הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נשיא ארה''ב ברק אובמה הכריז על תכנית לאומית להצלת דבורת הדבש


בהודעה נאמר כי הסוכנות להגנת הסביבה ומשרד החקלאות האמריקאי, יהוו את חוד החנית במאמץ לקבוע מדוע דבורי הדבש נעלמות ברחבי העולם. מאז שזוהתה, מוגדרת התופעה כאיום ממשי על ייצור המזון, ועלולות להיות לה השלכות הרות אסון, בעיקר משום שהדבורים אחראיות להאבקת גידולים חקלאיים ולהמשך צמיחתם

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-06-2014



כוורות דבורים בגליל, צילום: עומר שביט

בעקבות היעלמותן של כשליש מהדבורים בעולם בעשור האחרון, והחשש הכבד לעתידו של ענף גידול הדבורים וענף החקלאות בכלל, הכריז נשיא ארצות-הברית ברק אובמה על תכנית פדרלית לשמירה על בריאות דבורת הדבש. "האבקה היא חלק בלתי נפרד מביטחון המזון בארצות הברית, דבורת הדבש מאפשרת ייצור של לפחות 90 גידולים חקלאיים באופן מסחרי בצפון אמריקה וברחבי העולם כולו ויבולי מזון רבים תלויים בהאבקה'' נאמר בהודעה. ''ענף ההאבקה תורם יותר מ-24 מיליארד דולר לכלכלת ארצות הברית, כאשר דבורי דבש לבדן מהוות יותר מ-15 מיליארד דולר באמצעות התפקיד החיוני שלהן בתרומה לגידולי פירות וירקות".

בהודעה אמר הנשיא אובמה, כי הסוכנות להגנת הסביבה ומשרד החקלאות האמריקאי (USDA), יהוו את חוד החנית במאמץ לקבוע מדוע דבורי הדבש הולכות ומתמעטות, זאת במטרה למצוא דרכים להגברת פעולות השמירה על ענף הדבורים. בנוסף, המליץ נשיא ארה"ב על תקציב של 50 מיליון דולר לטובת קידום המחקר בנושא וההפסדים לכלכלה כתוצאה מהפגיעה בענף, וכן תקציב לסוכנויות מחקר שיסייעו בהגדלת מספר השטחים המוקדשים לתוכניות שמירה על דבורת הדבש וענף ההאבקה בכלל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מאז שזוהתה, מוגדרת העלמות הדבורים כאיום ממשי על החקלאות בעולם כולו. לתופעה עלולות להיות השלכות הרות אסון, לא רק בשל הפגיעה בייצור הדבש, אלא בעיקר משום שהדבורים אחראיות להאבקת גידולים חקלאיים רבים ולהמשך צמיחתם, אשר מהווים כשליש מצריכת המזון העולמית. אקולוגים אף הזהירו כי ללא הדבורים עלולה אוכלוסיית העולם להיקלע למשבר מזון קריטי. היעלמות הדבורים הביאה בארצות הברית להתמוטטות של מליוני מושבות דבורים לאורך 60 השנים האחרונות, בשנת 1947 היו בארה"ב 6 מיליון כוורות, בשנת 1970 ירד מספרן ל-4 מיליון, ול-3 מיליון כוורות בשנת 1990, כאשר היום ישנן 2.5 מיליון כוורות בלבד בארה"ב, כך על פי הבית הלבן.

התמוטטות המושבות שנמשכת כבר למעלה מעשור, גורמת לחוקרים, מדענים וחקלאים להשקיע משאבים ומחקרים רבים בניסיון לאתר את הסיבות לתופעה. בשלב זה עדיין לא ידועות כל הסיבות הוודאיות, מלבד מספר מחקרים שהראו קשר ישיר בין שימוש בחומרי הדברה מסוימים בחקלאות, תקשורת סלולרית שמשבשת את כושר הניווט שלהן, או וירוס שהתגלה ע''י חוקר ישראלי. התופעה אובחנה לראשונה באירופה ב-1994 ובשנות האלפיים החלו לחוש בה גם בארה"ב ובארצות נוספות, כולל בישראל

השלכות תופעת היעלמות הדבורים מדאיגה במיוחד בקליפורניה, שם נמצאת תעשיית השקדים בסיכון גדול, מאחר וגידול עצי השקד מסתמך באופן מוחלט ובלעדי בהאבקת דבורת הדבש, עובדה המחייבת מדי שנה שינוע של 1.4 מיליון כוורות לקליפורניה.

שר החקלאות האמריקאי, טום וילסק אמר: "ייצור חקלאי באמריקה מסתמך על אוכלוסיית דבורי דבש בריאה. בשנים האחרונות, מסיבות שנבדקות, ישנה ירידה משמעותית במושבות שלהן. התכנית הזו הינה רק חלק מאסטרטגיה מתמשכת לשנות את המגמות המדאיגות הללו וליצור גידול נוסף באדמות לשמירה והגדלת אוכלוסיית הדבורים".


צילום באדיבות מועצת הדבש

התכנית הפדרלית להצלת דבורת הדבש וענף ההאבקה, יכלול בין היתר, תמריץ של 8 מיליון דולר שיקבלו חקלאים וחוואים במישיגן, מינסוטה, צפון דקוטה, דרום דקוטה וויסקונסין, אשר יקימו בתי גידול חדשים להגדלת אוכלוסיות דבורת דבש. יותר ממחצית מדבורי הדבש המנוהלות באופן מסחרי נמצאות בחמש מדינות אלה בחודשי הקיץ, בנוסף, 3 מיליון דולר נוספים ייועדו למדינות המערב התיכון. על פי משרד החקלאות האמריקאי, תכנית תמריצים זו תאפשר בין היתר, ניהול מחודש והחלפה של צמחיית הצוף הקיימת למזינה יותר, דרך שיפור איכות של אדמות קיימות והרחבתן.

בארץ, נאבקים הדבוראים מזה מספר חודשים כנגד כוונת משרד החקלאות להלאמת הענף והעברת חלוקת משאבי הצוף לידי המשרד, באמצעות חוק חדש. הנושא אמור להידון בוועדת הכלכלה בכנסת ב-9.7.14. הדבוראים מקווים, כי בפני השרים וחברי הכנסת החברים בוועדה תעמוד חשיבות ענף הדבורים להמשך קיומה של החקלאות והתיישבות עובדת בפריפריה ''ולא גחמות פופוליסטיות העלולות לחסל את ענף הדבורים בישראל'' לטענתם.

הרצל אבידור, מנכ"ל מועצת הדבש אמר היום בתגובה לתכנית האמריקאית: "התכנית הפדרלית החדשה של ארצות הברית לשמירה על דבורת הדבש מצביעה מעל הכל על הבנת החשיבות העליונה של תרומת דבורת הדבש לחקלאות ולביטחון ייצור המזון בעולם כולו. כולי תקווה, כי גם כאן בארץ, יבינו הרשויות המוסמכות את החשיבות העליונה לקיום ענף הדבורים וניהולו באמצעות מועצת הדבש שהינה הגוף המקצועי היחידי שיכול להבטיח את המשך קיום ענף הדבורים ויגיעו עם הדבוראים להבנות והסכמות בוועדת הכלכלה הקרובה לטובת ענף דבש, האבקה וחקלאות יציבה למען ביטחון ייצור המזון בישראל".

ענף הדבורים בישראל משמש כתשתית לייצור החקלאי באמצעות האבקת הגידולים שהיקף התוצר השנתי שלהם הוא כ-2.5 מיליארד ₪ בשנה. בישראל ישנם כיום 500 דבוראים אשר מטפלים ומטפחים 100,000 כוורות הפזורות בנקודות מרעה צופניות ברחבי הארץ. בישראל 60,000 כוורות המשמשות להאבקה.