הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


''הפגנת הצפון - המפרץ בוער''


מחר (ב') תתקיים הפגנת תושבים בצומת לב המפרץ, במחאה על הזיהומים והחומרים המסוכנים במפרץ חיפה. ''החלטנו לצאת במלחמת חורמה נגד הזיהום והמזהמים באזור מפרץ חיפה, ובראש ובראשונה נגד תוכניות ההרחבה של בז''ן, התעשיות המזהמות והנמל המזרחי''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  22-06-2014



מפרץ חיפה, צילום: ליאורה אמיתי - הקואליציה לבריאות הציבור

''קצנו בתחלואה הנלווית לזיהום הכבד השורר ביישובינו. קצנו בריחות הרעים, באחוזי הסרטן הגבוהים, בשיעורי האסטמה הגבוהים בארץ בקרב ילדים'' כך אומרים היום בקואליציה לבריאות הציבור, ומחליטים לעשות מעשה. מחר - יום שני 23 ביוני 2014 בשעה 18:00 תתקיים הפגנת תושבים בצומת לב המפרץ, במחאה על הזיהומים והחומרים המסוכנים במפרץ חיפה. ''החלטנו לצאת במלחמת חורמה נגד הזיהום והמזהמים באזור מפרץ חיפה, ובראש ובראשונה נגד תוכניות ההרחבה של בז"ן, התעשיות המזהמות והנמל המזרחי''.

בשבועות האחרונים אירעו מספר שריפות ותקלות במתחם המפעלים הפטרוכימיים הכוללים את בתי הזיקוק חיפה. תושבים רבים במטרופולין חיפה התלוננו בעקבות השריפות על צריבות, הקאות, כאבי ראש וסימפטומים אחרים של שאיפת חומרים מסוכנים.  בנשר, קרית אתא, טבעון, כפר חסידים ובשכונות המזרחיות של חיפה דיווחו תושבים על ריחות רעים מאוד. דיווחי התושבים עלו מדרגה בשבוע האחרון, בו במשך מספר ימים רצופים התחוללה שריפה בצמוד למתקן טיהור השפכים שליד בז"ן, וכן התבצעה פליטה מואצת של חומרים רעילים לאוויר באמצעות הארובה הבוערת של בתי הזיקוק. 

  דרישות התושבים:
  1. עצירה מיידית ומוחלטת של תוכניות הפיתוח התעשיתיות במפרץ חיפה, (הרחבת בתי הזיקוק לנפט פי 3, הנמל המזרחי) עד שתתבצע חקירה מקפת של ארועי החודשים האחרונים, ויקבעו מדדים וסטנדרטים ברורים שיבלמו את הפגיעה המתמשכת בתושבי האזור ובבריאותם.
2. הקמת ועדת חקירה ממלכתית לאיתור ומיצוי הדין עם האחראים והאשמים בזיהומי האוויר והמים החמורים באזור מטרופולין חיפה
3. דרישה מממשלת ישראל ומהשר לאיכות הסביבה לדאוג להטלת קנסות כבדים על המפעלים המזהמים ושלילת רשיון העסק שלהם, עד שינקטו כל האמצעים למניעת זיהום נוסף.
4. התושבים תובעים ניטור מלא על ידי המדינה (ולא על ידי המפעלים!) של כל הרעלנים המוכרים הנפלטים לאוויר ולמים באזור המפעלים הפטרוכימיים.
5. תביעה מראש עיריית חיפה, מר יונה יהב, לקחת אחריות מיידית ולפעול לטיפול בבעיות זיהום האוויר והתחלואה החריגה בעיר חיפה ובמטרופולין.
6. הוצאת מצבורי החומרים המסוכנים מאזור מפרץ חיפה, ובראשם מיכל האמוניה, שהוא סכנה בטיחותית ובטחונית כאחד.
פרטים נוספים על ההפגנה ניתן למצוא בקישור כאן או בדף הפייסבוק