הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


לראשונה: מחקר ניטור יבדוק את הסיבות לתחלואה הגבוהה באזור חיפה


מחקר הניטור הראשון מסוגו בארץ שיארך כ-5 שנים ינסה לבחון את הקשר הסיבתי בין איכות האוויר והתחלואה הגבוהה באזור המפרץ. המחקר הינו ייחודי מבחינת היקפו ומידת הדיוק שלו. פרופ' שמואל רשפון: ''בזכות המחקר הזה נדע בפעם הראשונה, על בסיס עובדות מדעיות, האם קיים קשר סיבתי בין השניים''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  24-03-2015



הגנים הבהאיים ומפרץ חיפה, צילום: בועז מאירי - תחרות ויקיפדיה אוהבת אתרי מורשת, מתוך אתר פיקיוויקי

"אנחנו מקווים שבזכות המחקר הזה נדע בפעם הראשונה, על בסיס עובדות מדעיות, האם יש קשר סיבתי בין זיהום האוויר במפרץ חיפה לתמותה ולתחלואה העודפת באזור, ואם כן, איזה מזהמים בדיוק תורמים לכך", כך אמר היום (ג') פרופ' שמואל רשפון, רופא מחוז חיפה של משרד הבריאות, בכנס ההשקה של פרויקט הניטור הראשון מסוגו בארץ.

מטרת המחקר, שמומן ע''י איגוד ערים אזור מפרץ חיפה להגנת הסביבה, לבחון האם קיים קשר בין מצב איכות האוויר לבין תחלואה באזור מפרץ חיפה והוא הראשון מסוגו בארץ מבחינת היקפו ומידת הדיוק שלו.  את הפרויקט, שייערך במשך חמש שנים, מובילה אוניברסיטת חיפה בראשות החוקרים פרופ' בוריס פורטנוב, פרופ' רפאל כראל ופרופ' שי לין. בסך הכל מונה צוות החוקרים 20 חוקרים וחוקרות מתשעה מוסדות שונים, כולל אוניברסיטת הרווארד היוקרתית.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

לאורך השנים נמצא כי באזור מפרץ חיפה ישנה רמת זיהום אוויר גבוהה ועודף תחלואה ותמותה גבוהים יחסית לאזורים אחרים ובארץ, "כל אדם סביר הבין שיש קשר'' אמר בכנס פרופ' רשפון, ''אולם העובדה שקיים קשר כזה לא מחייבת קיום קשר סיבתי – כלומר שזיהום האוויר הוא זה האחראי לעודף התחלואה והתמותה, זאת בעיקר בגלל הקושי הרב למדוד לאיזה זיהום בדיוק נחשף כל אדם והיכן בדיוק הוא נחשף לזיהום זה או אחר''.

פרופ' רשפון ציין עוד, כי בשנים האחרונות ישנם מדדים של איכות אוויר לפיהם חיפה הפכה להיות נקייה יותר מאשר אזורים אחרים בארץ, והציפייה הייתה, אם כך, שגם רמת התחלואה תרד, דבר שלא קרה. "לפיכך יצאנו למחקר הזה, הגדול והיקר מסוגו בארץ. המפעלים הגדולים במפרץ חיפה התחייבו להשתמש בממצאים לטובת שיפור בריאות הציבור, במידה והממצאים יצביעו על כך''.

פרופ' בוריס פורטנוב מאוניברסיטת חיפה, מנהל הפרויקט ואחד משלושת החוקרים הראשיים, ציין כי שיטות החישוב החדישות והמיוחדות בהם ישתמש המחקר נועדו להתמודד עם הקושי שבמדידת זיהום האוויר וההשפעה שלו על בני האדם, כולל התייחסות לשונות באוכלוסייה, מצב סוציו-אקונומי, צפיפות מגורים ועוד. כמו כן, ציין פורטנוב, כי במחקר ייעשה שימוש בפעם הראשונה בנתונים שיתקבלו מצה"ל לגבי מצבם הרפואי של מתגייסים וכי כחלק מהמחקר הביולוגי ישמשו התושבים עצמם כ"מכשירי ניטור", כשרמות וסוגי הזיהום ימדדו בגוף הנבדקים. "אני מקווה שנקבל אינדיקציה ראשונית לתוצאות כבר בסוף השנה הראשונה למחקר", אמר פרופ' פורטנוב.