הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הבַּיוֹ-בְּליץ השני בישראל: 24 שעות של טבע בפארק אגם ירוחם


ציבור חובבי הטבע מוזמן להצטרף למדענים ומומחים מובילים בתחומם למעקב ותיעוד אחר עולם החי והצומח במהלך 24 שעות בפארק אגם ירוחם. הביו-בליץ אשר מתקיים בפארקים בכל העולם הוא הפנינג סביבתי לכל הגילאים עם פעילויות בשטח לצד מפגשים עם אנשי מדע, מומחים וחוקרים

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-03-2015



ביובליץ באגם ירוחם, צילום: רוני ליבנה

ביום חמישי הקרוב מגמת ה-Citizen Science העולמית תהיה בשיאה: מיטב החוקרים בישראל יצאו עם כל מי שירצה להצטרף אליהם, לאירוע הבַּיוֹ-בְּליץ, מרתון של 24 שעות, שבמהלכו יבדקו המשתתפים את מגוון המינים של בעלי החיים והצומח שנמצאים בפארק אגם ירוחם.

האגם שהיה יבש במשך שנים וכל בתי הגידול שבו נהרסו, חזר בעקבות שני החורפים האחרונים ללבלב, והוא מהווה בית קינון וגידול למינים רבים של יונקים, עופות, זוחלים, דגים, חרקים וצמחים, ביניהם גם זנים נדירים, כמו ה'אודנן' שהוא מין של עטלף וציפור ושמה 'פורפורייה'. באגם ירוחם המשתרע על כ-4,000 דונם נמצאו עד היום 531 מינים של בעלי חיים וצומח, ובכך הוא עוקף פארקים במדינות כמו קנדה, ארה''ב, שבדיה וטייוואן.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

בשנה שעברה, התקיים בפארק ירוחם הביו-בליץ הישראלי הראשון שהצליח לעקוף את הסנטרל פארק בניו-יורק עם מגוון מינים אף יותר גדול (530!) ואליו הגיעו מאות מומחים מאוניברסיטאות שונות בארץ, חובבי טבע והציבור הרחב שנהנו מארוע מיוחד.  מארגני הביו-בליץ מקווים שהשנה יישבר השיא של השנה שעברה.

למשתתפים באירוע הביו-בליץ ניתנת ההזדמנות מיוחדת לראות את המומחים הגדולים ביותר בארץ בפעולה וגם לעבוד יחד איתם. החל מיום חמישי 26 במרץ בשעה 14:00 ועד יום שישי 27 במרץ בצהריים, יערכו קבוצות של מדענים, אנשי טבע ומתנדבים סקר שדה אינטנסיבי בזמן קצוב בפארק אגם ירוחם. ניתן להצטרף לחלק מהיום, או לכולו, במסלול מקצועי או משפחתי. סיורים ופעילויות שטח יתקיימו עד השעות הקטנות של הלילה.


ביובליץ באגם ירוחם, צילום: רוני ליבנה

במסגרת 24 השעות של הבַּיוֹ-בְּליץ, יתקיימו מפגשים עם אנשי מדע וטבע מתחומי הבוטניקה, הצפרות, החרקים, הזוחלים ועוד. לצד תצפיות, פריסת רשתות ומצלמות שבילים ואיסוף מלכודות, יתקיימו הרצאות קצרות לקהל הרחב, הפעלות וסדנאות לכל המשפחה, סיורי צלמים, סיורי האזנה לעטלפים וחיפוש אחר יונקים גדולים, פעילות בנושא פסולות ומחזור ובלילה מדורה וסרטי טבע. בנוסף, יתקיימו סיורי אופניים מודרכים (שכירת אופניים בתשלום) ותחרות בזק של צילומי טבע ב 24 שעות.  באגם ישנם שירותי לינת שטח חופשיים.

 "יש באוויר מתח וסקרנות נהדרים כשכולם יוצאים לכל פינות האגם ומחפשים אחרי מינים חדשים בזמן קצוב'' אומר יורם צביק, מנהל מרכז דוכיפת לצפרות ואקולוגיה. ''שני החורפים האחרונים היו משופעים במים והחזירו לאגם את החיים הנהדרים שבו, אחרי שהיה יבש זמן רב מדי. פארק ירוחם נמצא במיטבו עכשיו וזו הזדמנות נהדרת לכל חובב טבע ומדע מצד אחד לחקור באופן עצמאי אזור חדש ומצד שני להנות ממיטב החוקרים והמדענים שייקחו חלק בבַּיוֹ –בְּליץ" .

האירוע מתאים לבני כל הגילאים וההשתתפות לכולם היא בחינם.
מומלץ להרשם מראש למשמרות התצפית ולסיורים בדף הפייסבוק "בַּיוֹ-בְּליץ ישראל" או בטלפון 052-3129054
האירוע מתקיים ביוזמת דוכיפת צפרות ואקולוגיה, ובחסות המשרד להגנת הסביבה בשיתוף רשות הטבע והגנים.



אירועי ה-ביובליץ נערכים באופן קבוע ברחבי העולם, בפארקים ציבוריים או בשמורות טבע אשר נגישים לקהל הרחב. זאת במטרה לחשוף ולקרב את הציבור כולו לנושא המגוון הביולוגי – אקולוגי העשיר שקיים באזור מסוים. במהלך המחקר נאספים הממצאים, הם מוצגים ומפורסמים לצד הסברים והרצאות בתחומים הרלוונטיים. המושג BioBlitz נטבע לראשונה על ידי סוזן רודי משרות הפארקים הלאומיים האמריקאי.

ה"ביו בליץ" הראשון בעולם נערך בפארק ליד וושינגטון בשנת 1996, ובו זוהו כמעט 1,000 מינים שונים של בע"ח. מאז, ארגונים רבים ברחבי העולם חזרו על הצלחת הקונספט. ביו-בליצים נערכים באתרים שונים באוסטרליה, ארה"ב, קנדה, אנגליה, אירלנד, פורטוגל, ספרד, טאיוון, ואפילו בטרינידד וטובגו. בביו-בליץ שנערך בסנטרל פארק בניו-יורק בשנת 2013 תיעדו כמעט 460 מינים שונים.