הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


מפעל 'שרפי כרמל' בעתלית ייסגר


המשרד להגנת הסביבה הורה לבעלים גיל דנקנר לפנות את כל החומרים המסוכנים לאתר הפסולת הרעילה בנאות חובב, זאת בעקבות שורה של אירועים שסיכנו את בריאות הציבור.''שרשרת הכשלים יוצרת חשש ממשי להישנות אירועי חומרים מסוכנים ומצביעים על חוסר יכולתו להתמודד כראוי עם ארועים שכאלה''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-06-2014



שטח אחסון החומרים המסוכנים ליד צמחיה וללא הפרדה בניגוד להוראות. צילום: המשרד להגנת הסביבה

המשרד להגנת הסביבה הודיע לפני זמן קצר לגיל דנקנר, בעלי מפעל "שרפי כרמל", יצרן דבקים ושרפים לתעשייה, כי בעקבות שורה של כשלים המסכנים את הציבור, יש להפסיק את פעילותו של המפעל. המשרד שלל את היתר הרעלים של ''שרפי כרמל'' והורה לדנקנר לפנות את כל החומרים המסוכנים במקום לאתר הפסולת הרעילה בנאות חובב בתוך שבוע. ההחלטה התקבלה בעקבות דליפת חומרים מסוכנים שארעה לפני כשבועיים בשטח המפעל וגרמה לזיהום ולריח חזק ובלתי סביר שלו היו חשופים תושבי האזור.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במהלך יום רביעי, ה-11/06/2014, התקבלו במוקד המשרד להגנת הסביבה דיווחים רבים מתושבי עתלית על ריחות כימיים קשים באוויר וצריבות בעיניים. בעקבות כך יצאו למפעל "שרפי כרמל" כוחות חירום רבים ולאחר מספר שעות אותרה במקום דליפה של רעל בנזיל כלוריד שנשפך מחבית אל הקרקע ובכך יצר את המפגעים. המפעל לא דיווח לכוחות החירום על הדליפה ואף מנע מהם להכנס למקום. בזמן שכוחות החירום עוכבו בשער המפעל, אחד מאנשי המפעל אף החליט לגשת ולטפל באירוע בעצמו מבלי שהצטייד בציוד מיגון כנדרש ומבלי להעביר כל דיווח לכוחות החירום. אי הדיווח גרם להתארכות משך האירוע בו רעל מסוכן דלף לאוויר והגיע לתושבים.

בתחילת השבוע ערך המשרד שימוע לגיל דנקנר, בעלי המפעל, בו נקבע כי "שרשרת הכשלים יוצרת חשש ממשי להישנות אירועי חומרים מסוכנים ומצביעים על חוסר יכולתו של המפעל להתמודד כראוי עם ארועים שכאלה". מיד לאחר השימוע ערך המשרד ביקורת פתע במפעל בה התברר כי על אף שחלפו שבועיים מהאירוע החמור, עדיין לא הופקו הלקחים על ידו. החומרים המסוכנים אוחסנו בניגוד להוראות באופן המעלה את הסיכון לשריפה ולפגיעה בציבור. בנוסף, עובדים לא תודרכו כיצד לנהוג במצבי חירום, אחסון החומרים המסוכנים נעשה באופן שיקשה על כוחות הכיבוי לטפל בהם באירוע חירום, במקום אף היה מחסור באמצעים לטיפול באירועי חירום ובדליפות מהסוג שארע לפני כשבועיים.

מהמשרד להגנת הסביבה נמסר, כי ''שרשרת הכשלים במפעל מעידה על כך כי אירוע חומרים מסוכנים עלול להתרחש שוב וכי המפעל אינו ערוך להתמודד איתו ובכך מסכן את הציבור והסביבה. על כן החליט המשרד להגנת הסביבה לשלול מיידית את היתר הרעלים של המפעל, היתר זה הוא הכרחי לפעילות המפעל ואין ביכולתו לעבוד ללא היתר שכזה''.