הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


כמות הנפט שדלפה בערבה: פי 3 מההערכות הראשוניות


נוכח הסיכוי לשיטפון כבר בשעות הבוקר המוקדמות והלילה, עובדים הצוותים בשטח בכוחות מתוגברים. במקביל נערכים במשרד להגנת הסביבה להצבת עשרות אמצעי ספיגה לאורך מסלול השיטפון ואמצעי חסימת זיהום במפרץ אילת. עד כה נשאבו כ-2 מיליון ליטרים של נפט ופונו 13,000 טון של קרקע מזוהמת משמורת עברונה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-12-2014



צילום: רשות הטבע והגנים

מרוץ נגד הזמן: פקחי רשות הטבע והגנים יחד עם אנשי קצא"א עבדו גם היום בכוחות ובכלים מתוגברים, כדי הספיק להוציא מהשמורה כמויות של נפט צף, זאת על מנת להקטין את סיכון הסחף לאור התחזיות על גשמים ושיטפון הצפויים באזור החל ממחר בערב. כך נמסר היום (ב') אחה''צ מדוברת רשות הטבע והגנים. הצוותים פועלים גם לטיפול בשלוליות הנפט הקטנות שעוד נותרו בשטח. פינוי הקרקע המזוהמת מבריכות הנפט הגדולות כבר לקראת סיום.

במקביל נערך אגף ים וחופים במשרד להגנת הסביבה להצבת עשרות אמצעי ספיגה ביבשה לאורך מסלול השיטפון והצבת אמצעי חסימת זיהום בים עצמו. כמו כן, נבנו סכרים בשטח שמורת עברונה על מנת למנוע מהזיהום להגיע למפרץ אילת במקרה של שיטפון.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מנתונים שהעבירה אמש חברת קצא״א למשרד להגנת הסביבה עולה, כי באסון בבאר אורה דלפו כ-5 מיליון ליטרים של נפט גולמי. זאת לאחר שבתחילת האירוע טענה החברה כי דלפו בין מיליון למיליון וחצי ליטרים. עוד דיווחה החברה אתמול כי עד כה נשאבו כשני מיליון ליטרים של נפט מהשטח ופונו כ-13,000 טון של קרקע מזוהמת מהשמורה ומחוצה לה. קצא״א נערכת לבצע צילומי אינפרא אדום בשמורה על מנת להעריך את מצב עצי השיטה ומידת הפגיעה בהם מהנפט.

אתמול בלילה הסתיימו שאיבות הנפט מ-3 המאגרים העיקריים בהם נשאר ריכוז של נפט גולמי. היום החלו עבודות הוצאת הקרקע המזוהמת מהמאגרים העיקריים ע"י באגרים ומשאיות אשר פינו את הקרקע המזוהמת לאתר סילוק פסולת. נכון לעכשיו נותרו כ-250 דונם של ערוצים קטנים שנותרה בהם קרקע מזוהמת - ספוגה באדמה ולא צפה. נבדקות מספר חלופות לניקוי הערוצים שנותרו.

לדברי שאול גולדשטיין, מנכ"ל רשות הטבע והגנים, מאז פרץ הנפט מצינור קצא"א לתוך שמורת עברונה ביום רביעי, נמצאים עובדי רט"ג בשטח ומטפלים בשמורה החשובה הזו, בסיוע גורמים רבים. אתמול סיימנו לשאוב את הנפט הנוזלי בשמורה. כלים כבדים פינו אתמול והיום את הקרקע המזוהמת בריכוזים הגבוהים והיום סיימו עבודתם.

''במהלך הימים האחרונים הפעילה הרשות אנשי אקדמיה ואת מדעניה בחיפוש אחרי תהליך נכון לשיקום השמורה. מתוך הניסיון שנצבר ברשות ומתוך חוות דעת אלו החליטה הרשות לעבור מכאן ואילך לעבודה ידנית בסיוע מינימלי של כלים מכניים הנדסיים. בימים הקרובים נבחן פיילוט של ביצוע ידני ובעקבותיו נקבל החלטה על השיטה הנבחרת. הנזק לשמורה עצום ואת חלקו לא ניתן יהיה לשקם, לרשות יש ידע, ניסיון וכלים לבצע שיקום למה שעוד אפשר'' אומר גולדשטיין . 'אנו קוראים למקבלי ההחלטות ללמוד מקרה זה כאבן בוחן לאישור מעבר תשתיות מזהמות בלב אזורים רגישים ואנו מקווים שהלקח יילמד".


צילום: רשות הטבע והגנים


צילום: רשות הטבע והגנים


צילום: רשות הטבע והגנים


צילום: רשות הטבע והגנים


צילום: רשות הטבע והגנים


צילום: רשות הטבע והגנים


צילום: רשות הטבע והגנים


צילום: רשות הטבע והגנים