הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


השר להגנת הסביבה: פועלים להקטנת פליטת גזי חממה


לקראת ועידת האקלים שתתקיים בסוף השנה בפריז, הורה השר גבאי לצוות משרדו להכין תכנית להצבת יעד מספרי להקטנת פליטת גזי החממה וצעדים להגשמתו. לפי האמנה שישראל חתומה עליה להפחתת גזי חממה, היא נדרשת להציב יעד שאפתני לאו''ם עד סוף ספטמבר. יו''ר וועדת הפנים: ''היעד הראשוני הוא לעצור את הגידול''

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-06-2015



הדיון בכנסת בנושא פליטת גזי חממה, צילום: דוברות הכנסת

בדיון מיוחד לציון יום הסביבה הבינלאומי בכנסת, שעסק ברובו בפליטת גזי החממה, אמר השר להגנת הסביבה אבי גבאי, כי ביקש מאנשי משרדו תכנית עסקית להצבת יעד מספרי להפחתת גזי חממה וצעדים להגשמתו, זאת לקראת ועידת האקלים בפריז שתתקיים בסוף השנה.

יו''ר ועדת הפנים חה"כ דוד אמסלם פתח את הדיון בו נכחו עשרות משתתפים ואמר: "המאבק בגזי החממה בעל חשיבות בינלאומית. יו"ר הכנסת והכנסת כולה מקדמת את פרויקט "כנסת ירוקה", בדגש על איכות הסביבה ואני רואה חשיבות רבה בשמירה על ערכי הטבע. בין היתר נפעל לקדם חקיקה בנושא מחזור פסולת הבניין".

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

שולי נזר, סמנכ"לית במשרד להגנת הסביבה: "לפי האמנה החדשה כל מדינה תצהיר על יעד הפחתה עד 2030. האיחוד האירופי הצהיר על 40% הפחתה. גם ישראל נדרשת להציב יעד שאפתני לאו"ם עד סוף ספטמבר. רמת הפליטות בישראל לנפש נמצאת בטווח העליון של המדינות המפותחות אבל המגמה מדאיגה כי בעוד שבמדינות המפותחות יש מגמת הפחתה, בישראל נהייה במגמת גידול".

היו"ר ח"כ אמסלם דרש לדעת אם זה יתורגם לדרישות תקציב? תכנית רב-שנתית? על כך השיבה נזר: "היעד יכלול תקציב לביצוע פעולות להפחתה. עוד לא ידוע המספר והתכנית תהיה רב שנתית. היו"ר ח"כ אמסלם: הנתון של מגמת הגידול מדאיג ביותר. היעד הראשוני הוא לעצור את הגידול. כל אחד מאיתנו כאזרח מבין את ההשלכות".

איכות הסביבה הפך למותג של עשירים

ח"כ דני עטר (המחנה הציוני) פנה לשר להגנת הסביבה ואמר: "בשנים האחרונות המושג איכות הסביבה הפך למותג של עשירים כי רק הם יכולים לחיות עם התקנות שאתם מתקינים. לא מעט מקודמיך בחרו בדרך הקלה של תקנות שנופלות על השלטון המקומי. כך מוטלים מיסים באופן עקיף. מקווה שידך לא תהיה קלה על הדק התקנות". הוא העלה את נושא המפחמות שגורם לדבריו נזק בלתי הפיך לציבור. ''זה מונח לפתחך" אמר עטר.

השר להגנת הסביבה אבי גבאי: ''הבוקר הכרזנו על המכרז להקמת המפעל לאמוניה בדרום. כשיש שר אוצר שמבין את חשיבות איכות הסביבה הוא גם שם את הכסף אבל כסף לבדו לא פותר את הבעיה. אין סתירה בין דיור לסביבה. אנחנו מאמינים בהתחדשות עירונית ושר האוצר יחיל רציפות על הצעת החוק. קשר נוסף בין סביבה לדיור הוא הקרקעות המזוהמות בארץ. לקחנו על עצמנו לטהר אותן במטרה להשמישן למגורים. לא נבנה בכל מקום ולא אתערב בשיקולי הגורמים המקצועיים. אנחנו על סיפה של החלטה חשובה לקראת ועידת פריז בסוף השנה. יש כרגע תהליך פנימי במשרד וביקשתי תכנית עסקית – תביאו מספר ותאמרו מה הצעדים להגשמתו''

גבאי הוסיף כי הזיהום במפרץ חיפה הוא המשימה המרכזית שלו במשרד. ''נרכז פעילות עם משרדי התחבורה והבריאות. אנחנו מכירים בבעיה ונשקיע בפתרונה". בנוגע לפסולת הבניה, אמר: "ככל שנצליח בתכנית הדיור, הבעיה תגדל ויש למצוא כבר עכשיו כלים להתמודד איתה. הרשויות המקומיות הן הכלי המרכזי שלנו ונחזק את שיתוף הפעולה איתן". הוא ציין כי ייפגש בשבוע הבא עם שר החקלאות בנוגע למפחמות.

גיל פרואקטור מאגף איכות אוויר במשרד להגנת הסביבה, ציין כי הוקמה ועדת היגוי בראשות מנכ"ל הגנת הסביבה וחברים בה כ-70 נציגי משרדי הממשלה, חברות ממשלתיות, תעשיה, סביבה ואקדמיה. ח"כ עטר, שאל: ''איפה המשקל של המשרד? אתם מניחים המלצות על המדף?''  על כך השיבה נזר: ''אנחנו מדברים על הסדרה של ענפים רבים שלא בסמכותנו, לכן הוועדה היא בינמשרדית וזה יחייב החלטת ממשלה''. היו"ר ח"כ אמסלם: ''הנושא הזה צריך לעמוד כל הזמן על סדר היום הציבורי. נקיים כאן דיון אחת לשלושה חודשים ונעשה מה שצריך כדי להתקדם בנושא. אנחנו כאן לעזור לכם בזווית האזרחית''.

התכניות להפחתת גזי חממה נעלמות בחוק ההסדרים

חברת הכנסת תמר זנדברג (מרצ): "עקבנו בדאגה אחר התכניות להפחתת גזי חממה שנגוזו. זו לא פעם ראשונה שבחוק ההסדרים הן נעלמות. צריך לדרוש שבדיוני התקציב הדבר יהיה בראש סדר העדיפויות ושארגוני הסביבה יהיו שותפים כבר בשלב כתיבת התכניות".

נאור ירושלמי מנכ"ל ארגון חיים וסביבה הציג דו''ח חדש שנכתב ע"י 18 ארגונים חברתיים בקואליצית "דרכים לקיימות". "זהו דוח צללים של ארגוני החברה האזרחית. במקרים רבים יש לנו תחושה שהמשרד להגנת הסביבה מדבר בעיקר עם עצמו. היו"ר, ח"כ אמסלם העיר: ''נעזור לו לדבר עם כולם''. ירושלמי הציג: שלושת העקרונות הם תכנית לאומית להפחתה שתמומן מתקציב המדינה הקרוב. אני חלוק על אמירת השר- הכל זה כסף. משרד האוצר הוא הכסף ואנחנו מקווים שהקרבה אליו תעזור לעניין. הדבר השני הוא תכנית לאומית להסתגלות לשינויי האקלים והשלישי הוא הרחבת ההשקעה בהתייעלות אנרגטית. פריז בסוף השנה אינה איום על המדינה אלא הזדמנות. התכניות קיימות ועלינו להגיע כמנצחים ולא כנגררים".

סמנכ"ל תשתיות אנרגיה ומים במשרד התשתיות הלאומיות, יחזקאל ליפשיץ: "חשוב לזכור לאפשר גמישות למשק האנרגיה שיספק בעצמו. כל 20 אג' שהמדינה שמה בהתייעלות אנרגטית חסך 1 קווטש. מאז 2010 כ-170 מיליון הושקעו בנושא במגזר העסקי וברשויות המקומיות ו-200 מיליון במגזר הפרטי".

ליביה לינק-רביב ממחלקת הארגונים הבינלאומיים במשרד החוץ: "אין מדינה שלא שואלת אותנו מה יהיה היעד שלנו ויש ציפייה לבוא עם יעד לאומי שאפתני. אנחנו בימים טרופים של דוחות באו"ם, משטים ו-BDS והנושא של שינוי אקלים הוא עוד אבן בחוסן הלאומי. הצטרפות ל-OECD אינה רק כבוד. אנחנו רוצים להוציא לוועדה משלחת מכובדת ואני מאתגרת את הח"כים להצטרף ולקחת חלק".

ד"ר יובל ארבל מארגון אקו פיס: "המשמעות של מה שהוצג הוא שהמשרד להגנת הסביבה מתכנן להגדיל ב-25% את פליטת גזי החממה. זו תהיה בושה. חייבים לבוא עם תכנית אמיתית ולא עם פליטות לנפש שלא נתבזה".