבה, התקיים סיור לשכונת עין כרם, בהדרכת אנשי החברה להגנת הטבע.