הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שמורת עברונה נסגרה למבקרים


בשל זיהום אוויר העלול לסכן את בריאות הציבור, במהלך סוף השבוע ובחג החנוכה שמורת עברונה תהיה סגורה למטיילים, זאת בעקבות דליפת הנפט שאירעה במקום. מצפור עברונה המשקיף אל השמורה יקלוט מבקרים כבר בסוף השבוע. במקביל פנתה החברה להגנת הטבע לראש הממשלה להתיר פרסומים של פעילות קצא''א

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-12-2014



ניקוי שטח ידני בעברונה, צילום: רשות שמורות הטבע והגנים

בתום הערכת מצב שהתקיימה היום (ה') בראשות סגן השר להגנת הסביבה ח"כ אופיר אקוניס, הורה סגן השר לסגור את שמורת עברונה למטיילים ולהכשיר את מצפור עברונה המשקיף לעבר השמורה לקליטת מבקרים. אופיר אקוניס מונה על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו ביום ג' האחרון לתפקיד סגן השר להגנת הסביבה, לאחר שבתקופה האחרונה - לאחר התפטרותו של עמיר פרץ מהממשלה, כיהן נתניהו כשר הממונה על המשרד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מהמדידות שביצע המשרד להגנת הסביבה עולה, כי בעוד שבאילת ובבאר אורה תוצאות איכות האוויר נמצאו תקינות, בשמורה עצמה שנפגעה מהזיהום, נמדדו ערכים גבוהים מהרגיל של בנזן - חומר הידוע כרעיל ומסרטן.

המשרד להגנת הסביבה קורא לציבור שלא להגיע לשמורה ובמהלך סוף השבוע ובימי החנוכה מפקחים אף יסיירו במקום וימנעו גישת מטיילים.

עוד הורה סגן השר אקוניס להגביה את סוללות הסכרים שנבנו בשמורה והצליחו למנוע את התפשטות הזיהום במהלך הגשם האחרון. ביום שישי הקרוב ייתכן גשם נוסף באזור, אך בעקבות העבודות במקום וכמויות הגשם הצפויות, הסיכון להגעת הנפט למפרץ אילת ירד באופן משמעותי.

כזכור, לפני מספר ימים דיווחה קצא"א כי באסון דלפו כ-5 מיליון ליטרים של נפט גולמי. לאחר שבוע של עבודות מאומצות נותרו בשמורה שלוליות ספורות בלבד של נפט נוזלי ושאיבתן צפויה להסתיים בקרוב. עד היום הוצאו משטח השמורה כ-90% מהנפט. המשרד להגנת הסביבה יעדכן באופן רצוף את השלטונות הירדניים בהתאם לצפי לשטפונות שעלולים להרחיב את הזיהום לשטח הממלכה. ביום ראשון הקרוב יציג סגן השר אקוניס את הפעולות שנעשו במסגרת הטיפול באסון והצלת השמורה בישיבת הממשלה השבועית.

מרשות הטבע והגנים נמסר כי פקחי הרשות מרכזים את מאמציהם בשאיבת הנוזלים שנאגרו שלושום בבריכות בעקבות הגשם, הזרמת מים לערוצים במטרה להסיע את החומר המזוהם ובדיקת חלופות לניקוי עדין של האדמה המזוהמת.

החברה להגנת הטבע: להתיר פרסומים של פעילות קצא"א

בתוך כן, החברה להגנת הטבע פנתה אתמול (רביעי) לראש הממשלה, המכהן גם כשר האוצר, בבקשה להתיר פרסומים של פעילות קצא"א בהתנהלותה בעניינים של בטיחות ובריאות הציבור ושמירה על הסביבה.

''בשנת 1968 הכריזה הממשלה, באישור וועדת החוץ והביטחון של הכנסת, כי 'כל ידיעה, הנוגעת לצינור הנפט אילת אשקלון' היא 'עניין סודי' והוא 'במידה שלא הותר פרסומה על ידי שר האוצר'. נכתב בפנייה לראש הממשלה. ''בשנים האחרונות אירעו מספר תקריות חמורות בהן נפט מקווי צינורות של קצא"א זרם אל הסביבה ופגע בה. יש יסוד לחשד ולחשש, כי תקריות אלו, שהתפרסמו, לא היו היחידות: כך, עבודות עפר הנעשות היום בעין עברונה חשפו, כי במקום אירעו בעבר תקריות דומות (שהיקפן אינו ברור) אך אלו לא נודעו לציבור הרחב''

''ימים אלה אינם כימים עברו, וכל מערכות השלטון עוברות מהפכה של שקיפות של חשיפת דרכי התנהלות – וקבלתן של החלטות, של התנהלות תקציבית והוצאתם של כספים, ועוד בפני העין הציבורית. הציבור מקבל – אחריות על מעמדו כ'בעל בית' של הרשות השלטונית ותובע מידיה דין וחשבון על פעולותיה. גם על קצא"א – חברת תשתית בבעלות ממשלתית הפועלת בתחום רגיש מן הבחינות של בטיחות ובריאות הציבור ושל הגנה על הסביבה הטבעית מוטלת חובה דומה כלפי הציבור לחשוף את סדרי פעילותה בתחומים אלה ולתת דין – וחשבון ציבורי על תקריות אלו ועל התרבות הניהולית שאיפשרה את היארעותן.''

''החברה להגנת הטבע מברכת על כי מצאת להידרש בעצמך, בכובעך כשר להגנת הסביבה, לעניין זה. בביקורך אתמול בעין עברונה. נוכחת וודאי, מיד ראשונה, בחומרת הדברים ועד כמה בלתי נסבל הוא מצב הדברים הקיים, שאיפשר זאת. יש מקום, אם כן, ראשית דבר, לצמצם את החיסיון הגורף שהוטל על ענייניה של קצא"א והחברה להגנת הטבע פונה אליך בזאת, כי תעשה שימוש בסמכותך האמורה כשר האוצר ותתיר את פרסומם (המלא או, – לכל הפחות, החלקי בהתחשב באמות מידה ראויות של מניעת פגיעה בביטחון המדינה) של הבאים: דו"חות מבקר המדינה, שהוכנו בקשר עם קצא"א; נהלים פנימיים של קצא"א בתחומים של שמירה על הסביבה ושל תכנון ובנייה; תחקירים פנימיים של קצא"א ומסמכים שהגישה למשרד להגנת הסביבה בקשר עם תקריות סביבתיות, שאירעו בפעילותה. החברה להגנת הטבע סבורה, כי לפרסומים אלה תהיה תרומה משמעותית לקידומה של השמירה על הסביבה מצידה של קצא"א ולשיפור התנהלותה בתחום זה, כמו גם להעלאתו של אמון הציבור בה ובאנשים האחראים על פעילותה'' נכתב בפנייה של החברה להגנת הטבע לראש הממשלה.