הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הערכה ראשונית: נזקי הסערה לחקלאות כ-50 מיליון ₪


מחברת קנט נמסר הבוקר מדובר כי היקף הנזק המדויק יתברר בימים הקרובים לאחר איסוף וניתוח כל הנתונים. מאז תחילת הסערה התקבלו בחברה מעל לכ-600 הודעות ממגדלים על נזקים במשקים החקלאיים.

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  11-01-2015



בית רשת שקרס, צילום: יח''צ קנט 
  
היקף נזקי הסערה לחקלאות בסוף השבוע האחרון מוערך בכ-50 מיליון ש"ח, כך נמסר הבוקר (א') מקנט - הקרן לביטוח נזקי טבע בחקלאות. לדברי מנכ"ל החברה דוד גינזבורג, מדובר בהערכה ראשונית בלבד והיקף הנזק המדויק יתברר בימים הקרובים לאחר איסוף וניתוח כל הנתונים. עוד נמסר, כי מאז תחילת הסערה התקבלו בחברה מעל לכ-600 הודעות ממגדלים על נזקים במשקים החקלאיים.
.
עיקר הנזקים לגידולים החקלאיים נגרמו בשל הרוחות העזות שהשתוללו ברחבי הארץ. בין השאר נפגעו אלפי דונמים של גידולי אבוקדו והדרים, מרביתם באזור יישובי מרכז הארץ, עיקר הנזק שנגרם הוא נשר של מטעי פרי. נזקים נוספים נגרמו לגידולי חממה כתוצאה מקריעה של כיסויי החממות והצפתן במים. בין השאר דווח על פגיעות בגידולי הבננות, עגבניות חממה, פרחים למיניהם וגידולי עלים כגון: פטרוזיליה, כוסברה ובזיליקום. כמו כן, נגרמו נזקים רבים לגידולי השדה כגון תפוחי אדמה ובצל, אשר נפגעו מברד כבד באזור דרום ומרכז הארץ.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בתוך כך, בחברה לפיתוח הגליל, משקי הגליל העליון, מוסרים כי בעקבות הקור העז ששרר בסוף השבוע בצפון נפגעו מאות דונמים של גידולי שדה הרגישים לקור.  בלילה שבין יום שישי לשבת צנחו הטמפרטורות בעמק החולה אל מתחת לאפס למשך זמן ארוך ביותר של למעלה מ-9 שעות ברציפות, וגידולים רבים נפגעו עקב מכות קור.  כעת אומדים החקלאים את הנזקים, ומטפלים בניקוז של מספר הצפות נקודתיות שנגרמו בשטחים החקלאיים.

בעמק החולה כ-60 אלף דונם של שדות חקלאיים, שני שליש מהם, כ-40 אלף דונם, מעובדים בעונה זו לגידולי החורף. הגידולים שנפגעו הינם גידולים מוקדמים שנשתלו בחודשי הסתיו והחלו ללבלב.


מזג אויר סוער בעמק החולה, צילום: יעל שביט

נזק משמעותי ביותר נגרם לכ- 100 דונמים של תפוחי אדמה בשטחים של הקיבוצים שמיר, עמיר, שדה נחמיה, משגב עם וכפר סאלד, שמתו כתוצאה מהקור העז, כאשר הנזק הכלכלי נאמד בכ-400-500 אלף ₪. בנוסף נפגעו אלפי דונמים של חיטה מבוגרת שהחלה בתהליך ההשתבלות (צמיחת השיבולים), אך היקף הנזק טרם ידוע.

גם בגידולים הנחשבים עמידים יותר לקור כמו אפונה וברוקולי חוששים החקלאים מנזקים עקב משך הזמן הארוך בו שררו טמפרטורות קיצוניות והקור העז שנמשך גם בלילה שבין שבת לראשון  ועוקבים בחרדה אחר השפעות מזג האוויר גם על גידולים אלו.


קרח על עץ ליצ'י בעמק החולה, צילום: משה גרשמן

עופר ברנע, המחלקה החקלאית גליל-גולן אגש"ח (אגודה שיתופית חקלאית) של החברה לפיתוח הגליל אומר, כי החקלאים בעמק החולה ובגליל היו ערוכים היטב למזג האוויר הסוער מבחינת אחזקת תעלות הניקוז בשדות ופינוי מכשולים העלולים לגרום לנזקים, אך הטמפרטורות הקיצוניות ששררו בעמק הן שגרמו בסופו של דבר לנזק המשמעותי. "הקרה ששררה למשך שעות ארוכות בלילה שבין שישי לשבת האחרונים, פגעה קשות בגידולים מסורתיים בעמק החולה, שאינם רגילים לטמפרטורות כה נמוכות. כבר בשבת בבוקר ראינו, כי גידול תפוחי האדמה הוא הנפגע העיקרי, כאשר כל השטחים בהם החלה לצמוח העלווה פשוט מתו מקור. גם החיטה שהשתבלה נפגעה קשות ואנו כעת עסוקים בסקירת הנזקים על פני אלפי דונמים. הטמפרטורות בסוף השבוע הן חריגות ביותר לעמק החולה, גם בחורף, ובטח למשך זמן כה ארוך. אנו עוקבים כעת גם אחרי גידולי החורף על מנת לוודא האם גם בגידולים אלו נגרם נזק" אומר ברנע.

עוד מוסיף ברנע, כי במהלך הסערה טופלו מספר הצפות נקודתיות בשטחים החקלאיים, אך אלו טופלו במהרה ולא גרמו לנזקים משמעותיים. "אנו מטפלים כעת במספר נקודות בהם עדיין יש צורך לנקז מים שהצטברו בשדות, אך לשמחתנו ההכנות היו טובות ובתחום זה לא נגרמו נזקים רציניים. לצערנו בנושא הטמפרטורות הנמוכות אין הרבה מה לעשות. דיווחנו על הנזקים לקרן לנזקי טבע (קנ"ט) והנושא נמצא כעת בטיפולם. כמובן יש לציין את הצד החיובי שהביא החורף, ולברך על כמות המשקעים היפה שתסייע בבעיית המים הקשה באזור, שנגרמה בעקבות הבצורת בשנה שעברה, למילוי הנחלים, ומאגרי המים בגולן ובגליל" אומר ברנע.


כוורות בשלג סמוך לקיבוץ משגב עם, צילום: מכוורת דן- מועצת הדבש

הדבוראים ניצלו היום את ההפוגה במשקעים והגיעו לבדוק את מצב הכוורות בהרי יהודה, הרי הגליל ורמת הגולן. הדבוראים נערכו מבעוד מועד לסערה הצפויה בכל רחבי הארץ, הידקו את גגות הכוורות וחיזקו אותן לנקודות ההצבה, בעזרת סוגרים מיוחדים כבדי משקל, אך במקומות הגבוהים גגות הכוורות עפו מהרוחות העזות והכוורות נותרו חשופות ובנקודות ההצבה בהן נערם שלג רב נראתה תמותה מועטה של קבוצות דבורים לצד הכוורות.

הרצל אבידור מנכ"ל במועצת הדבש אומר: "מוקדם לאמוד את הנזקים, ויש להמתין עד שהשלג יימס מאחר ולא ניתן להגיע לכל הכוורות במקומות הגבוהים. יחד עם זאת אנו מברכים על הגשמים הרבים ומנות השלג. הדבוראים חיכו בכיליון עיניים לעונת החורף, הגשמים הרבים יבטיחו את פריחות האביב והקיץ במטעי הפרי ופרחי הבר שיביאו שפע ימי האגירה והתפתחות מואצת של הכוורות להספקת כמויות גדולות של דבש".