הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


הנוהל לישום החלטה 1317 של מועצת רמ''י מעניש את החקלאים


מועצת מקרקעי ישראל עומדת להוציא בימים אלו נוהל ליישום ההחלטה לפיו מושבים וכפרים שיתופיים במרכז הארץ שעדיין יש בשטחיהם נחלות פנויות, לא יוכלו לקלוט מתיישבים חדשים. ''מדובר בדבר חמור, שכן הנוהל 'מעניש' את המושבים והכפרים השיתופיים במקומות שיש בהם מגרשים מתוכננים''

עו''ד דודו קוכמן *  25-03-2015



צילום: דורון לב - הפורטל לחקלאות טבע וסביבה

בימים אלה עומדת להוציא מועצת מקרקעי ישראל נוהל לישום החלטה 1317, לפיו מושבים וכפרים שיתופיים במרכז הארץ שעדיין יש בשטחיהם נחלות פנויות על פי הפרוגרמה ההיסטורית, לא יוכלו לקלוט לנחלות אלה מתיישבים חדשים. הנוהל המוצע נועד כביכול ליצור מגרשי מגורים במושבים ובכפרים השיתופיים במקום הנחלות שהקצאתן, באזורים שהם ללא עדיפות לאומית, הופסקה.

הנוהל נוסח בעקבות החלטת המועצה הקובעת כי ניתן במקום כל נחלה פנויה לשווק בעלות היוון מלאה והוצאות פיתוח, בין 2 ל- 3 מגרשים למגורים, וזאת לתקופה של עד 5 שנים ממועד אישור ההחלטה.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

מדובר בדבר חמור. הנוהל "מעניש", במקומות שיש מגרשים מתוכננים את המושבים והכפרים השיתופיים כך שלא יקבלו פיצוי. לגבי ההחלטה, מסופקני אם היא ישימה מאחר שמדובר על מצב שבו לדוגמא יש 5 נחלות פנויות ובמקומן אפשר לייצר 15-10 מגרשים על פי אותה החלטת המועצה.

במועצת המינהל מתעלמים מהמצב התכנוני באזור המרכז המוגבל בתקרת תמ"א 35 ולמעשה כמעט לא ניתן ליצר מגרשים אלה. גם בנושא היחידה השלישית בנחלה נדרשת החלטת עדכון של תמ"א 35 שבינתיים מתעכבת וזו אם תינתן, תינתן במשורה רק לצורך השלמת 'המחסנית' לפי מספר הנחלות, אך בטח לא לייצר מגרשים שהם מעבר למכסת תמ"א 35.

סבורני כי מדובר בפגיעה בפרוגרמה של הישוב המתכונן שלא השלים את מכסת הנחלות וזה עוד טלאי שלא מתמודד עם מצוקת הדיור. דווקא יישום החלטה 1355 של רמ"י יחסוך את הקמתם של שכונות מגורים נוספות בישובים הכפריים, דבר שיצמצם פגיעה בשטחים חקלאיים ויאפשר ניצול מיטבי של קרקעות המיועדות כבר למגורים ולכן זמינות לבניה. זה אמור לשמש גם תמריץ למדינה להפסיק לספסר בקרקעות, דבר שיסייע באופן ישיר להורדת שוק מחירי הדיור. בנוסף קיימות מגרשים מתוכננים שלא משווקים בעשרות ישובים בשל החלטות מועצת מקרקעי ישראל.

במקום לכונן תכנית לאומית להתיישבות שיש בה ראיה גם של חשיבות המרחב הכפרי, המדינה יוצרת מציאות שתהיה בכיה לדורות. הפקעה של קרקעות לצורך קידום בינוי בשטחים הפתוחים מבלי לקחת בחשבון את חשיבותו של המרחב הכפרי לכלכלה, לתיירות ולשמירה על איכות הסביבה, יוצרת מציאות תכנונית לא הגיונית מבחינה כלכלית וחברתית. מדובר בתכנית אל-חזור. מתחם קרקע שכזה לעולם לא ישוב להיות שטח פתוח ולכן סוף מעשה במחשבה תחילה. אנו מקווים שהממשלה החדשה תשכיל לראות ראיה כוללת, לא רק של צרכי הבניה אלא גם את ניצולן של עתודות הקרקע תוך מקסום הפוטנציאל של המרחב הכפרי.

הכותב - עו"ד דודו קוכמן
מזכ"ל תנועת כפרי האיחוד החקלאי