הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


המשרד להגנת הסביבה: שוקלים להגיש תביעה אזרחית נגד קצא''א


בדיון בוועדת הכלכלה של הכנסת שעסק בתנאי הזיכיון של חברת קצא''א בעקבות דליפת הנפט הגדולה בערבה, הודיע המשרד להגנת הסביבה בהצהרה תקדימית כי הוא שוקל להגיש תביעה אזרחית נגד החברה שמפוקחת לכאורה ע''י המדינה. נציגת האוצר: המשרד בוחן מחדש את החיסיון המוטל על החברה

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  23-06-2015



אסון דליפת הנפט בשמורת עברונה, צילום: רשות הטבע והגנים

המשרד להגנת הסביבה בהצהרה תקדימית בוועדת הכלכלה: שוקל להגיש תביעה אזרחית נגד קצא"א בגין הנזקים האקולוגיה מדליפת הנפט לפני כחצי שנה בערבה. ועדת הכלכלה של הכנסת עסקה היום בתנאי הזיכיון של חברת קצא"א, המעניק לה כיום אפשרות לפטור מהליכי תכנון ובנייה. הדיון התקיים במסגרת 'יום הסביבה' שצויין בכנסת, ביוזמת ח"כ דב חנין (הרשימה המשותפת).

ח"כ יעקב פרי (יש עתיד), שמילא את מקום היו"ר, ביקש מנציגי משרדי הממשלה לדווח לוועדה על מידת האכיפה המופעלת מול חברת קצא"א ועל מידת השקיפות של החברה, וכן על הפעילות לשיקום האזור ועל הפעולות הנדרשות כדי למנוע מקרים דומים בעתיד.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

ח"כ חנין אמר כי האסון בעברונה היה אחד הגדולים בתולדות המדינה והוסיף כי עלות הנזקים מוערכת כ-526 מיליון שקלים, כך עולה ממסמך של מרכז המחקר והמידע של הכנסת המסתמכת על חוות דעת שהוגשה לאדם טבע ודין. לדבריו, מאז 2011 יש רצף דליפות שאי אפשר להתעלם ממנו. הוא הוסיף כי אחת הבעיות היא שהמרחק בין המגופים שעוצרים את הזרימה בצינור עומד על 30 קילומטר. ח"כ חנין אף ציין כי הזיכיון של קצא"א עומד לפוג ב-2017 וקרא שלא להאריכו וכן לחייב את החברה להתנהל בשקיפות ותחת פיקוח.

גם החברה להגנת הטבע פנתה אתמול במכתב לועדה להגנת הסביבה, בו ביקשה שלא להאריך את הזיכיון של החברה ולהעביר את פעילותה לחברה ממשלתית חדשה שיהיה עליה פיקוח נאות. עוד מבקשת החברה לבחון מחדש את נחיצותו של קו צינור הנפט. נציג החברה להגנת הטבע אמר בדיון: "אם פגעת במדבר, זה נשאר לדורי דורות. אסור להאריך את הזיכיון במתכונתו הנוכחית, זה חוק חיסיון, לא חוק זיכיון".

חה"כ תמר זנדברג (מרצ) אמרה כי בחסות החיסיון יכולים לקרות אסונות וקראה להעביר את קצא"א לפעילות כחברה ממשלתית מפוקחת. ח"כ איילת נחמיאס ורבין (המחנה הציוני) קראה לקצא"א להקים קרן לשיקום הנזקים.

ראש המועצה האזורית חבל אילות, אודי גת: "קצא"א פעלה נכון מאותו רגע שהאסון קרה, רק שעד אז היא לא פעלה נכון. אם היו מגופים סמוכים יותר אפשר היה להקטין את הנזק, וזה מה שצריך לעשות".

מנהל מחוז דרום במשרד להגנת הסביבה, גיא סמט, אמר כי המשרד דרש הוספת מגופים וניסה לדרוש דרישות נוספות עוד לפני חידוש ההזרמה, אך הוא גורם ממליץ ולא מפקח. לכן, לדבריו, יש צורך לשנות את חוק הזיכיון. סמט העריך אומדן הנזק עומד על כ-130 מיליון שקל ונציגת הלשכה המשפטית של המשרד, גליה ריבלין, הוסיפה כי מתקיימת חקירה פלילית נגד קצא"א וכי המשרד שוקל אפשרות שהמדינה תגיש תביעה אזרחית נגד קצא"א בגין הנזקים האקולוגיים. לדבריה תביעה כזו תהייה חידוש.

מנכ"ל קצא"א, אייל כהן, אמר כי "אנחנו מצרים על אירוע הדליפה. החברה לקחה על עצמה אחריות מלאה על האירוע, מימנה ותמשיך לממן באופן מלא ובלעדי את כל הוצאות השיקום ובעצם מעמידה קרן בלתי מוגבלת לשיקום הנזק והשבת המצב לקדמותו". לדבריו, עד כה השקיעה קצא"א כ-30 מיליון שקל בשיקום והחברה מקיימת את כל דרישות המשרד להגנת הסביבה כולל תוכנית לצמצום המרחק בין המגופים.

נציגת משרד האוצר אפרת נחלון, דחתה את הטענה כאילו האסונות נגרמים בשל החיסיון, ואמרה כי צו החיסיון לא מופעל בכל מה שנוגע להגנת הסביבה. היא הוסיפה כי "לקראת תום הזיכיון שר האוצר מינה צוות לבחינת נוסח צו החיסיון ולבחון אם יש צורך להגדירו בצורה מהודקת יותר". באשר להארכת הזיכיון אמרה נחלון: "קצא"א הגישה בקשה שלהארכה נבחנת במשרד האוצר".

דלית דרור, היועצת המשפטית של המשרד להגנת הסביבה: "אנחנו בדיונים כיום עם הפרקליטות לגבי הגשת תביעה אזרחית נגד קצא"א, ההערכה שלנו לגבי הנזק, היא 130 מיליון שקל".

שי טחנאי, רכז שמירת הטבע של החברה להגנת הטבע בדרום: "צינור הנפט עובר במאתיים וחמישים ק"מ, באחד השטחים הרגישים והיפים ביותר במדינת ישראל, הוא חוצה שטחי טבע ונוף של ארץ בראשית, ובמדבר, אם פגעת בשטח – זה נשאר לדורי דורות. החוק חייב להשתנות, זה חוק חיסיון, לא חוק זיכיון, ולכן אסור להאריך אותו במתכונתו הנוכחית וגם לבדוק את נחיצות השימוש בצינור, לאור המטרות שלשמן הוא הוקם והשימוש המצומצם שלו, לצד הסיכון הרב לטבע ולסביבה".

ח"כ פרי סיכם את הדיון ואמר כי הוועדה תובעת משר האוצר לכנס בדחיפות ישיבת עבודה עם נציגי המשרד להגנת הסביבה, האנרגיה והמים וכל הגורמים הנוגעים בדבר ולקבל החלטה בעניין נחיצות הצינור, צו החיסיון והמשך פעילות חברת קצא"א. "הוועדה מבקשת להעביר אליה בכתב בהקדם את מסקנות השר", אמר ח"כ פרי. הוא הוסיף: "הוועדה דורשת מקצא"א להמשיך לפעול לשיקום הנזקים שנגרמו מהדליפה האחרונה ולהגיש לוועדה, תוך 30 ימים, דוח המפרט את הפקת הלקחים והצעדים שנעשו על מנת לשקם את האזור ועל מנת למנוע מקרים דומים בעתיד.