הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


יו'' ועדת הכלכלה: 'צריך להפסיק את הקיצוצים בחקלאות ולהשקיע במו''פ''


יו''א ועדת הכלכלה אבישי ברוורמן אמר את הדברים בדיון לציון יום החקלאות בכנסת; אדם טבע ודין: בגלל התנאים הקשוחים של רשתות השיווק לחקלאים תוצרת רבה נשארת על העצים ונזרקת לפח; בדיון אחר אישרה הוועדה תיקון לתקנות תכנון משק החלב שיתמרץ יצרני חלב קטנים להתייעל

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  08-12-2014


יום החקלאות בועדת הכלכלה של הכנסת, צילום: דוברות הכנסת
יו''ר ועדת הכלכלה אבישי ברורמן ויו''ר השדולה החקלאית בכנסת זבולון כלפה, צילום: דוברות הכנסת

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ אבישי ברוורמן, ציינה היום (ב') את יום החקלאות בכנסת ודנה בחיסכון במשאבים, מניעת איבוד מזון והתפתחויות טכנולוגיות פורצות דרך בתחום. היו"ר ברוורמן קרא להפסיק את הקיצוצים לחקלאות, לחזק את המחקר והפיתוח, לתת גיבוי לחקלאים ולקצץ את הבירוקרטיה.

"החקלאות בארץ נהנית מפרות החדשנות הטכנולוגית הישראלית, וישראל היא כבר שנים מובילה עולמית בתחום זה. הטכנולוגיות כוללות חדשנות בענף הרפת, ניטור רפואי בעלי חיים, מערכות השקיה חדשניות החוסכות במים ועוד", אמר ברוורמן בפתח הדיון. ח"כ זבולון כלפה, שיזם את ציון היום בכנסת ואת הדיון, ציין כי עסק בקידומו עוד הרבה לפני ההתפתחויות הפוליטיות, ואמר כי המציאות האמתית היא בעשיה של החקלאים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בדיון הוצגו בפני הוועדה טכנולוגיות חדשניות מענף הרפת, מערכות השקיה, חיישנים למטעים ועוד. מנכ"לית מועצת החלב, מיכל קראוס, אמרה כי החקלאים שמשלבים טכנולוגיה והיי-טק הם היהלום שבכתר. היא קראה לחזק את החקלאות והוסיפה כי "בלי חקלאים אין התיישבות, ובלי התיישבות לא תהייה שמירה על קרקעות ולא תהייה מדינה". נציג התנועה הקיבוצית, רזי יהל, אמר כי החקלאות הישראלית נמצאת במצב קטסטרופלי וההשקעה עולה על הרווח של החקלאי שיורד בצורה תלולה.

אמנון לרס ממכון וולקני ציין כי שליש מהתוצרת נזרקת לפח והמכון עוסק בחיפוש אחר פתרונות שיצמצמו את כמות התוצרת הנזרקת. לדבריו, יש פעולות פשוטות שיכולות למנוע איבוד מזון, כמו שימוש בשמן מנטה שמונע את צמיחת הנבטים על תפוחי האדמה. ראש תחום פסולת ומחזור באדם טבע ודין, רועי קוצר, אמר כי רשתות השיווק קובעות לחקלאים את המחיר והכמות והם חסרי אונים מולן. הוא הוסיף כי בעקבות התנאים הקשוחים של רשתות השיווק ופערי המחירים – תוצרת רבה נשארת על העצים ונזרקת לפח.

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, איתן ברושי, הוסיף כי הטכנולוגיות והתוצרת שהוצגה בפני הוועדה ממחישים את הפער בין מצב החקלאות למצב החקלאים. "החקלאות בישראל היא הכי מתקדמת בעולם ועל החקלאים יש איומים מצד האוצר. ממשלות ישראל לדורותיהן אחראיות על הפער הזה. ביטחון, חינוך, חקלאות והתיישבות הם יסודות שאי אפשר לפגוע בהם", אמר.

כמו כן אישרה היום הוועדה תיקון לתקנות תכנון משק החלב שיאפשרו לתמרץ יצרני חלב קטנים לייצר את מלא מכסת הייצור שלהם ולהתייעל. עו"ד דפנה טיש ממשרד החקלאות הסבירה כי כיום יש אפשרות להפחית מכסה של יצרן שלא עמד בדרישות הייצור, אולם הכוונה היא להחזיר ליצרן את המכסה בשנה החולפת, אם הוא ביצע צעדי התייעלות והראה הגדלה של 10% לפחות בכושר הייצור לעומת השנה הקודמת או שהוא חזר למלא היקף מכסתו מהשנה הקודמת.