הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


רעיית נשיא המדינה השיקה את תחרות הצפרות ''אלופי הנדידה 2015''


הגברת נחמה ריבלין, שגילתה בקיאות מרשימה בעולם הצפרות, אירחה משלחת של צפרים ישראלים, לרגל האירוע בו ישתתפו מאות צפרים מרחבי העולם. מטרת התחרות, שמירת הטבע והגנה על ציפורים ברחבי העולם, בעזרת גיוס כספים והעלאת המודעות בנושא ציד בלתי חוקי לאורך נתיבי הנדידה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-03-2015


תחרות אלוף הנדידה של שנת 2014. צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע
תחרות אלוף הנדידה של שנת 2014. צילום: דב גרינבלט - החברה להגנת הטבע

רעיית נשיא המדינה, הגברת נחמה ריבלין, אירחה בסוף השבוע בבית הנשיא, משלחת של צפרים מהחברה להגנת הטבע, לרגל אירוע השקת תחרות הצפרות "אלופי הנדידה" לשנת 2015, של החברה להגנת הטבע, שתתקיים השבוע בדרום הארץ ובאילת.

אנשי המשלחת, ובהם מנכ"ל החברה להגנת הטבע, קושה פקמן, רכז התחרות, הצפר יהונתן מירב ושני צפרים צעירים המשתתפים בתחרות, הציגו בפני ריבלין את התחרות, שמטרתה להוביל לגיוס משאבים להפסקת ציד של ציפורים לאורך ציר הנדידה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במפגש גילתה ריבלין בקיאות מרשימה בעולם הצפרות והטבע הישראלי, ואף סיפרה כי בצעירותה לקחה חלק במחקר צפרות, שבו בילתה בשעות הבוקר המוקדמות ביותר על גג האוניברסיטה, ועקבה אחר קינון של משפחת סיסים. "לצערנו, במרוץ של הפיתוח מול השימור, הטבע שלנו הולך ונעלם, והחובה עלינו לנסות ולשמור על מה שנשאר" אמרה ריבלין.

אנשי החברה להגנת הטבע העניקו לאשת הנשיא תיבת קינון לירגזי, אותה תלו על אחד העצים בגינת בית הנשיא. ריבלין ביקשה מהצפרים הצעירים לעדכן אותה בתוצאות התחרות, כאשר זו תסתיים.

מרוץ "אלופי הנדידה", הוא פרויקט משותף לארגון הצפרות הגדול בעולם, בירדלייף (BirdLife) ומרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע. ביום רביעי הקרוב, 25 במרץ, שיא נדידת האביב של הציפורים, במשך 24 שעות בלבד, יתחרו מאות צפרים מרחבי העולם - צפרים מקצועיים, חובבים, מבוגרים לצד ילדים, על זיהוי מספר רב ככל שניתן של מיני ציפורים באזור אילת והערבה הדרומית. לתחרות נרשמו 17 קבוצות מישראל ועוד 16 קבוצות מחו"ל, מ – 12 מדינות, בהן דרום אפריקה, ספרד, הולנד, פינלנד וארה"ב.

המרוץ יוזנק מאילת - אתר צפרות מוביל בעולם ומוקד משיכה עולמי לחובבי ציפורים וטבע וייערך בשני מסלולים מקבילים: מסלול בינלאומי ומסלול לקבוצות מישראל. מטרת העל של הפרויקט, היא שמירת טבע והגנה על ציפורים ברחבי העולם. מטרה זו מתאפשרת בזכות הקבוצות המתחרות, שמגייסות כספים ופועלות להעלאת המודעות בנושא ציד בלתי חוקי של ציפורים לאורך נתיבי הנדידה.

רעיית הנשיא, הגברת נחמה ריבלין, ומשלחת החברה להגנת הטבע. צילום: דב גרינבלט
רעיית הנשיא, הגברת נחמה ריבלין, ומשלחת החברה להגנת הטבע. צילום: דב גרינבלט

דן אלון מנהל מרכז הצפרות של החברה להגנת הטבע: "בשנים האחרונות אנו ערים להיקף מחריד של ציד ציפורים במדינות סביבנו. מיליוני ציפורים ניצודות בכל שנה לאורך ציר הנדידה. מדינות כמו מצרים, מלטה, לבנון, סוריה, קפריסין וגיאורגיה, עוצמות עין לציד בלתי מרוסן של כל ציפור שמגיעה בנדידה. הציידים אינם מבחינים בין הציפורים וצדים מכל הבא ליד, החל בציפורי שיר קטנות ועד עופות דורסים, חסידות, שקנאים ועוד. היקף הציד מזעזע ומינים רבים נפגעים בצורה בלתי הפיכה".

יחד עם זאת, שומרי שלומם של בעלי הכנף לא מניפים דגל לבן, ובעזרת הכסף שיגויס לארגונים הפועלים בשטח תהיה יכולת טובה יותר לסייע במיגור התופעה. לציפורים, בניגוד לנו בני האדם, אין גבולות. בשיא האביב הן "חונות" בישראל, אך דרכן לאורך ציר הנדידה רצופה סכנות, במדינות שגובלות או קרובות לישראל. אלון מתגאה במה שמתרחש בישראל, שיכולה להוות דוגמה לשכנותיה, ומצביע על אילת כמוקד משיכה עולמי לצפרים באשר הם.

"המרוץ שערכנו אשתקד, עזר להציב את אילת כאתר צפרות מוביל בעולם, אליו ימשיכו להגיע גם השנה צפרים מכל רחבי הגלובוס. ישראל יכולה לסמן למדינות בישראל חולפות בכל שנה מאות מיליוני ציפורים נודדות, רבות מהן חונות בישראל לתקופות של בין יום למספר שבועות, שבהם הן אוכלות, נחות ומחדשות כוחות להמשך הנדידה. לכן, לישראל ולחוקי שמירת הטבע המחמירים שבה, חשיבות גדולה ואחריות לשימורן של אוכלוסיות גדולות של ציפורים." אומר דן אלון

המאמצים לגיוס כספים והגברת המודעות מתחילים כבר בימים אלה, לאחר שהקבוצות הראשונות כבר נרשמו. קהל העוקבים והמעודדים שותפים לרגעי השיא של המרוץ - ההזנקה באילת ועדכונים שוטפים מהשטח על דרך ההתקדמות של הקבוצה, מיני הציפורים שנצפו, מצב הרוח הכללי ועוד... בשנת 2014, למשל, גויסו קרוב ל - 60,000$ לפרויקטים הנאבקים בציד בלתי חוקי של ציפורים נודדות.