הפורטל הישראלי לחקלאות טבע וסביבה

חדשות חקלאות, טבע, סביבה וההתיישבות הכפרית מדור החדשות


ההתנגדות גורפת של חברי הכנסת לתקנות הלולים


ההצבעה על התקנות לא התקיימה וחברי ועדת החינוך דרשו ממשרד החקלאות להציג בעוד כשבועיים תקנות חדשות. "יש להיפרד מרעיון לולים עם כלובים", אמר ח"כ חנין

שלומית קידר, פורטל החקלאות הישראלי  24-5-2010


ועדת החינוך של הכנסת דנה הבוקר (ב') בתקנות להחזקת התרנגולות המטילות בתעשיית הביצים, מתוקף חוק צער בעלי-חיים. בדיון הציג משרד החקלאות את תמצית התקנות המוצעות, שמטרתן להביא לקידום רווחת העופות המגודלים בישראל לסטנדרט הנהוג באירופה.

על פי משרד החקלאות, מצבם הנוכחי של העופות עגום ומחובתנו להביא לשיפור משמעותי ברווחתם. בעת התקנת התקנות יילקחו בחשבון צרכי העופות ורווחתם, וכן, ההשקעה הנדרשת לשם יצירת השינוי.

רוב התרנגולות בישראל כיום, חיות בשטח של כ- 350 סמ"ר למטילה. לדברי משרד החקלאות, התקנת תקנות צער בעלי חיים בנושא גידול מטילות ואחזקתן וקידום הרפורמה בענף, יבטיח הגדלה משמעותית בשטח המחייה של כל המטילות בישראל - מ- 350 סמ"ר ל- 550 סמ"ר לפחות (רף מינימאלי) למטילה, כפי שנהוג כיום בכל מדינות אירופה (למעט שוויץ).

אולם המלצות משרד החקלאות נתקלו בהתנגדות מצד חברי ועדת החינוך של הכנסת , ואלה הסכימו כי "התקנות שהציג משרד החקלאות אינן ראויות ועלולות להמשיך ולפגוע ברווחת התרנגולות". יו"ר הוועדה, ח"כ זבולון אורלב, אמר כי על משרד החקלאות ליישר קו עם התקן האירופאי.

לאור ההתנגדות הגורפת של חברי הכנסת לתקנות, הנחה אורלב את משרד החקלאות להציג בעוד כשבועיים תקנות חדשות, כך שלכל תרנגולת יוקצה מרחב מחייה נדיב יותר. "ברור כי התקנות הללו לא יעמדו במבחן בג"ץ", אמרו חברי הוועדה.

בדיון בוועדה המליץ משרד החקלאות על הגדלה משמעותית של גודל התא של מטילות בישראל, לטובת שיפור רווחתן מ- 350 סמ"ר למטילה הנהוגים כיום לגודל של לפחות 550 סמ"ר. בנוסף, המליץ המשרד כי במסגרת בניית הלולים החדשים ברפורמה, ייבנו תשתיות שניתן יהיה להרחיבן לשטח של 750 סמ"ר למטילה, כדי להיות ערוכים לאפשרות של הרחבה עתידית - גודל אזורי הגידול והכנת התשתית הקרקעית, וכן מעטפת מבני הלולים יהיו בגודל המתאים לקלוט שינויים עתידיים, באופן זה תאופשר בעתיד הכנסת אבזור, מודולים נוספים והסרת מחיצות, באופן שיאפשר לאכלס באותו מבנה אותו מספר מטילות במרווח של 750 סמ"ר למטילה.

אולם הח"כים לא השתכנעו. ח"כ דב חנין הרים דף נייר ‏A4‎‏ ושאל: כמה זה 550 סמ"ר? האם זה שטח הנייר שאני אוחז? אין בתקנות התקדמות מספקת וכל ח"כ מחויב להצביע נגדן. הקמת לולי כלובים שלא יאפשרו לתרנגולת למתוח כנפיים, זה לא רק בלתי אנושי אלא גם בלתי חוקי. להחזיק בני אדם במקום שבו הם לא יכולים לעמוד זקוף היה נראה לכם סביר? אם זו לא התעללות אני לא יודע מה כן. אני מציע למשרד החקלאות להיפרד מהרעיון של לולי כלובים. לולים ללא כלובים קיימים בעולם ומצליחים, ומהווים 70% מייצור הביצים באוסטריה, 60% בשבדיה, 100% בשווייץ. אומרים שמציון תצא תורה. הלוואי. אבל כאן אין צורך להמציא שום דבר, וניתן ללמוד ממה שקיים בעולם", אמר חנין.‏

כל חברי הוועדה שנכחו בדיון טענו שהלולים שיוקמו ברפורמה בענף הלול צריכים להיות ללא כלובים, או לפחות בתקן האירופי המינימלי, שמחייב כל לול באירופה החל משנת 2003.

ממשרד החקלאות נמסר כי מדינת ישראל מגדלת עופות בדומה ליתר המדינות המפותחות ובאותן השיטות: בכל מדינות אירופה (למעט שוויץ) מגדלים עופות בלולי כלובים בדיוק כמו בישראל. על פי הדירקטיבה שקבע האיחוד האירופי, בשנת 2003 הוגדלו הכלובים ל- 550 סמ"ר (מינימום) למטילה ובשנת 2012 הם יוגדלו שנית ל- 750 סמ"ר למטילה. המדובר בלולי סוללה ולא בלולי חופש שמשמעם הסתובבות חופשית של התרנגולים בשטח.

שוויץ היא המדינה היחידה באירופה בה אין לולי סוללה והיא נאלצת לייבא עשרות אחוזים מהביצים המשווקות בתחומה במחיר מאוד יקר. המצב בארה"ב חמור הרבה יותר ומגדלים בו עופות בצפיפות גדולה יותר. מכל מדינות ארה"ב, בקליפורניה בלבד עברה החלטה במשאל עם (בשנת 2008) על מגבלות גודל של לולים, ולא איסור גידול בלולי סוללה. ההחלטה טרם יושמה, וקובעי המדיניות שם טרם יודעים כיצד להתמודד עימה.

הרפורמה בענף הלול, מוקפאת מזה כחצי שנה בצו ביניים עקב עתירה לבג"ץ של ארגוני בעלי החיים. הארגונים דורשים לקבוע תנאים מינימליים להחזקת התרנגולות, על מנת שלא ייבנו מכספי ציבור "כלובים אכזריים שמנוגדים לחוק צער בעלי-חיים". עד אשר יאושרו התקנות בכנסת, לא ניתן יהיה לבנות את הלולים החדשים. באנונימוס מברכים על החלטת ועדת החינוך ומקווים שדחיית ההצעה, תוביל בסופו של דבר למהפך ברפורמת הלולים - מהפך אשר במסגרתו יוקמו לולים ללא כלובים או לולים עם כלובים המותאמים לתקן האירופאי. לדברי העמותה, מהנתונים שהציג המשרד, ייצור ביצים בכל שיטה גורם סבל לתרנגולות, אולם חברי הכנסת הסכימו שיש לפעול לצמצום הסבל ככל שניתן.