הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


החברה להגנת הטבע דורשת לקיים דיון דחוף באירוע דליפת הנפט בערבה


החברה פנתה הבוקר ליו''ר ועדת הפנים והגנת הסביבה מירי רגב: ''אסור שיתקיים מצב בו מתחולל אסון כה כבד, עם משמעויות כה נרחבות, ללא דיון בהשתתפות חברי הכנסת, שתפקידם בין השאר, הוא לפקח על פעולות הממשלה ולהעלות את השאלות החשובות שיכולות למנוע את האסון הבא''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  09-12-2014



עדר צבאים בעברונה הבוקר, צילום: רשות הטבע והגנים

החברה להגנת הטבע פנתה היום (ג') ליו"ר ועדת הפנים והגנת הסביבה של הכנסת, ח"כ מירי רגב, בבקשה לקיים דיון דחוף בכנסת בנושא האסון האקולוגי בשמורת עברונה שבערבה ולבדוק את תפקוד קצא"א ומשרדי הממשלה באירוע דלפת הדלק, מהחמורים בתולדות המדינה, שאירע בשבוע שעבר סמוך לבאר אורה כ-20 ק''מ צפונית לאילת.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

''בשבוע האחרון מתחולל בדרום הארץ אחד האסונות האקולוגיים הגדולים ביותר שידעה מדינת ישראל, אם לא הגדול ביניהם'' נכתב בפניית החברה להגנת הטבע ליו''ר מירי רגב. ''כחמישה מיליון ליטרים של נפט גולמי זורמים בשמורת עברונה החל מיום רביעי שעבר, בשל דליפה מצינור של חברת קצא"א. זוהי הפעם השלישית שחברה זו גורמת לזיהום חמור בשמורות הטבע בדרום בשלוש השנים האחרונות''

''משמעות הדליפה היא מכת מוות לאחת השמורות היפות והחשובות בדרום הארץ, עם סכנה למערכת החי והצומח בכלל אזורית, ועם משמעויות הנוגעות גם למפרץ אילת, באם תגיע זרימת הנפט גם לים. למרות הבחירות ופיזור הכנסת, אנו פונים אלייך בבקשה לקיום דיון דחוף בנושא, בכדי לבדוק את תפקוד חברת קצא"א ומשרדי הממשלה הנוגעים בדבר, וכן לעקוב מקרוב על פעילויות ההצלה של המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים. לעמדתנו, אסור שיתקיים מצב בו מתחולל אסון כה כבד עם משמעויות כה נרחבות ללא דיון בהשתתפות חברי הכנסת, שתפקידם בין השאר לפקח על פעולות הממשלה ולהעלות את השאלות החשובות שיכולות למנוע את האסון הבא''


שמורת עברוני אחרי הגשם הבוקר,  צילום: רשות הטבע והגנים

בתוך כך, מרשות הטבע והגנים נמסר היום בצהריים כי עקב הגשם המקומי שירד בשמורת טבע עברונה וסביבתה, החלו בשמורה זרימות מים, אך הם נעצרו בחסימות שהכינו פקחי הרשות מראש בעקבות הצפי המוקדם לגשם. המים נעצרו באגני הניקוז שהוכנו מראש לקליטה ולעצירה של המים. אנשי אגף ים וחופים של המשרד להגנת הסביבה פרשו חוסם התפשטות נפט בחלקו הצפוני של מפרץ אילת, מול פתח ניקוז השיטפון הצפוי לים. בטיסת סיור שערך המשרד להגנת הסביבה היום בצהריים, נראו זרימות של נפט מעורב במים שנעצרו בסכרים שהוקמו בשטח, ועד כה לא נצפתה זרימה של נפט עם מים מעבר לשטח המזוהם.


הצבת אמצעי ספיגה בתוואי השיטפון הצפוי , צילום: רני עמיר, ים וחופים - המשרד להגנת הסביבה

מוקדם יותר הבוקר החלו פקחי רשות הטבע והגנים במיפוי של עצי השיטה שנפגעו מהנפט כדי לאתר את העצים שדורשים טיפול מהיר ומעקב. מבדיקות שנערכו עד כה עולה, כי בתוך שמורת הטבע עברונה נפגעו 430 עצי שיטה מהנפט.

בישיבת הערכת מצב בראשות מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, דווח כי רוב הזיהום הוצא מהשמורה. בנוסף לכך החלו העבודות לניקוי ידני של הערוצים הקטנים. עד כה פונו 2000 קוב נפט נוזלי ומאות אלפי קוב קרקע מזוהמת בנפט משמורת עברונה.

עוד נמסר מהמשרד להגנת הסביבה, כי כל תוצאות מדידות האוויר בבאר אורה ובאילת עד כה יצאו תקינות, והיום תוצב בבאר אורה ניידת איכות אוויר שתמדוד את האוויר בזמן אמת. בתוך שמורת הטבע עברונה נמצאו ערכים גבוהים מהרגיל של בנזן, חומר רעיל ומסרטן. הערכים שנמדדו אינם מסכנים את העובדים באתר, אך לא מומלץ לציבור הרחב להתקרב לאזור. חשוב לציין כי מדובר בבדיקות מעבדה שבוצעו בימים האחרונים ותוצאותיהן התקבלו היום. לבדיקות אין כל קשר לגשם.


האסון האקולוגי בערבה - תעוד מצולם: המשרד להגנת הסביבה