הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


עמדת היועץ המשפטי לממשלה בתובענה ייצוגית נגד ''אדום אדום''


בעמדה שהגיש היום היועץ המשפטי לממשלה לבית המשפט המחוזי בירושלים, הוא דורש מתנובה להעביר את כל סכום התרומה העומד על 4.2 מיליון שקלים, לעמותות הפועלות למען רווחת בעלי חיים. כמו כן דורש היועץ המשפטי לקבוע מנגנון שימנע מקרים נוספים של התעללות בבע''ח

מערכת הפורטל לחקלאות טבע וסביבה  25-06-2015



מתוך תחקיר כלבוטק, צילום: באדיבות עמותת אנונימוס

היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, הגיש עמדתו לבקשה להסדר הפשרה, שהוגשה לאישורו של בית משפט המחוזי בירושלים, במסגרת תיק תובענה ייצוגית שהוגשה נגד חברת "תנובה" בעקבות פרשת 'אדום אדום'.

​בבסיס התובענה הייצוגית, שהוגשה בעקבות כתבת תחקיר ששודרה בתכנית "כלבוטק", אשר כללה תיעוד של מקרים בהם ננקטה אלימות העולה על הנדרש כלפי בעלי החיים המובאים לשחיטה במפעלה של "תנובה", עומדת טענת התובעות כי האירועים משקפים הפרות של חיקוקים ונהלים שונים מתחום ההגנה על בעלי חיים.

» רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו אלינו לפייסבוק

במסגרת הסדר הפשרה שגיבשו הצדדים, התחייבה "תנובה" להעניק תרומה לציבור. ראשית, התחייבה תנובה לתרום סך של 2,700,000 ₪ לעמותות העוסקות בהגנה ושמירה על רווחת בעלי החיים בישראל באמצעות עמותת 'עיגול לטובה'. בנוסף לתרומה הכספית, התחייבה תנובה לתרום לנזקקים, באמצעות עמותת 'לתת', מוצרי מזון המשווקים על ידי קבוצת תנובה, בשווי כולל של 1,500,000 ₪ (לפי המחיר הממוצע לצרכן).

''לעמדת היועץ המשפטי לממשלה, כאשר ניתן פיצוי עקיף לחברי הקבוצה או לטובת הציבור, יש לנסות ולעצב את מנגנון התרומה באופן שמקיים זיקה בין קבוצת המפוצים לקבוצת הניזוקים. שמירת הקשר בין הקבוצה הנפגעת לבין הציבור שיהנה מן הסעד, מאפשרת, במקרים המתאימים, לראות בתרומה כפיצוי עקיף לחברי הקבוצה, בשל קידום האינטרסים של חברי הקבוצה בכללותה''.

''לכן, הוצע במקרה זה כי כל סכום הפשרה יגיע לעמותות העוסקות בתחום ההגנה על בעלי חיים, המקיימות את הקשר האמור. בהקשר זה, יתרון נוסף בהעברת כל סכום הפשרה לעמותות העוסקת בתחום הגנה על בעלי החיים הוא באפשרות לפקח כי תרומה זו נובעת מהסדר הפשרה והיא מעבר להתחייבויות פילנתרופיות קודמות של תנובה.''

בנוסף, בהסדר לא פורט האופן שבו מתחייבת "תנובה" לפעול אחרת מעתה ואילך, על מנת שמקרים דומים לא יישנו. בעניין זה, הוצע בעמדת היועץ המשפטי לממשלה כי בית המשפט יבחן אם די בצעדים שננקטו זה מכבר על ידי "תנובה", ובהם סיום עבודתם של מנהל המפעל ועובדים נוספים וכן השקעת כספים בשיפור תנאי בעלי החיים השוהים במפעל, וזאת לאחר הבהרות שיתקבלו מ"תנובה" בנוגע למכלול הצעדים שננקטו בנושא.

עמדת היועץ המשפטי לממשלה הוגשה באמצעות עו"ד קרן דהרי - בן-נון מפרקליטות מחוז ירושלים (אזרחי).