הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


נחנך 'שביל החלוצים' על שם אסף רמון ז''ל


תוואי השביל נחשף במדרון הדרומי-מערבי של הכרמל לאחר השריפה הגדולה בדצמבר 2010 ונפרץ שוב ביוזמת רונה רמון ורשות הטבע והגנים. השביל מותאם למשפחות ומחבר בין נופי הכרמל, הטבע, הסיפורים ההיסטוריים, החינוך למצוינות ואהבת הארץ

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  07-02-2015


טקס חנוכת 'שביל החלוצים' בכרמל, צילום: באדיבות 'קרן רמון'
טקס חנוכת 'שביל החלוצים' בכרמל, צילום: באדיבות 'קרן רמון'

רשות הטבע והגנים וקרן רמון חנכו אתמול (ו') את "שביל החלוצים" על שם אסף רמון ז"ל בטקס שהתקיים בנוכחות משפחת רמון, נציגים מקרן רמון, חבריו של אסף ז"ל מחיל האוויר ועובדי רשות הטבע והגנים.

תוואי השביל שנחשף במדרון הדרום-מערבי של הכרמל לאחר השריפה הגדולה בדצמבר 2010 נמצא ב'חוות משמר הכרמל' שבגן הלאומי הר הכרמל.  אורכו כחצי קילומטר, והוא עובר במדרון המתנשא מעל נחל אורן, צופה על המאגר שבנחל וחוזר למחצבות קדומים.  שביל החלוצים משתלב במסלול של כ-3 ק''מ שיורד מהאנדרטה לנספים באסון הכרמל לחוות משמר הכרמל, וניתן לראות ממנו גם את התחדשות החורש אחרי השרפה הקשה בכרמל.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שביל החלוצים הוא אחד מתוך 50 ממסלולי הטיולים החדשים והמחודשים ברחבי הארץ שפתחה רשות הטבע והגנים לכבוד יובל להקמתה, והוא מוקדש לזכרו של טייס חיל-האוויר אסף רמון ז"ל, שנהרג בהתרסקות מטוסו בדרום הר חברון במהלך טיסת אימונים בשנת 2009. דרכו החלוצית של אסף ושל אביו, האסטרונאוט הישראלי הראשון אילן רמון ז"ל, שנהרג באסון המעבורת קולומביה, מקושרים לאותם חלוצים שפעלו באזור הכרמל בעבר ורשות הטבע והגנים רואה כבוד בהנצחתם.

בעבודות הכשרת השביל התגלו במערה קטנה ארבעה רימונים שהכינו אנשי המחתרות העבריות לפני קום המדינה. על הרימונים נכתבו האותיות USA, ראשי תיבות הומוריסטיות של "אונזרע שטיקל ארבייט" ("תוצרת עצמית שלנו" ביידיש). בסביבת המערה נמצאו גם סוליות נעליים, פרימוסים וקופסאות שימורים מאותם ימים.

בשבוע שעבר נטעו אסטרונאטים מנאס"א עצים לאורם של אילן ואסף והנטיעות נמשכו גם בסוף השבוע במהלך האירוע לחנוכת השביל

מנהל אגף השימור והפיתוח ברשות הטבע והגנים, זאב מרגלית: "החלוצים של פעם והחלוצים של היום נפגשים בשביל המדהים שנפתח ביוזמתה של רונה רמון. השביל מותאם למשפחות ומחבר בין נופי הכרמל, הטבע, הסיפורים ההיסטוריים, החינוך למצוינות ואהבת הארץ".

רונה רמון אמרה בטקס: "בדצמבר 2010 מתוך עפר השריפה והאובדן הקשה נחשף שביל החלוצים בכרמל. במהלך שיתוף הפעולה עם רשות הטבע והגנים נולד הרעיון להמשיך לחשוף ולטפח את שביל החלוצים על שם אסף רמון. קבוצת נוער, חברים ומשפחה נפגשו ועבדו בשביל בהנחייתה של הרשות. לפני כשבועיים הסתיימה עבודת התשתית והנחנו את האבן המיוחדת בעמדת המראה מול הנוף המופלא של הכרמל המתחדש. אנו מציינים את יום הולדתו בשביל הזה ומאחלים שכמה שיותר בני נוער וצעירים ילכו ויתחנכו בדרכו של אסף. זהו עוד מפעל מרגש של אהבת הארץ והאדם".