הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


חשש: שפעת העופות תתפשט מטול כרם לישראל


הפלשתינים מתמהמהים בהשמדת העופות הנגועים בשפעת העופות שהתגלתה בלולים בטול כרם. בישראל חוששים מהתפשטות המחלה מעבר לתחומי הקו הירוק ומפעילים לחצים על הפלשתינים לפעול במהירות להשמדת העופות

שלומית קידר, פורטל החקלאות הישראלי  20-5-2010


בישראל חוששים כי שפעת העופות שהתפרצה לאחרונה בנפת טול כרם תתפשט לתוך תחומי הקו הירוק, זאת משום שהפלשתינים מתמהמהים בהשמדת העופות הנגועים.

לפני כשבוע ימים התקבל במינהל האזרחי דיווח על תמותה גבוהה של עופות בטול כרם. במענה לפניית המינהל האזרחי לגורמים ברשות, טענו אלה כי הסיבה לתמותת העופות היא מחלות הסלמונלה וניוקאסל שהתפשטו בלולים. בבדיקת מעבדה שהתבצעה בשירותים הווטרינרים במשרד החקלאות, התגלה כי הגורם לתמותה הוא נגיף שפעת העופות מהזן האלים.

ברשות הפלשתינית הוכרז מצב חירום והוטל סגר על אזור הכפר הנגוע. לאור המימצאים, ניתנה הוראה להשמיד 200 אלף עופות הנמצאים ברדיוס של שלושה קילומטרים מהלולים שנפגעו, זאת על פי הכללים שנקבעו על ידי ממשלת ישראל בטיפול במחלה. השרותים הוטרינריים בישראל העבירו חומרי הרדמה לרשות הפלסטינית וסייעו במתן הדרכה להשמדת העופות.

במקביל, תיגברה יחידת הפיצו"ח (פיקוח צומח וחי) במשרד החקלאות את מעברי הגבול עם הרשות הפלשתינית בכדי למנוע העברה והברחה של עופות וביצים לישראל.

בסוף השבוע שעבר פנה שר החקלאות שלום שמחון לקהילה הבינלאומית, בבקשה להענקת סיוע למגדלי העופות שבלולים שלהם התגלתה המחלה. לדברי שמחון, כל אירוע של מחלות בבעלי החיים המתרחש ברשות הפלסטינית, מחייב את ישראל לעצור את אספקת היצוא מתחומה למשך חודש ימים. על כן, במידה והעופות לא יושמדו, יביא הדבר לפגיעה גם בכלכלה הישראלית. הסיוע מהקהילה הבינלאומית, לדברי שמחון, נדרש על מנת לבלום את התפשטות המגיפה בצורה יעילה.

על פי דיווחי הפלשתינים, עד כה הושמד חלק קטן בלבד מהעופות. במשרד החקלאות ציינו כי אין בכוונתם להתערב אך ישראל מפעילה לחצים על הפלשתינים לפעול במהירות להשמדת העופות הנגועים.