הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


שפעת עופות התגלתה בלול ברשות הפלשתינאית סמוך לירושלים


צוותים של משרד החקלאות פועלים בשטח לניטור הלולים בתחומי ישראל שנמצאים ברדיוס של 10 ק''מ ממוקד המחלה בלול שנמצא נגוע. במקביל, המשרד מהדק את הפיקוח במעברי הגבול עם הרשות. המקרים האחרונים של התפרצות המחלה אירעו במספר מוקדים באזור השרון במהלך החודשים ינואר ופברואר 2015

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-03-2015


התפרצות שפעת העופות בלולים בשרון, צילום ארכיון: משרד החקלאות ופיתוח הכפר
התפרצות שפעת העופות בלולים בשרון בחודש שעבר, צילום ארכיון: משרד החקלאות ופיתוח הכפר

שפעת העופות אותרה בלהקת מטילות לביצי מאכל בכפר קטאנה  ברשות הפלשתינאית, סמוך לקיבוץ מעלה החמישה ליד ירושלים. ממשרד החקלאות ופיתוח הכפר נמסר, כי צוותים של המשרד פועלים בשטח לניטור הלולים בתחומי ישראל שנמצאים ברדיוס של 10 ק''מ ממוקד המחלה בלול שנמצא נגוע. במקביל, המשרד מהדק את הפיקוח במעברי הגבול עם הרשות.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

משרד החקלאות קורא למגדלי עופות חצר, להחזיק את העופות בכלובים מקורים ומרושתים ולמנוע שוטטותם בשטח פתוח בכדי להקטין את סכנת ההידבקות מעופות בר.

המקרים האחרונים של התפרצות מחלת שפעת העופות בישראל אירעו במספר מוקדים באזור השרון במהלך החודשים ינואר ופברואר 2015  ולפני כן בשנים 2012, 2011, 2010 ו-2008. המחלה פרצה לראשונה בישראל בשנת 2006. בכל הפעמים טופלו מוקדי ההתפרצות ביעילות ובמהירות, גם בקנה מידה בינלאומיים, עד למיגורם.

יש לציין, כי עד היום לא אירעה בארץ הידבקות של בני אדם במחלה. הדבקה מחייבת מגע הדוק ורצוף עם העופות החולים, ואי נקיטת אמצעי זהירות במגע ישיר עם העופות או הפגרים

שפעת העופות ידועה כנגיף של עופות החל משנת 1901. בשנת 1955 זוהה זן ספציפי של נגיף השפעת כגורם למה שנקרא באותם ימים קדחת העופות. מאז נמצא שנגיפי שפעת העופות יכולים לגרום לתחלואה ותמותה בדרגות שונות.

נגיפי השפעת מסווגים לשלוש קבוצות עיקריות: A, B, C. בכל קבוצה זנים שונים. סיווג נוסף של נגיפי שפעת העופות הוא בהתאם לרמת האלימות שלהם כלפי עופות. ישנם נגיפים בעלי רמת אלימות נמוכה וגבוהה. רק מחלה הנגרמת על ידי נגיפים אלימים נחשבת ל"מחלה רשומה" הגוררת נקיטת צעדים שלטוניים. נכון להיום רק הזנים H5 ו-H7 ידועים כזנים היכולים לגרום לרמת אלימות גבוהה.

פירוט אודות שפעת העופות ומקרים קודמים שהתגלו ומוגרו בישראל ניתן למצוא באתר משרד החקלאות: www.moag.gov.il